@article { author = {Abhari, Hamid and Roohollahi, Farkhondeh}, title = {The Right of Buyer for Deficiencies of Goods in the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods and the Iranian Legal System}, journal = {Journal of Legal Research}, volume = {8}, number = {16}, pages = {29-46}, year = {2009}, publisher = {Shahr-e- Danesh Research And Study Institute of Law}, issn = {1682-9220}, eissn = {2717-0020}, doi = {}, abstract = {According to the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods (1980), If the seller has delivered goods before the date for delivery, he may, up to that date, deliver any missing part or make up any deficiency in the quantity of the goods delivered, or deliver goods in replacement of any non-conforming goods delivered, or remedy any lack of conformity in the goods delivered ,provided that the exercise of this right does not cause the buyer unreasonable inconvenience or expense. One the other hand according to article 48 of the same convention the seller may, even after the date for delivery, remedy at his own expense any failure to perform his obligations, if he can do so without unreasonable delay and without causing the buyer unreasonable inconvenience or uncertainty of reimbursement by the seller of expenses advanced by the buyer. In Iran's legal system, there exists not any rule in this regard. However we will try to examine the possibility of this problem by focusing on some complementary principles, sic uter and the principle of self will.}, keywords = {International Contracts,Buyer,Seller,Optional Clauses,International Sale of Goods,Deficiencies of Goods,Vienna Convention (1980)}, title_fa = {حق بایع برای رفع عیب مبیع در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا و حقوق ایران}, abstract_fa = {گاهی اوقات، بعد از انعقاد عقد بیع معلوم می‌شود که مبیع دارای عیب می‌باشد. در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا (1980 وین) و حقوق ایران، با شرایطی برای مشتری حق فسخ وجود دارد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا بایع حق دارد با رفع عیب مبیع، مانع اعمال حق فسخ مشتری شود؟ در کنوانسیون، به صراحت حق رفع عیب کالا پذیرفته شده است. مواد 37 و 48 کنوانسیون حق رفع عیب کالا از سوی بایع فروشنده را مطرح کرده‌اند. ماده 37، به اصلاح کالا قبل از موعد مقرر می‌پردازد و ماده 48 نیز به رفع عیب کالا بعد از موعد مقرر اشاره می‌نماید. در حقوق ایران، در بحث خیار عیب، حق رفع عیب مبیع پیش‌بینی نشده است، لیکن قانون‌گذار در ماده 478 قانون مدنی در مبحث مربوط به اجاره، رفع عیب عین مستأجره قبل از اعمال خیار را در صورتی که به مستأجر ضرری نرسد پذیرفته است. هرچند در حقوق ایران به حق رفع عیب مبیع اشاره‌ای نشده است اما با توجه به رویه تجاری داخلی، وحدت ملاک ماده 478 قانون مدنی، اصل لزوم قراردادها و حاکمیت اراده و با در نظر گرفتن قاعده لاضرر و تکمیلی بودن احکام مربوط به خیار عیب می‌توان حق رفع عیب کالا را برای فروشنده در صورت معیوب بودن مبیع پذیرفت.}, keywords_fa = {بیع,مبیع,بایع,رفع عیب,کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا,قاعده لاضرر}, url = {https://jlr.sdil.ac.ir/article_41520.html}, eprint = {https://jlr.sdil.ac.ir/article_41520_6837542978b29c2d9adaed062c557b19.pdf} }