per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
9
26
10.48300/jlr.2018.65508
65508
مقایسه نحوه صدور اسناد رسمی با اسناد الکترونیکی مطمئن در حقوق کشورهای مختلف
Comparing between Issuing of Notarize Acts and Secure Electronic Documents in Legal Systems of Some Countries
عباس کریمی
abkarimi@ut.ac.ir
1
امیر سپاهی
amir_sepahi@alumni.ut.ac.ir
2
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
به طور کلی روش صدور اسناد رسمی، تفاوتهای بسیاری با روش صدور اسناد الکترونیکی مطمئن دارد، زیرا برای صدور اسناد رسمی، متقاضیان باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه حضوری داشته باشند و در اینجاست که سردفتر علاوه بر بررسی هویت، رضایت، اهلیت و ... متقاضی به بررسی و تأیید انتساب امضای زیر سند به او میپردازد، این در حالی است که گرچه برای صدور گواهیهای دیجیتالی مراجع خاصی در مقررات پیشبینی شده است ولی پس از صدور کلیدهای رمزنگاری و گواهیهای دیجیتالی، هیچ شخص یا نهاد مسؤولی بر صدور اسناد الکترونیکی مطمئن نظارتی ندارد. بنابراین به نظر میرسد که حداقل از نظر مقررات حاکم بر صدور، نمیتوان سند الکترونیکی مطمئن را مشابه سند رسمی دانست و به همین جهت نباید آثار مشابهی را نیز برای این اسناد پیشبینی کرد.
Generally there are many differences between the method of issuing notarize acts and secure electronic documents. For the issuing of notarize acts, applicant should be showing up personally in face of notaries, So in this step the notaries can investigate for applicant’s identity, consent, capacity and ... .Moreover notaries can confirm the signature is on assignment to applicant. Although there are some legal authorities for issuing of digital certifications but after issuing of encryption keys and digital certifications, there are not any legal authorities for supervising on issuing of secure electronic documents. Therefore the issuing of notarize acts and secure electronic documents are not same. Hence they cannot have same legal effects.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65508_6a09f76f7cf7b30684b4491fee0be05c.pdf
شرایط ماهوی صدور سند رسمی
شرایط شکلی صدور سند رسمی
صدور امضای دیجیتالی
صدور گواهی دیجیتالی
صدور سند الکترونیکی مطمئن
Substantive Conditions of Issuing Notarize Act
Configuration Conditions of Issuing Notarize Act
Issuing Digital Signature
Issuing Digital Certification
Issuing Secure Electronic Document
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
27
54
10.48300/jlr.2018.65509
65509
ماهیت حقوقی نمایندگان هوشمند در عرصه قراردادهای الکترونیکی
Intelligent Agent's Legal Nature in the Field of Electronic Contracts
سید الهامالدین شریفی
dr.sharifi.se@gmail.com
1
گلناز بیرمی
beyramig@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
توسعه دسترسی به فضای مجازی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات از طریق اینترنت در عرصه تجارت الکترونیک و همچنین پیشرفتهای علمی اخیر در زمینه هوش مصنوعی، سبب طرح مفاهیم جدید و بروز مسائلی بیسابقه در بحثهای حقوقی شده است. نماینده هوشمند به عنوان دستهای پیشرفتهتر از انواع نمایندگان الکترونیکی، یکی از این مفاهیم میباشد. نماینده هوشمند برنامه نرمافزاری غیر قابل رؤیتی است که از جانب کاربر انسانی به صورت خودکار و مستقل در شبکههای مجازی و بازارهای اینترنتی با انسانها یا نمایندگانی دیگر از جنس خود قرارداد منعقد میکند. علیرغم تصویب قوانین مربوط به تجارت الکترونیک و قراردادهای الکترونیکی در دهههای اخیر، هیچ قانونی که به طور اختصاصی تکلیف صحت معاملات نمایندگان هوشمند را روشن کند، وجود ندارد. به منظور تبیین دقیق ماهیت حقوقی این نمایندگان برای مشخص نمودن وجود اهلیت و اراده در آنان، چهار نظریه عمده نزد محققان مطرح است؛ در نظر گرفتن آنها به عنوان برده، ابزار ارتباطی ساده، نماینده قراردادی سنتی و یا دادن شخصیت حقوقی به آنان که برگزیدن هریک، آثار حقوقی متفاوتی از خود برجای میگذارد. در این مقاله، پس از بیان کامل معایب و محاسن هر نظریه، آخرین تحلیل را مناسبترین آنها یافتیم.
The development of accessing to the cyber space, increasing the speed of transferring data via internet in the electronic commerce area and also the recent scientific advances in the field of artificial intelligence have caused propounding new concepts and appearing unprecedented matters in the legal subjects. Intelligent agent is one of these concepts, as a more advanced group of the kind of electronic agents. The intelligent agent is an invisible software program that concludes contracts automatically and independently in the internet market places with humans or other agents of his own kind on behalf of the human users. Despite legislations about electronic commerce and electronic contracts in recent decades, there is no rule that clarifies the authenticity of the transactions of intelligent agents. In order to make this agent’s legal nature clear for determining the existence of capacity and will in them, it is posed four theories to the scholars; Calling them slaves, simple communication tools, traditional contract agents or giving them legal personality that choosing each of them, causes different legal consequences. In this essay, after completely describing the defects and benefits of each theory, we found the last one the most appropriate.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65509_04542fa2d28e18f90cf5c11ba1f2e2c6.pdf
نماینده هوشمند
قرارداد الکترونیکی
تجارت الکترونیک
سامانه پیام خودکار
فضای مجازی
Intelligent Agent
Electronic Contract
Electronic Commerce
Automated Massage System
Cyber space
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
55
72
10.48300/jlr.2018.65510
65510
جبران خسارت از متهمان بازداشتشده بیگناه
Compensation from Innocent Arrested Accused
رجب گلدوست جویباری
r-goldoust@sbu.ac.ir
1
مهران ابراهیمیمنش
m.ibrahimimanesh@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، داﻧﺸﮕﺎه ﭘﯿﺎم ﻧﻮر اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﻬﺮان ﺟﻨﻮب
حق جبران خسارت از متهم بازداشتشده بیگناه در اسناد بینالمللی حقوق بشر و در قوانین کیفری ایران با ابهامهایی به رسمیت شناخته شده است. در قوانین کیفری جدید، این حق در همه مراحل دادرسی، همه اشکال بازداشت، جبران خسارتهای مادی، معنوی و ممکنالحصول را شامل میشود. جبران خسارت معنوی از طرق مالی و غیرمالی مشخص شده است. ممنوعیت برخی از متهمان به دلیل تأثیر اقدامات آنها در بازداشت خود، تابع تشریفات آیین دادرسی نبودن رسیدگی به درخواست متهم و تعیین مهلت ششماهه برای ارائه درخواست از زمان ابلاغ واقعی، قابلیت اعتراض به رد درخواست توسط متهم و اعتراض به پذیرش آن توسط نماینده صندوق نیز بیان شده است.عدم تعیین ملاک و معیار برای مشخص نمودن میزان جبران خسارت به صورت مالی، تعارض بین مواد 255 به بعد با تبصره ماده 344 از جمله ابهامات برخورداری متهمان از این حق است.
Compensation of innocent arrested accused has been recognized in international human rights instruments and Iranian criminal laws with some ambiguity. In new criminal laws and rules, this right includes all forms of arresting, financial and moral and proper compensation in all phases of trial. Moral compensation is possible by financial and non-financial methods. Prohibition of some accused persons due to the influence of their actions in their detention, non-obedience of admissibility of accused requests to procedure formalities, and considering 6 months period for presenting the request starting from the real delivery, accused ability to object rejection of his/her request, and objection to its acceptance by delegate of fund are also provided.Non clarifying clear factors for identifying the amount of financial compensation, and the conflict between Art 255 and so on with sub paragraph of Art 344, are among the ambiguity of the accused of this right.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65510_6e15b6d007ba2c503e95773677771f56.pdf
جبران خسارت
متهم بازداشتشده
متهم بیگناه
حقوق بشر
Compensation
Arrested Accused
Innocent Accused
Human rights
Fault
Mistake
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
73
101
10.48300/jlr.2018.65511
65511
تأثیر فساد بر تحقق حقهای بشری
Corruption’s Effect on the Realization of Human Rights
حسیـن سپه سرا
h.sepahsara@gmail.com
1
کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
فساد به طور نسبی در هر جامعهای وجود دارد. در سالهای اخیر تلاشهایی جهت بررسی ارتباط میان فساد و حقوق بشر آغاز و بیان شد که این عامل منجر به نقض این حقوق میگردد. در جامعه فسادآلود، اشخاص به عدالت دسترسی ندارند، مأموران پلیس و دادگاهها بیش از اجرای قانون به دریافت رشوه توجه میکنند، بیمارستانها درمان و رفتار مناسبتر را به کسانی ارائه میدهند که مبالغ بیشتری پرداخت کنند، خانوادههای بیبضاعت، نمیتوانند غذای خود را تأمین و مدارس نیز برای فرزندان این خانوادهها آموزش مناسبی تدارک نمیبینند. با این حال، گرچه همه اعمال فاسد ممکن است در درازمدت بر حقهای بشری مؤثر باشند، این امر مترادف با نقض حقوق بشر نیست. این مقاله درصدد است تا ضمن بررسی این مطلب که چه زمان و چگونه یک عمل فاسد، منجر به نقض حقوق بشر خواهد شد، به تأثیر منفی فساد بر تحقق این حقوق، با توجه به تعهد دولتها به احترام، حمایت و اجرای حقوق بشر، بپردازد.
Every society relatively faces with corrupt practices. In recent years, scholars have begun to examine the links between corruption and human rights and have widely held that corruption violates human rights. When corruption is widespread, people do not have access to justice, Court officials and the police pay more heed to bribes than to law, Hospitals do not heal people because the medical staffs give better treatment to patients who pay backhanders, Poor families cannot feed themselves, and Schools cannot offer their students a sound education. However, although all corrupt practices may in the long run affect a human right, this is not synonymous with a violation of rights. This work analyses when and how a corrupt practice entails a human rights violation by examining how the most common corrupt practices may violate several fundamental human rights and with respect of states obligation to respect, protect and fulfill of human rights in covenants, this paper illustrates negative effects of corruption on realizing of these rights.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65511_3e29bef18ac12761e59442318b316dd9.pdf
فساد و حقوق بشر
تعهد به احترام
حمایت و اجرای حقوق بشر
Corruption
Human rights
Obligation to Respect
Protect and Fulfill of Human Rights
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
103
125
10.48300/jlr.2018.65512
65512
سیاست قضایی یا قضاوت سیاسی؟ بررسی تأثیرپذیری دیوان بینالمللی دادگستری از مؤلفههای غیرحقوقی
The Political Judgment or Judgment Policy? Analyzing the Impact of Non-Legal Factors to Decisions of the International Court of Justice
یاسر سالاریان
yasir.salarian@gmail.com
1
مهدی خلیلی طرقبه
mahdi.khalili.t@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه
پایهگذاران منشور ملل متحد، دیوان بینالمللی دادگستری را به عنوان رکنی از ارکان ششگانه ملل متحد، ملحوظ توجه خود قرار دادهاند. وفق ماده 92 منشور ملل متحد، دیوان بینالمللی دادگستری به عنوان «رکن اصلی قضایی ملل متحد» برای حل و فصل مسالمتآمیز اختلافات بینالمللی در نظر گرفته میشود. منشور ملل متحد وظیفه اصلی و ابتدایی «حفظ صلح و امنیت بینالمللی» را به شورای امنیت تفویض کرده است، ولی باید توجه داشت که وظیفه مزبور، وظیفهای ابتدایی و یا اصلی است و نه انحصاری؛ به عبارت بهتر دیوان بینالمللی دادگستری و شورای امنیت برای نیل به اهداف و اصول منشور مکمل و مقوّم یکدیگر هستند، نه رقیب. بدینسبب دیوان علاوه بر کارکرد قضایی، کارکرد صلح و امنیتی را نیز برای خود متصور است، این کارکرد در برخی تصمیمات دیوان تظاهری آشکار داشته است.
The framers of Charter of the United Nations have considered that International Court of Justice as principal organ of the United Nations; the world Court have applied legal techniques in the resolution of the international disputes. The “principal judicial organ of the United Nations” which has been provided in the Article 92, gives the Court to apply extra-legal techniques for settlement of disputes. In other words, the Court has an additional duty to maintain international peace and security. The Charter gives primary responsibility for maintaining international peace and security to the Security Council, but this responsibility is primary and it is not exclusive responsibility to maintain international peace and the Court in the recent years has had the opportunity to complete the function of the Security Council.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65512_3081b506b0d17444be46a0f501d88a95.pdf
دیوان بینالمللی دادگستری
صلح و امنیت بینالملل
منشور ملل متحد
ماده 92 منشور
International Court of Justice
International Peace and Security
Charter of the United Nations
Article 92 of the UN Charter
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
127
144
10.48300/jlr.2018.65513
65513
تحلیل مصادیق قراردادهای احتمالی در نظام حقوقی ایران
Case Studies of Probable Contracts in the Legal System of Iran
حبیبالله رحیمی
rahimi@atu.ac.ir
1
خسرو محمودزاده
babaklegally@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
عنوان عقد احتمالی، عقدی که مورد معامله در آن حین انعقاد قرارداد نامعلوم بوده، در قانون مدنی ایران مطرح نگردیده است. با این وجود مصادیقی از این عقد برمبنای نیاز شدید عرف معاملاتی جامعه به طور خاص در مقررات موضوعه مطرح گردیده است؛ قرارداد بیمه، قرارداد مشارکت (مزارعه، مضاربه و مساقات) و ... برخی دیگر از مصادیق تحت تأثیر انقلاب صنعتی و اقتضای عرف معاملاتی امروز بین تجار رواج یافته و به طوری در حال افزایش است که قابل احصاء نیست؛قرارداد پیشفروش مصنوعات، قرارداد مشارکت در احداث و ... . در مقاله حاضر مصادیق قراردادهای احتمالی مورد شناسایی و تحلیل قرار میگیرد. معیار تشخیص احتمالی بودن قرارداد نامعلوم بودن عوض یا عوضین از حیث میزان یا حصول هنگام انعقاد قرارداد میباشد. قراردادهای احتمالی در منبع غنی فقهی نیز بیسابقه نیست. معامله سردرختی از روی تخمین (برمبنای نامشخص بودن میزان و حصول محصول)، معامله مشک درون نافه (برمبنای نامعلوم بودن کیفیت مشک) در زمره این دسته عقود هستند.
The title of the potential agreement, the contract negotiated during the contract is unknown, has not been raised in the Civil Code of Iran. Nevertheless, some examples of this agreement are based on the urgent need of the trading standard of the society in particular in the provisions of the subject; the contract of insurance, the partnership agreement (farmer, commandite and constables), and ... . Some examples of the impact of the industrial revolution and the necessity today trades are common among traders and are growing so that they cannot be counted; the contract for the pre-sale of artifacts, contracts for the participation in construction and ... . In this paper, examples of probable contracts are identified and analyzed. The criterion for determining the probability of a contract is the fact that the contractor is not aware of the amount or amount of the contract. Possible contracts in the rich jurisprudential source are also unprecedented. The transaction is based on the estimation (based on the uncertainty of the amount and product yield), the musk deal in the neue (based on the uncertainty of the quality of the musk) is among the contracts.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65513_add565dda545a94e9f92aeda173c0b1d.pdf
عقد احتمالی
قرارداد
نامعلوم بودن عوضین
قرارداد پیشفروش
قرارداد مشارکت
Aleatory Contracts
Contracts
Uncertainties
Pre-Sales Contracts
Partnership Contract
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
145
163
10.48300/jlr.2018.65514
65514
مطابقت حقوقی کالا با قرارداد در پرتو کنوانسیون بیع بینالمللی
Legal Conformity of Goods with the Contract under United Nations Convention on the International Sale of Goods (CISG)
احسان لطفی
lotfi482@gmail.com
1
دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
فروشنده بر پایه حسن نیت متعهد است کالایی به خریدار تحویل دهد که مطابق با قرارداد باشد. این انطباق هم از جنبه مادی و هم از جنبه حقوقی مدنظر قرار میگیرد. کنوانسیون متحدالشکل بیع بینالمللی مصوب 1980 در مواد 35 و 36 به مسئله مطابقت مادی کالا با قرارداد و تعهد فروشنده در این خصوص توجه دارد که البته محل بحث ما در این مقاله نیست. لیکن آنچه نوآوری در مقوله انطباق محسوب میگردد مواد 41 تا 43 کنوانسیون میباشد که به بحث مطابقت حقوقی کالا با قرارداد اختصاص دارد. بر این اساس فروشنده متعهد است کالایی را به خریدار تسلیم نماید که مصون از حقوق و ادعاهای اشخاص ثالث راجع به مالکیت فکری باشد. موضوع تعهد فروشنده، محدودیتها و شرایط آن و نیز ضمانت اجرای نقض آن از جمله موضوعاتی است که در این نوشتار بدان خواهیم پرداخت.
Based on goodwill, the seller must deliver goods which are in conformity with the contract. This conformity of goods is considered from physical and legal aspects. The United Nations Convention on the International sale of Goods, 1980 in article 35 and 36 is related to conformity of goods with the contract and seller's obligation in this regard, we note that this is not the place for it. However, the innovation in the matter of conformity is article 41 to 43 of the convention that deal with the legal conformity of goods with the contract. On this basis, the seller is obliged to the buyer to deliver goods that are free from intellectual property rights or claims of third parties. The subject of seller's obligation, its limitations and requirements and the sanction of its breach are the issues in this article we study.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65514_4b8c0b17858e3928501a5c1dda274867.pdf
مطابقت حقوقی
ادعای شخص ثالث
مالکیت فکری
کنوانسیون بیع بینالمللی
Legal Conformity
Claim of Third Party
Intellectual Property
Convention on the International Sale of Goods
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
165
177
10.48300/jlr.2018.65515
65515
حقوق بشر مهاجران غیرقانونی: چالشهای موجود
Illegal Migrant's Human Rights: Challenges Ahead
مریم مهدوی
maryammahdavi2000@gmail.com
1
کارشناس ارشد حقوق عمومی، رئیس گروه دعاوی دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی (دفتر مرکزی)
شمار قابل توجهی از افرادی که جهت مهاجرت راهی کشورهای دیگر میشوند افرادی هستند که طرق قانونی ورود به کشور جدید را طی نمیکنند. این افراد که مهاجر غیرقانونی نامیده میشوند تا زمان کسب وضعیت مهاجر قانونی و یا پناهنده از حقوق اولیه انسانی برخوردارند، حقوقی که بر قواعد بینالمللی حقوق بشر مبتنی میباشد و واجد جنبه حداقلی هستند.
Protection of asylum seeker and Illegal migrants human rights, has often been difficult due to the need of states to regulate unwanted migration flows. International Mechanisms of Human Rights play an important role in protecting the rights of these individuals, through a set of human rights. In cases involving illegal migrants and asylum-seekers, Courts was often in difficult position, given the contradictions that could arise from the protection of human rights and the legitimate aim of States to control the entry, residence and expulsion of aliens.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65515_57a5b7d0fa17afd36d5da2279c6319e3.pdf
مهاجر
پناهنده
مهاجر غیرقانونی
حقوق بشر
Illegal Migrants
Human rights
Migrants
Human dignity
Protection
Asylum - Seekers
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
179
228
10.48300/jlr.2018.65516
65516
ارزیابی مفهوم، جایگاه و دامنه شمول نرخ خدمات از منظر آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
Assessment of Concept, Place, and Scope of Inclusion of Rate of Services from Aspects of Awards of Full Bench of High Court of Administrative Justice
امیر ایروانیان
amir_iravanian@yahoo.com
1
استادیار دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
هرچند به موجب بند 26 اصلاحی 27/08/1386 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 01/03/1375، نرخ خدمات در معنای مضیق آن به عنوان بهای خدمات ارائهشده به شهروندان از سوی شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آییننامه مالی و معاملات شهرداریها و با لحاظ مقررات مربوط، تعریف گردیده است با این وجود، از یک سو به دلیل عدم تصویب هرگونه آییننامه یا دستورالعمل اجرایی ناظر به تبیین مفهوم، گستره شمول و تشریفات ناظر به نحوه وضع و وصول آن و از سوی دیگر به جهت ارائه تأویلها و تفسیرهای متعدد از بهای خدمات و نیز گسترش اجتنابناپذیر دامنه شمول آن پیرو تصویب ماده 174 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نرخ خدمات تحت نه محورِ بهای ارائه خدمات معین شهری، بهای استفاده از خدمات عمومی شهری، نرخ خدمات جایگزین عوارض شهری، تعرفه محلی خدمات شهری، حقوق دیوانی خدمات اخذشده از سایر شهرداریها یا دیگر دستگاههای اجرایی، هزینه مشروع نمودن اقدامات و تصرفات غیرقانونی، حقوق دیوانیِ تخلفات شهری، حقوق دیوانی مشروع نمودن فعالیتها و اقدامات مجاز شهری و نهایتاً تعرفه خدمات فنی تابعان بخش خصوصی، موضوعِ سیاستهای اغلب درآمدی شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور قرار گرفت. امری که متعاقب ابطال اغلب مصوبات مذکور در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بازخوانش معنی، دامنه شمول و کارکردهای نرخ خدمات در گستره حقوق شهری ایران را به همراه داشته است.
Although according to clause 26 of article 80 (reformed at 1386/08/22) of Organization, Duties, and Election of Islamic Municipal Councils and Election of Mayors Act, approved at 1375/03/01, the rate of services, in the limited sense, as price of made services to citizens by municipalities and its depended organizations by observing financial by law and municipalities transactions by regarding the relative provisions defined, in spite of the fact from one side because of disapproval any by law or executive agenda, be applicable to clearness of the concept of, slope of inclusion and formalities relating to the form of passing and its reaching and on the other hand because of paraphrases and interpretations of services rate and also unavoidable deployment of scope of its inclusion following the approval of article 174 of fifth five year plan of Islamic Republic of Iran, the rate of services replaced by municipal duties, local tariff of municipal services, governmental duties taken from municipals and other executive organizations, charge of making legitimate the illegal actions and possessions, governmental duties of civil offenses, governmental duties for making legitimate the allowed civil actions and finally tariff of technical services for subjects of private sectors. Private sectors subject of mostly income policies of Islamic councils in all over the land, a matter - after voiding the most regulations by Full Bench of High Court of Justice of Administrative Law - accompanied with re-reading the meaning, slope of inclusion and the function of services rate in width of Iran Civic Law.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65516_7826b4b7307355c4cea0a62c89e6868b.pdf
نرخ خدمات
شورای اسلامی شهر
دیوان عدالت اداری
حقوق دیوانی
خدمات مستقیم
Services Rate
Islamic Council of City
High Court of Administrative Justice
Governmental Duties
Direct Services
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
229
251
10.48300/jlr.2018.65517
65517
ابعاد حقوقی اختلاف چین و همسایگان آن در مورد جزایر اسپراتلی
Legal Aspects of China’s Dispute and it Neighbors over Spratly Islands
نسیم زرگرینژاد
n.zargarinejad@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشگاه شهید بهشتی
جزایر اسپراتلی، مجموعهای بیش از صد و پنجاه برجستگی دریایی است که در تصرف دولتهای اطراف دریای جنوب چین قرار دارد. از دیرباز و پیش از تدوین کنوانسیون حقوق دریاها همواره بر سر حاکمیت این جزایر میان چین و دولتهای آن ناحیه اختلاف بوده و تمام تلاشها برای حل و فصل اختلافِ مسئله از طریق مذاکره به بنبست رسیده است. از این روی، فیلیپین به عنوان یکی از دولتهایی که با رد حاکمیت چین بر آن جزایر بیشترین نفع را به سبب قرابت به جزایر میبرد، از تلاش برای مذاکرات مستقیم دست برداشت و اختلاف خود با چین را به تنها مرجع حقوقی که امکان طرح اختلاف در آن متصوّر بود؛ یعنی هیئت داوری ارجاع داد. نوشتار حاضر، جنبههای حقوقی گوناگون این اختلاف دیرینه را از منظر حقوق بینالملل معاصر، چه پیش از پیوستن دو دولت به کنوانسیون حقوق دریاها و چه پس از آن، ارزیابی میکند.
The Spratly Islands are a group of more than one hundred and fifty maritime features which is in possession of countries that are located around the South China Sea. There has always been a sovereignty dispute between China and its neighbors over it, however all efforts to find a solution through negotiation did not work so far. Accordingly, The Philippines which is more close to The Spratly Islands and thus has more benefits there than other states, brought the case to the only competent adjudicative body i.e. the arbitration proceeding. This essay will analyze different legal aspects of the case from the perspective of contemporary international law before and after that both states bound themselves to the UN Convention on the law of the sea.
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65517_5bc650453a31a1c8a237ac5d3f20b255.pdf
جزایر اسپراتلی
حل و فصل اختلافات
دریای جنوب چین
فیلیپین
داوری
Spratly Islands
Dispute Settlement
South China Sea
The Philippines
Arbitration
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوقی
1682-9220
2717-0020
2018-04-21
17
33
253
276
10.48300/jlr.2018.65518
65518
قانونگذاری کیفری
Codification
لیندزی فارمر
lindsay.farmer@glasgow.ac.uk
1
عبدالرضا جوان جعفری
javan-j@um.ac.ir
2
سیده سارا میرباذل
ss_mirbazel@yahoo.com
3
سید بهمن خدادادی
bahmankhodadadee@yahoo.com
4
استاد حقوق کیفری دانشگاه گلاسکو بریتانیا
دانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
پرفسور فارمر از اساتید و شخصیتهای شناختهشده در حوزههای فلسفه حقوق کیفری، جامعهشناسی مجازات، تئوریهای حقوقی و حقوق کیفری هستند. ایشان فارغالتحصیل دانشگاه کمبریج بوده و در حال حاضر بیش از صد مقاله و کتاب معتبر در حوزههای مختلف مورد اشاره تألیف نمودهاند. پرفسور فارمر دارای شخصیتی اخلاقی، منضبط و بسیار جدی و پرکار هستند. نگارش بیش از ده کتاب و مقاله در هر سال گواه صادقی بر این مدعاست. نامبرده با اینکه حدود پنجاه سال بیشتر ندارند، نامی آشنا در کنار نویسندگان بزرگی مانند آنتونی داف، آندره ایشورث، دیوید گارلند، جفری مورفی و دیگر همتایانشان محسوب میشوند و آثار برجستهای همراه با این بزرگان به چاپ رساندهاند. عمق و دقت نظر علمی از دیگر ویژگیهای بارز ایشان محسوب میشود. پنج سال شاگردی و جلسات هفتگی با ایشان جزء بهار عمر اینجانب و افتخاری بزرگ محسوب میشود.در مقاله حاضر، نامبرده، مانند دیگر آثار علمی خود از انجام هرگونه کار تکراری احتراز و سعی نموده نکاتی ناب از درونبخشی ظاهراً معمولی و تکراری استخراج کرده و در معرض نقد و نظر خوانندگان قرار دهد. بحث قانونگذاری در میان طرفداران نظام کامنلا و رومی ـ ژرمنی از مباحث چندساله و تکراری در ادبیات حقوق غرب محسوب میشود. بدون تردید تاکنون صدها کتاب و مقاله در این زمینه به رشته تحریر درآمده است؛ اما استاد طرح مجدّد این مباحث و بیان مجدّد دلایل، مزایا و معایب سیستم کامنلا از یک سو و سیستم قانونگذاری متفاوت در کشورهای اروپای قارهای درگیر اعضای این خانواده از سوی دیگر را تکراری و غیرضروری میداند. از نگاه ایشان اصولاً تقسیم نظامهای حقوقی به نظامهای حقوقی نوشته و نانوشته، تقسیمبندی دقیقی نیست؛ چرا که حقوق، به خصوص در دنیای مدرن، نمیتواند نانوشته باشد. البته اینکه قواعد حقوقی توسط چه مقام یا نهادی نوشته و جمعآوری میشود میتواند به تناسب پیچیدگی حقوق، متفاوت باشد. قواعد حقوقی یک سلسله قواعد کلی، فراگیر و دائمی هستند که یک سلسله ویژگیها و آثار خاص خود را دارند. این ویژگیها و آثار در تمامی نظامهای حقوقی، بر همه قواعد حقوقی بار میشود. از سوی دیگر به نظر ایشان قانونگذاری پیوندی ناگسستنی با شکلگیری دولت ـ ملتها و نهادهای مشروع برای ایجاد قواعد حقوقی دارد. در این نگاه، تئوریهای حقوقی با تئوریها و اندیشههای سیاسی، قرابتی اجتنابناپذیر دارند. مثلاَ در اندیشه حقوقی بنتهام، قانونگذاری فقط وسیلهای برای انسجامبخشی، نظارت، کنترل و اطاعت در جامعه است. در حالی که در اندیشههای حقوقی لیبرال، ممکن است نقش قوانین به رسمیّت شناختن حقوق آحاد جامعه و کنترل قدرت دولت باشد. بنابراین فارغ از مزایای فنی و تکنیکی، شفافیت، کلیت و قابلیت دسترسی قوانین در مقابل رویههای قضایی، باید توجه داشت که برای تدوین مجموعه قوانین، لازم است جایگاه قانونگذاری در بستر اجرای عدالت و حقوق عمومی مورد تأمل دقیقتر قرار گیرد.
The question of codification is a topic that is almost as old as the law itself. Early collections of laws are routinely referred to as codes, even though there is usually little reflection on quite what it is that constitutes a ‘code’ or what codification might mean in this context. In the modern law, codification has tended to be thought of in terms of grand modernizing projects that aim to replace older laws with new, universal and complete statements of law. The academic literature on codification has accordingly been dominated by debates for and against codification. The reformers argue that codes are modern, clear, accessible and consistent, while defenders argue that existing laws are consistent with the culture of the community they regulate and are flexible and adaptable to change. In this paper my aim is to go beyond this debate which, in my view, has become somewhat sterile. I try instead to address two principal questions. The first is to ask what exactly it means to codify the law. The, perhaps slightly surprising, conclusion that I draw here is that all law is necessarily ‘codified’ in the precise sense that laws or rules are necessarily generalizations about conduct and how it should be regulated, and that this very process or abstraction or generalization then creates constraints for the practice of law or dispute settlement: as rules are written down they must be followed, and similar cases decided in the same way. In this way the practice of codification regulates legal practice as well as social life. And as rules become more complex they may be written down in different way - law books or legislation. This then leads to the second question, which is to examine the more limited understanding that we have of codification in modern legal systems. Here I argue that codification is linked to practices of state-building and the practices of legitimacy that are associated with it in modern society. In this way I thus hope to offer new understanding of a concept and a practice that is central to the modern law. Finally I would like to record my gratitude to Bahman Khodadadee and Sara Mirbazel for their works in producing this translation, and to Dr. Abdolreza Javan Jafari for assisting with and overseeing this process. Lindsay Farmer Glasgow 22nd April 2014
https://jlr.sdil.ac.ir/article_65518_c8df2863c23bd1ae35372dcb4f444c62.pdf
قانونگذاری
نظامهای حقوقی
نظام کامنلا
قواعد حقوقی
legislation
Legal Systems
Common Law
Legal Rules and Regulations