TY - JOUR ID - 120700 TI - حمایت کیفری از کودکان درمقابل سوءاستفاده در فضای مجازی در قوانین ایران و انگلیس و اسناد بین‌المللی JO - پژوهشهای حقوقی JA - JLR LA - fa SN - 1682-9220 AU - حسینی اکبرنژاد, هاله AU - جواهری آراسته, محسن AD - استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 44 SP - 107 EP - 132 KW - کودکان KW - جرم‌انگاری KW - سوءاستفاده آنلاین KW - حمایت آنلاین.‬ DO - 10.48300/jlr.2020.120700 N2 - با افزایش میزان مشارکت کودکان در فعالیت‌های برخط، استفاده از اینترنت بیش از دیگر رسانه‌ها برای اجتماعی شدن و برقراری ارتباط مورداستفاده کودکان قرار گرفته است. فقدان تجربه و آگاهی لازم در رابطه با تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی مدرن پدیده سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی را به عنوان یک نگرانی مشترک در جامعه بین‌المللی پدیدار کرده است. ازجمله یافته‌های این مقاله، اهمیت اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی برای اجتماعی شدن، اشکال و قلمرو سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی و اهمیت جلوگیری از آن و بیم کودکان از افشای موارد سوءاستفاده برخط به سایرین، خصوصاً والدین می‌باشد، بنابراین نقش دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه حیاتی است تا از کودکان درمقابل سوءاستفاده برخط حمایت مقتضی به‌عمل آورند، البته جرم‌انگاری سوءاستفاده برخط از کودکان، ازجمله اقدامات پیشگیرانه و مهم به‌شمار می‌آید. قانونگذار ایران، انتشار محتویات مستهجن، آموزش و تسهیل ارتکاب به اعمال منافی عفت در فضای مجازی، انتشار تصویر خصوصی افراد و ... را جرم‌انگاری کرده است، اما قوانین انگلستان و اسناد بین‌المللی داشتن، توزیع، به اشتراک‌گذاری و یا ساخت تصاویر مستهجن از کودک را جدای از موارد فوق جرم می‌داند؛ بنابراین فقدان حمایت خاص از کودکان و عدم‌تفکیکِ دقیق بین نوع اعمال ارتکابی در نظام حقوقی ایران احساس می‌شود و متعاقباً به امکانِ مفسد فی‌الارض شناخته شدن افراد کم‌سن‌و‌سال، به‌واسطه شرکت در تولید فیلم مستهجن، پیدایش کودک‌ِ کارِ مجازی و ورود سیلی از پرونده‌ها به دادگاه با ادعای نقض حریم خصوصی در کودکی در سال‌های آینده می‌انجامد. UR - https://jlr.sdil.ac.ir/article_120700.html L1 - https://jlr.sdil.ac.ir/article_120700_a891dfb9d2457f5638ed9f7e9af0d29e.pdf ER -