پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Saddam's Trial and the Question of Jurisdiction in National and International Lawمحاکمه «صدام» و مسأله صلاحیت دادگاه از منظر حقوق داخلی و بینالمللی114244781FAعلی خالقیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، وکیل پایه یک دادگستریJournal Article20031007The capture of Saddam Hossein, former president of Iraq, has raised seriously the question of his trial for the crimes that he has committed against the Iraqi people during his reign and against his neighbors on the occasion of his aggressions to Iran and Kuwait. Considering the great harms inflicted to Iran and the damages to the international public order, <br />the peace and the security of international community caused by Saddam, this article treats respectively the jurisdiction of Iranian tribunals and the international penal instances to try the seniors of former Iraqi regime. <br />After examining the effectives and restrictions of these systems, the article tends to show the way, which appears to ensure better a fair trial for all defendants in order to protect their rights to defence and the rights of the <br />victims. <br /> با دستگیری صدام حسین، رئیسجمهور سابق عراق، مسأله محاکمه و مجازات او به دلیل جنایاتی که وی در طول حکومت خود نسبت به مردم این کشور و در جریان دو تجاوز نظامی به کشورهای همسایهاش مرتکب شده، به طور جدیتری مطرح گردیده است. با توجه به لطمات فراوان اقدامات جنایتکارانه صدام به کشورمان از یکسو و صدمات اعمال وی به نظم عمومی بینالمللی و صلح و امنیت جامعه جهانی از سوی دیگر، مقاله حاضر صلاحیت دادگاههای ایران و مراجع کیفری بینالمللی برای محاکمه سران رژیم پیشین عراق را به طور جداگانه بررسی و با ذکر امکانات و محدودیتهای فراروی هر یک از این دو سیستم، راهی را که به نظر میرسد بهتر بتواند تأمینکننده یک دادرسی عادلانه برای رسیدگی به همة اتهامات متهمان با حفظ حقوق دفاعی آنها و حقوق قربانیان این اعمال باشد، معرفی نموده است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44781_1ddf1ce1825db4100b97d4e4b1450aa8.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Judgment of the International Court of Justice in the Oil Platforms Case: Judicial Diplomacy in International Justiceرأی دیوان دادگستری بینالمللی در قضیه سکّوهای نفتی: دیپلماسی قضائی در دادرسی بینالمللی437644785FAسیّدجمال سیفیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، وکیل پایه یک دادگستریJournal Article20031007After 11 years, finally on 6 November 2003 the International Court of Justice delivered its Judgment on the merits of the Oil Platforms Case between Iran and the United States. In the Judgment, the Court dismissed Iran's claim that by attacking and destroying Iranian oil platforms on 19 October 1987 and 18 April 1988, the United States interrupted the <br />freedom of commerce between the territories of the two countries and breached its obligations under Article 10 (1) of the 1955 Treaty of Amity between Iran and the United States. Thus, the Court rejected Iran's claim for compensation. In the meantime, however, the Court found that the actions of the United States in attacking Iranian oil platforms did not constitute a measure for protection of fundamental security interests of the United States from the point of view of Article 20(1)(d) of the Treaty of Amity as interpreted in the light of principles of international law relating to the use of force, there by indicating, implicitly, that the US actions were an unlawful use of force under international law. However, as explained <br />above, the Court did not allow Iran's claim for compensation. The Court also rejected United States counterclaim that in allegedly attacking the US ships in the Persian Gulf in the later part of Iran-Iraq war, Iran interrupted freedom of commerce between the territories of the two countries and beached its obligations under Article 10(1) of the Treaty of <br />Amity. Thus, the Court rejected the US claim for compensation. Although the final Judgment of the Court did not satisfy the formal claim of either party, the judicial diplomacy of the Court may be seen within the general context of the international system and in the light of reiteration of the importance of the rules of international law for international peace and security. In addition, the Court's Judgment contains innovations in the international judicial process and creates certain questions in that regard. In particular, the legal effect of the Court's finding with respect to non-compliance of the US actions with Article 20(1)(d) of the Treaty Amity deserves independent analysis. <br /> <br /> در 6 نوامبر 2003 بعد از یازده سال از تاریخ اقامه دعوی، سرانجام رأی نهایی دیوان دادگستری بینالمللی در قضیه سکوهای نفتی میان ایران و ایالات متحد امریکا صادر شد. دیوان در رأی خود حملات امریکا به سکوهای نفتی ایران در 19 اکتبر 1987 و 18 آوریل 1988 را مخلّ آزادی تجارت میان سرزمینهای دو دولت ندانسته و در نتیجه آن را ناقض بند 1 ماده 10 عهدنامه مودت میان ایران و ایالات متحد نشناخت. بدین لحاظ، دیوان دعوی غرامت از جانب ایران را نپذیرفت.<br /> با این حال دیوان حملات ایالات متحد به سکوهای نفتی ایران را از نقطه نظر بند 1 «د» ماده 20 عهدنامه مودت و در پرتو قواعد حقوق بینالملل راجع به استفاده از زور اقدامی موجه برای حفاظت از منافع امنیتی اساسی امریکا نشناخت و در نتیجه تلویحاً آن را به منزله استفاده غیرقانونی از زور دانست، هر چند که بنا به توضیح بالا دعوی غرامت ایران را نیز وارد ندانست. دیوان همچنین دعوی متقابل امریکا را در مورد حملات ایران به کشتیهای امریکایی در خلیج فارس در واپسین روزهای جنگ ایران و عراق و اخلال در آزادی تجارت بین سرزمین دو کشور را از نقطه نظر بند 1 ماده 10 عهدنامه مودت وارد ندانست و ایالات متحد را مستحق دریافت غرامت نشناخت.<br /> هرچند رأی نهایی دیوان انتظارات رسمی حقوقی هیچیک از طرفهای پرونده را برآورده نساخت، اما دیپلماسی قضائی دیوان در چارچوب کلیت نظام بینالمللی معنا مییابد و در پرتو ضرورت تأکید بر قواعد حقوق بینالملل و نقش آنها در تحکیم صلح و امنیت جهانی قابل درک میباشد. به علاوه، رأی دیوان حاوی بدعتهایی در دادرسی بینالمللی و موجب طرح سؤالهایی در این ارتباط است. خصوصاً اعتبار و اثر حقوقی رأی دیوان در مورد عدم انطباق حملات ایالات متحد با معاذیر بند 1 «د» ماده 20 عهدنامه مودت شایسته مطالعه بیشتر و جداگانه است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44785_dd660c9ae3e9995d4152452314d34820.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Construction of the Wall in Palestinian Occupied Territories: The Question of its Legitimacy in the Shadow of Human Rights and Humanitarian Lawمشروعیت ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی فلسطین از دیدگاه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه7710544786FAویکتور دوکورا لوگودکترای مطالعات امریکای لاتین و نویسنده کتاب: Derecho International Humanitario y sector salud: el caso colombiano, ICRC, Bogota, 1999.ترجمه سیّدحسین سادات میدانیدانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20031007Non fulfillment of international obligations by the Israel regime in the occupied territories takes the new dimensions everyday. The construction of a wall separating these territories in two sections, on the pretext of fighting terrorism and protecting the security of Israel, is completely against most international standards of human rights and humanitarian law. Written in January 2004, this article examines the legitimacy of construction of the wall from international law point of view.عدم پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات بینالمللی خویش در سرزمینهای اشغالی فلسطین هر روز ابعادی جدید مییابد. ساخت «دیوار حائل» در سرزمینهای اشغالی به ادعای مقابله با تروریسم و حفظ منافع امنیتی اسرائیل با بسیاری از موازین بینالمللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه کاملاً مغایرت دارد. موضوع بحث این مقاله که در ژانویه 2004 نگاشته شده است ارزیابی اقدام اخیر اسرائیل بر اساس حقوق بینالملل میباشد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44786_e55c1dcbc936761ce04216ac3538e6dc.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) and Standards of Foreign Investmentآژانس چندجانبه تضمین سرمایهگذاری (میگا) و استانداردهای سرمایهگذاری خارجی10713244787FAمسعود صبورکارشناس ارشد حقوق بینالمللJournal Article20031007Foreign investment plays an essential role in economic development of every country, specially in developing and less developed countries. However non-commercial risks, such as currency transfer, expropriation and similar measures, breach of contract, war and civil disturbances are important factors which impede foreign investments. The Multilateral Investment Guarantee Agency as a member of World Bank Group was established in 1988. MIGA can plays an important role in the encouragement of foreign investment complementing national and regional investment guarantee programs and private insurers of non-commercial risks.امروزه سرمایهگذاری خارجی نقش مهمی در توسعه اقتصادی تمامی کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعهیافته ایفا مینماید و به همین علت کشورها توجه خاصی را به آن معطوف کردهاند. یکی از موانع بازدارنده پیش روی سرمایهگذاری خارجی، وجود ریسکهای غیرتجاری در این کشورها میباشد که از جمله این ریسکها میتوان به ممنوعیت انتقال ارز، سلب مالکیت، نقض قرارداد، جنگ و آشوبهای داخلی، و همچنین تروریسم اشاره نمود.<br /> آژانس چندجانبه تضمین سرمایهگذاری به عنوان جدیدترین نهاد بینالمللی عضو گروه بانک جهانی، در سال 1988 تأسیس شده است تا با ارائه پوششهای تضمینی در مقابل چنین ریسکهایی، موجبات تشویق هر چه بیشتر سرمایهگذاری خارجی را فراهم نماید.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44787_9eb1f9e20ee6b476334e1e2c5586e6e9.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923How to Apply the Principle of Non-Refoulement in front of War Refugees?بررسی امکان اعمال اصل ممنوعیت اعاده در مواجهه با حرکات گسترده آوارگان جنگی13315344788FAفاطمه کیهانلودانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20031007The principle of non-refoulement of refugees to their country is well established in conventional and customary international law. However, the rights of states to protect their national security has provoked some challenges in this regard specially in the occasion of large vague of war refugees.<strong> </strong>اصل ممنوعیت اعاده پناهجویان به کشور مبدأ یکی از اصولی است که در کنوانسیونهای بینالمللی و حقوق بینالملل عرفی استقرار یافته است. با وجود این، حق دولتها به حراست از امنیت ملی خود، چالشهایی در مقابل این اصل به ویژه در مواجهه با سیل گسترده آوارگان جنگی پدید آورده است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44788_45cc586b01b1388d8faa69064100c576.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Legal Nature of Bank Guarantee in the Iranian Lawماهیت حقوقی ضمانتنامههای بانکی در ایران15518844789FAعلیرضا مسعودیوکیل پایه یک دادگستریJournal Article20031007Bank guarantee is a document, which is issued by the bank and by which the bank undertakes to pay the mentioned sum of guarantee to the beneficiary in case of original promissor's violation and failure. However, in the Iranian civil code a contract of guarantee has many differences with bank guarantee in International Trade. The nature of bank guarantee in the Iranian legal system has been discussed in this article.ضمانتنامه بانکی سندی است که توسط بانک صادر میگردد و بانک به موجب آن در مقابل ذینفع تعهداتی را بر عهده میگیرد. در حقوق ایران مسألهای که همواره مورد بحث بوده و میباشد، رژیم حقوقی حاکم بر ضمانتنامههای بانکی و اینکه چه قوانین و مقرراتی بر آنها حکمفرما میباشد. آیا تابع مقررات عقد ضمان است یا اینکه مقررات خاص دیگری در مورد آنها اجرا میشود. مقاله حاضر به بررسی این موضوع و تجزیه و تحلیل نظریات گوناگون و نهایتاً نتیجهگیری در این خصوص میپردازد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44789_c1c33a8f15cdf5600a233b78ce54361d.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Nuclear Security and Non-Proliferation in International Customary Lawارزیابی تحکیم امنیت هستهای و نظام عدم گسترش با معیار حقوق بینالملل عرفی19121944790FAنادر ساعددانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20031007Non-proliferation, in its strictly meaning, is a system for the control andprevention of making new nuclear states. While the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) has been enforced for more than three decades and the UN Security Council as well as the IAEA Board of Governors have issued many resolutions on this matter, they could not transform it into UN international customary norm. This Article analyzes the non-proliferation regime and its international legal nature as a conventional or customary norm. The author believes that the discriminatory rights and duties of the NPT's state parties that is unconformity with the equal sovereignty of states, have impeded the opinio juris necessary to formation of a custom as an important part of international community. In addition, enforcing a system by some states under an inevitable condition and within a political impulsion environment can not necessarily emerge the opinio juris or collective opinion in the international community.عدم گسترش در معنای خاص و مضیق آن، ناظر بر عدم گسترش سلاحهای هستهای بر اساس معاهده 1968 است. این معاهده تاکنون نزدیک به سه و نیم دهه از حیات اجرائی خود را سپری کرده و 188 دولت را در گستره اعضای خود جای داده است. در کنار آن، قطعنامههای صادره توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی در خصوص این حوزه و جلوگیری از گسترش افقی سلاحهای هستهای (افزایش تعداد دارندگان این سلاح) چنین مینماید که عدم گسترش با صلح و امنیت بینالمللی پیوند عمیق یافته است. مسأله این است که آیا عدم گسترش به هنجاری عرفی نیز تبدیل شده است؟<br /> این نوشتار به بررسی این موضوع و ارزیابی تحکیم امنیت هستهای با شاخص حقوق بینالملل عرفی اختصاص دارد. به اعتقاد نویسنده، به رغم اینکه تحولات مهم و شگرفی در عرصه بینالمللی به ویژه از دهه 1990 به بعد رخ داده اما هنوز موانع جدی عرفی شدن این نظام به قوت خود باقی است و نمیتوان به سادگی چنین وصفی را به قواعد عدم گسترش تسری داد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44790_6e7319ff445491dd80bc1c7ddf80ca93.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Nuclear Weapons as point of Coincidence of Jus ad bellum and Jus in belloسلاحهای هستهای، نقطة تلاقی حقوق توسل به زور و حقوق بشردوستانه بینالمللی در پرتو رأی مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری (1996)22124244791FAحسن سواریدانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه Pierre Mandes FranceJournal Article20031007As a fundamental principle, the use or treat to use of force is prohibited in international relations. Self-defence and UN collective security system are the only exceptions of this principle. Weather International Humanitarian law is high developed and stabilized which affects the use or treat to use of Nuclear weapons even in the self defence. The issue is studied in the shadow of advisory opinion of ICJ (1996). <br /> ممنوعیت توسل یا تهدید به استفاده از زور در روابط بینالمللی اصلی بنیادین در نظام حقوق بینالملل محسوب میشود که صرفاً پذیرای دو استثنای دفاع مشروع و نظام امنیت جمعی سازمان ملل متحد شده است. اینکه آیا حقوق بشردوستانه بینالمللی به آن درجه از رشد و استحکام نائل شده که کاربرد یا تهدید به استفاده از سلاحهای هستهای را حتی در مقام دفاع مشروع تحت تأثیر قرار دهد در پرتو نظریه مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری (1996) محور بحث این مقاله را تشکیل میدهد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44791_954f30ceb4be8a3ce03cd9b5111f6321.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923The Place of Provisional Application of the Additional Protocol to NPT in the Iranian Legal Systemجایگاه اجرای موقت پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش سلاحهای هستهای در حقوق عمومی ایران24326344792FAپروانه تیلاکارشناس ارشد حقوق عمومیJournal Article20031007A treaty or a part of it may be applied provisionally before its entry into force, if it is so provided or if the negotiating states have in some other manner so agreed. On 12 September 2003, IAEA Board of Governors adopted a resolution about the application of the NPT safeguards agreement in the Islamic Republic of Iran. In paragraph 6 of the resolution, IAEA requests Iran to work with the Secretariat promptly and unconditionally, to sign, ratify and fully implement the additional protocol as a confidence-building measure, henceforth to act in accordance with the additional protocol. Iran agreed to sign the additional protocol, and has provisionally applied it. The current issue has been studied in the constitutional law of Iran.علاوه بر اجرای کامل و معمولی معاهدات که مؤخر بر طی فرآیند بینالمللی و ملی آن است، اجرای پیش از موعد یا موقت معاهدات نیز تدبیری است که در حقوق معاهدات به رسمیت شناخته شده است. در این صورت، تمام یا بخشی از مفاد یک معاهده، قابلیت اجرائی مییابد و این اجرای موقت هنگامی که مراحل مذکور خاتمه یافت، به اجرای دائمی تبدیل میگردد.<br /> اخیراً که مسأله الحاق ایران به پروتکل تقویت پادمان هستهای مطرح شده است، یکی از نکات مطروحه در قطعنامه 12 سپتامبر 2003 آژانس بینالمللی انرژی اتمی، درخواست مؤکد از ایران برای امضا، تصویب و اجرای سریع و بیقید و شرط پروتکل مذکور و همچنین اجرای موقت آن است. این مقاله با تکیه بر موضوع مذکور، مسأله اجرای موقت و پیش از موعد معاهدات بینالمللی را در پرتو اصول حقوق عمومی ایران بررسی و تحلیل مینماید.https://jlr.sdil.ac.ir/article_44792_f2cfb3514605b0d9814098d149ecf3f1.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923The Protection of Nuclear Installations in Armed Conflictsحمایت از تأسیسات هستهای در درگیریهای مسلحانه26529344808FAمحسن عبداللّهیدانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20031007حقوق بشردوستانه بینالمللی آزادی عمل طرفهای متخاصم در درگیریهای مسلحانه را محدود مینماید. پروتکلهای الحاقی به کنوانسیونهای 1949 ژنو با ممنوع ساختن حمله به نیروگاههای هستهای تولید برق، تلاش کرده سکنه غیرنظامی اطراف این نیروگاهها را مورد حمایت قرار دهد. شرایط حمایت از این نیروگاهها و امکان تبدیل آنها به هدف نظامی مشروع موضوع بحث این مقاله را تشکیل میدهدhttps://jlr.sdil.ac.ir/article_44808_51125364c2fc421b518cf0d333c9f04e.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-92202420030923Decision of the General Board of the Supreme Court about Hearing of Insolvency Claim Before Imprisonment in Context of Iran's International Obligationsرأی وحدت رویه دیوان عالی کشور (مورخ 1382/10/2) در خصوص رسیدگی به دعوای اعسار قبل از حبس: گامی به سوی تطبیق قانون داخلی با تعهد بینالمللی29730544810FAسیدقاسم زمانیمعاون پژوهشی مؤسسه شهر دانش، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20031007https://jlr.sdil.ac.ir/article_44810_03d9dc7a40421ece11a2257c4f97331c.pdf