پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521International Law Governing on Cross Border Oil and Gas Pipelines and Its Required Developmentsنظام حقوقی بین المللی حاکم بر لوله های فرامرزی نفت و گاز و ضرورت تکامل آن73210923410.48300/jlr.2020.109234FAحسین شریفی طرازکوهیاستاد بازنشسته دانشگاه امام حسین، تهران، ایران.حجت سلیمی ترکمانیدانشیار حقوق بینالملل، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20171108Nowadays energy is the base of development and access to it is the main concern of all states. Preparation of these energy resources, specially oil and gas, in global markets needs to transport from producing states to consuming states. This process is committed by different ways including cross border pipelines. Notwithstanding of increasing importance of cross border oil and gas pipelines, there is no comprehensive legal regime in this area and its principal and rules have been included in several international treaties like UNCLOS and ECT. The models of transportation of oil and gas, interconnected and integrated models, due to functions and location of pipelines are non-comprehensive and the legal regime of pipelines are different. Because of vital role of energy especially oil and gas in modern economies, in order to modify international arrangement among states in the context of pipelines, international law should be developed in two dimensions, normative and institutional, especially in regional level.امروزه نفت و گاز زیربنای توسعه بوده و دسترسی به آن دغدغه اصلی کلیه دولتهاست. تأمین و عرضه این منابع انرژی در بازارهای جهانی، مستلزم انتقال آن از دولتهای تولیدکننده به دولتهای مصرفکننده است که این فرایند به روشهای مختلف ازجمله لولههای فرامرزی صورت میگیرد. سؤال اساسی این است که آیا نظام حقوقی منسجم و روشنی درزمینة لولههای فرامرزی نفت و گاز وجود دارد؟ علیرغم اهمیت فزاینده این لولهها، نظام حقوقی بینالمللی منسجم و یکپارچهای دراینخصوص وجود نداشته و اصول و مقررات آن بهصورت پراکنده در معاهدات بینالمللی متفاوتی مثل معاهده منشور انرژی و کنوانسیون حقوق دریاها آمده است. مدلهای انتقال نفت و گاز، مدل اتصالی و پروژه یکپارچه که بایستی بستری برای اجرای قواعد حقوقی بینالمللی باشند، بهدلیل کارکرد و موقعیت جغرافیایی متفاوت لولهها، نامنسجم بوده و رژیم حقوقی هر لوله فرامرزی متفاوت از دیگری است. این درحالی است که باتوجهبه نقش بیبدیل انرژی در دنیای معاصر، لازم است برای تنظیم مناسبات بینالمللی میان دولتها درزمینة لولههای فرامرزی، حقوق بینالملل بهصورت هنجاری و سازمانی بالاخص در سطح منطقهای، رشد و توسعه یافته و از انسجام و شفافیت بیشتری برخوردار باشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Murder Result from Provocation of Victim in Paradigm of Iran's Penal Lawقتل ناشی از تحریک بزهدیده در الگوواره حقوق کیفری ایران335610925010.48300/jlr.2020.109250FAحسن پوربافرانیدانشیار، دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.محمدجواد حیدریان دولت آبادیکارشناس حقوق، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-2975-1716Journal Article20180517The incitement to the murder of the victim due to the provocation and mental agitation of the perpetrator and the subsequent murder deserves to be treated differently. It should be noted that although the excuse of provocation does not have a specific title in the public sector, but from the two articles 38 and 630 of the Islamic Penal Code, which are punishable by imprisonment and murder with retaliation, the perpetrator deserves to be commended and relieved. Responsibility knows and has the following conditions: - Because of the victim's behavior and speech - the physical and direct appearance of the commission – the original or unintentional of the provocation and the presence of a specific and personal criterion in relation to the criminal conduct and the perpetrator. The present study also examines this issue in Iranian law and jurisprudence, considering the difference in provocation and provocation excitation in criminal law based on the library method.تحریک منجر به قتل از سوی بزهدیده بهدلیل ایجاد برانگیختگی و تهییج روحی در مرتکب و انجام قتل بهدنبال آن، شایستة برخوردی متفاوت است. لازم به ذکر است هرچند عذر تحریک، عنوان خاصی را در بخش مواد عمومی به خود اختصاص نداده است؛ اما از مجموع دو ماده 38 و 630 قانون مجازات اسلامی که به ترتیب درخصوص کیفر حبس تعزیری و قتل دارای قصاص میباشد، مرتکب را شایستة تخفیف و رافع مسئولیت میداند و دارای شرایطی همچون: ـ تحریکآمیز بودن رفتار و گفتار بزهدیده ـ حضور فیزیکی و مستقیم در صحنة ارتکاب ـ عمدی بودن یا غیرعمدی بودن تحریک و وجود ضابطة نوعی و شخصی بهترتیب نسبت به رفتار مجرمانه و فرد مرتکب میباشد. پژوهش حاضر نیز با عنایت بر تفاوتسنجی تحریک و عذر تحریک در حقوق کیفری بر اساس روش کتابخانهای، این موضوع را در فقه و حقوق موضوعه ایران موردبررسی و کنکاش جدّی قرار میدهد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Legal Status of Countermeasures after Intervening the UN Security Council in Non-Proliferation Lawوضعیت اقدامات متقابل پس از ورود شورای امنیت به حقوق عدماشاعه578510925410.48300/jlr.2020.109254FAمهدی خلیلی طرقبهکارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.یاسر سالاریانکارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.Journal Article20170615The case of Iran's nuclear program was first referred to the UN Security Council by the Board of Governors of the International Atomic Energy Agency in 2006, and UN Security Council adopted a number of resolutions against Iran. In consequence of these resolutions, some States apparently imposed more sanctions against Iran and went further beyond the resolutions. These States justified their acts under the rules of countermeasures. A countermeasure under the non-proliferation regime, which is an especial regime, is very different than general international law. After engaging of UNSC to the relations between Iran and other States, the situation became more sophisticated.پرونده هستهای ایران در 2006 از سوی شورای حکّام آژانس بینالمللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارجاع و شورای امنیت تعدادی قطعنامه علیه ایران تصویب نمود. بهتبع قطعنامههای شورا، برخی دولتها اقدامات فراقطعنامهای زیادی علیه ایران وضع نمودند. توجیه این دولتها برای اقدامات فراقطعنامهای اقدامات متقابل بود. اقدامات متقابل در حقوق عدماشاعه بهدلیل خاص بودن این رژیم، با حقوق بینالملل عام تفاوتهایی دارد. پس از ورود شورا روابط حقوقی دولتها با یکدیگر و ایران پیچیدهتر نیز گشته بود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Legal Analysis of Adoption of the 2010 Beijing Convention in Strengthening International Aviation Security in the Light of the ICAO Preventive Approachتحلیل حقوقی تصویب کنوانسیون 2010 پکن در تقویت امنیت هوانوردی بینالمللی در پرتو رویکردهای بازدارندگی ایکائو 8710910925610.48300/jlr.2020.109256FAهدایت الله شناساییدکترای حقوق بینالملل عمومی، پژوهشگر مؤسسه بینالمللی حقوق هوا و فضای پکن، دانشگاه حقوق و علوم سیاسی چین، چین.Journal Article20200621In recent years, the ICAO started to modernize international conventions concerning aviation terrorism. The result of such an approach was criminalization of large number of acts as an unlawful interference against commercial aviation. For the first time, the 2010 Beijing Conventions criminalize the use of commercial aircraft as lethal weapons and for transportation of chemical, biological or nuclear weapons. Moreover, the main achievements of the Beijing Convention can be summarized: a threat to commit criminal acts or causing any person to receive such threat is considered as offence itself, if the threat is credible, conspiracy to commit criminal acts, cyber terrorism against air navigation facilities, legal and criminal liability of financial institution as “Al-Qaeda Clause”, assistance of offender of acts to evade criminal investigation and prosecution, agreeing with others to commit terrorist acts, regardless of whether the terrorist crime is actually committed or not. As a result, the Beijing Convention would greatly reduce the weaknesses and shortcomings of the former international conventions in relation to preventing, combating and suppression of unlawful acts against civil aircraft and provide a suitable ground for the development of multilateral international cooperation between state parties and the creation of an effective and uniform legal mechanism.در سالهای اخیر، ایکائو شروع به مدرنیزاسیونسازی کنوانسیونهای بینالمللی کنونی درباره تروریسم هوایی کرده است. نتیجه این رویکرد، جرمانگاری از تعداد زیادی اعمال خطرناک بهعنوان اقدامات غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری بینالمللی بوده است. برای نخستین بار، کنوانسیون 2010 پکن، استفاده از هواپیمای مسافربری بهعنوان یک سلاح کشنده و یا استفاده از این وسیله برای حملونقل سلاحهای بیولوژیکی، شیمیایی و هستهای را جرم محسوب کرده است. علاوهبر این، مهمترین دستاوردهای کنوانسیون پکن را میتوان خلاصه کرد در جرمانگاری از تهدید کردن دیگران برای ارتکاب هرگونه اقدام مجرمانه علیه امنیت پرواز یا فراهم کردن وضعیتی برای افراد تا چنین تهدیداتی را دریافت کنند، هرگونه تبانی در ارتکاب اعمال مجرمانه، تروریسم سایبری علیه تأسیسات هوانوردی بینالمللی، مسئولیت حقوقی و کیفری مؤسسات مالی که به «بند القاعده» معروف شده است، همکاری کردن با متهم برای گریختن از تحقیقات قضایی و تعقیب کیفری، توافق با دیگران برای ارتکاب عمل مجرمانه، صرفنظر از اینکه جرم تروریستی واقعاً ارتکاب یابد یا خیر. درنتیجه، کنوانسیون پکن توانست تا حد زیادی ضعفها و کاستیهای کنوانسیونهای سابق را برای مقابله با مداخلات غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری بینالمللی کاهش دهد و بستری مناسب برای گسترش همکاریهای چندجانبه بینالمللی فراهم آورد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Assessing Women’s Right in Holding Public Positions; a Jurisprudence Perspectiveارزیابی حق زنان به تصدّی مناصب عمومی در آئینة فقه11114610924410.48300/jlr.2020.109244FAپرستو وثوقیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20171031The dominant discourse on Iranian Women’s Rights is based upon a formal reading of Islamic jurisprudence which gives priority to men over women and consequently prevents them from being eligible for holding public offices due to its allegedly required dominance on men. According to the constitution of Islamic Republic of Iran (principle 4), all laws and regulations should be in conformity with Islamic standards and principles. This necessity realizing through continuous Ijtehad of fully qualified Islamic scholars, in virtue of the pre-mentioned dominance of the formal reading of Islamic jurisprudence has granted the right’s eligibility criteria a male-oriented discriminatory attitude. In order to reach an ideal as well as practical conclusion, the Islamic jurisprudential reasons and arguments of the opponents will be analyzed in this essay. The author believe that there is no persuasive and decisive reason against the women’s right to hold public office in the Islamic sources.گفتمان حاکم بر مسئله حقوق زنان در جامعه ایران بر خوانش مسلّطی از فقه مبتنی است که مردان را نسبت به زنان در مرتبهای فراتر قرار داده و متعاقباً زنان را از تصدّی برخی مناصب عمومی که لازمهاش تسلّط بر مردان است، منع کرده است. این امر باتوجهبه ضرورت مطابقت کلیه قوانین و مقررات با موازین اسلامی وفق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که ازطریق اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط تحقق مییابد، سبب شده است شرایط احراز برخی مناصب عمومی صبغهای مردانه بیابد. لذا در این نوشتار، ادلّه فقهی و بنیانهای استدلال مخالفان تصدّی مناصب عمومی توسط زنان برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و مناسب با مقتضیات روز، موردِکنکاش و تجزیهوتحلیل قرار میگیرد. همه سخن نگارنده این است که در منابع فقهی اسلامی هیچ دلیل متقن و استواری علیه حق زنان به تصدّی مناصب عمومی وجود ندارد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Study the Concept of Behaviors in Money Laundering
in Iran's Penal Law and Anti-Corruption Convention; Antitypes and Difficultiesمفهومشناسی رفتار ارتکابی در جرم پولشویی در حقوق کیفری ایران و کنوانسیون مبارزه با فساد؛ مصادیق و خلأها14717110925810.48300/jlr.2020.109258FAابوالحسن شاکریدانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.عاطفه شیخ اسلامیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20200621Behaviors which are committed in pursuit of money laundering are limitative and expressly envisaged in international conventions and in the Anti-Money Laundering Act 1386. Conversion, Transfer, Exchange, Concealment, Disguise and … are among these behaviors. Limitation of these cases and their proximity in terms of meaning in spite of having different concepts from a legal perspective have different effects on the committing the money laundering, need to be investigated further and more detailed. Moreover, the money laundering penal code is silent about the behavior of managing in contrast with Merida Convention and has criminalized some behaviors like exchanging and reserving which haven’t seen in Merida convention. <br />Besides, both the Convention and money laundering penal code are silent about the changing as one of behavior for laundering. The reason may be the special perspective to phrase of conversion that recognized its meaning area enough to involve the meaning of change. However, with studding and examining the two behaviors we can know some acts and behaviors have just coincided with the behavior of changing and not conversion. This article has tried to study the ambiguities, mentioned questions and either difficulties of money laundering code in contrast to Merida Convention more accurate with conceptualizing the mentioned phrases in both article 23 of Merida Convention and article 2 of Money Laundering Code and with using Italian and Spanish copy of Merida Convention in some cases.رفتار ارتکابی در تحقق جرم پولشویی، مواردی حصری هستند که در کنوانسیون مریدا و قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 صراحتاً احصاء شدهاند. تبدیل، انتقال، مخفی کردن، پنهان کردن، نگهداری و ... ازجمله این موارد هستند که باتوجّهبه حصری بودن و نزدیک بودن آنها از نظر معنایی بهرغم دارا بودن مفاهیم مختلف که از منظر حقوقی واجد آثار متفاوتی هستند، لازم است که موردبررسی دقیقتری قرار گیرند. همچنین، قانون مبارزه با پولشویی، درخصوص برخی رفتارهای جرمانگاریشده در ماده 23 کنوانسیون مریدا مثل مدیریت عواید ناشی از جرم بهعنوان یکی از رفتارهای مهم و شایع در تحقق جرم پولشویی، با خلأ مواجه است و از سوی دیگر به جرمانگاری برخی رفتارها مثل مبادله کردن یا کتمان کردن عواید ناشی از جرم که در ماده 23 کنوانسیون مریدا دیده نمیشوند، مبادرت کرده است که این امر مبیّن توجه مقنن به تفاوتهای موجود در هریک از این اصطلاحات و لزوم اهمیت جدّی مبارزه با پولشویی ازطریق جرمانگاری گستره بیشتری از رفتارها در تحقق جرم پولشویی میباشد.<br />از سوی دیگر، درخصوص فعل تغییر دادن ماهیت، منشأ و منبع دعوای ناشی از جرم، هردو قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون مریدا ساکت هستند که این سکوت ممکن است بهدلیل متصور دانستن اشکال تغییر دادن در سایر اصطلاحات مثل تبدیل کردن باشد؛ درحالیکه با مداقه در این مفهوم، میتوان مواردی را تصور کرد که فقط بر فعل تغییر دادن دلالت دارند بیآنکه منطبق با مفاهیم دیگر مثل تبدیل کردن بوده و طبق آن بهعنوان پولشویی، قابلتعقیب و محاکمه باشند. این مقاله تلاش کرده است که با مفهومشناسی اصطلاحات مندرج در ماده 23 کنوانسیون مریدا و ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی و نیز استفاده از نسخههای اسپانیایی و ایتالیایی کنوانسیون مریدا در برخی موارد، به مطالعه دقیقتر ابهامات و سؤالات موجود و بررسی خلأهای قانون مبارزه با پولشویی دراینزمینه نسبت به کنوانسیون مریدا بپردازد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521The Blade and Silk: Analysis of Theoretical Foundations of Censorship in Cinemaتیغ و ابریشم:* تحلیل مبانی نظری ممیزی آثار سینمایی17320010925910.48300/jlr.2020.109259FAوحید آگاهاستادیار، عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20170826In the realm of human rights, the right to freedom of expression is the most important right of freedom, and in some way, is the mother of human rights and artistic expression is considered of its kind. Artistic works, besides a form with taste and function of promotion and satisfaction of spiritual needs of human are different media and containing idea, message and form of thought of the creator, and among this, censorship is a process for disturbing in sending the thought of the artist. The censorship is slipping concept and has high interpretation tolerance that its theoretical foundations have been analyzed in this article, with a look at its Iranian type in terms of the status, reasons, efficiency, types and effects, and the result in brief, indicates that: 1- freedom of expression and naturally the right to freedom of artistic expression, the principle and censorship are exception, and the number of examples or its broad interpretation is prohibited; 2. The government does not have the competence to censorship, this is the responsibility for civil society, and the government must, of course, protect artists of cinema from society censorship; 3. Due to the advent of modern technologies and its communication tools, the censorship if even it is desirable, it is not possible; 4. The governmental censorship whether legal or illegal, would ultimately limit artistic rights, undermine the clarity and increase metaphor of the language of art and will follow by self-censorship.در سپهر حقوق بشر، حق بر آزادی بیان، مهمترین حق آزادیها و بیان هنری از اقسام آن و بیان سینمایی، محور اصلی آن بهشمار میرود. آثار سینمایی، سوای فرمی حاوی ذوق و دارای کارکرد ارتقاء و ارضای نیازهای معنوی انسان، رسانهای متفاوت و حاوی ایده، پیام و فرم اندیشه خالق آن هستند و در این میان، سانسور یا ممیزی، فرایندی برای اختلال در ارسال تفکر فیلمساز است. ممیزی مفهومی لغزنده و دارای تاب تفسیر بالاست که مبانی نظری آن در مقاله حاضر، با نگاهی به نوع ایرانیاش، طی پنج محور جایگاه، دلایل، کارآمدی، اقسام و آثار تحلیلشده و نتیجه، حکایت از این دارد که: 1- حق بر آزادی بیان سینمایی، اصل و ممیزی استثناست و تعدّد مصادیق یا تفسیر موسّع آن، ممنوع؛ 2- حکومت صلاحیتی درخصوص ممیزی ندارد، این مهم برعهده جامعه مدنی است و اتفاقاً حکومت باید از سینماگران و فیلمها درمقابل ممیزی جامعه حفاظت کند؛ 3- با عنایت به ظهور فناوریهای نوین و ابزارهای ارتباطی آن، ممیزی حتی اگر مطلوب هم باشد، ممکن نیست؛ 4- ممیزی حکومتی اعم از قانونی و غیرقانونی آن نهایتاً تحدید حقهای هنری، تضعیف صراحت و افزایش تمثیل و استعارة زبانِ فیلمها و خودسانسوری سینماگران را در پی دارد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Separation of Criminal Liability Arising from a Verb Other than Similar Criminal Offensesتفکیک مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر با عناوین مجرمانه مشابه20121910924810.48300/jlr.2020.109248FAمحمدصادق فرج پوردانشآموختة کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.کیومرث کلانتریاستاد دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20180215Despite the legislator's stipulation of the principle of the personal nature of criminal liability in Article 141 of the Islamic Penal Code, the authorities have accepted criminal responsibility for other behavior in a highly ambiguous and challenging matter, which has not been preceded by a record. Criminal liability arising from a non-verb that is even accepted in some legal systems as a principle in crimes against welfare is explicitly accepted as an exception in our criminal law. One of the challenges ahead With regard to article 142, is the title of the person responsible for the other conduct in our criminal law? Can a responsible person be judged according to one of the categories of interveners in the crime, such as the steward, the deputy and the partner? Basically we believe that the person responsible for the other conduct in Iran's criminal law has the means to differentiate with the deputy, partner, spiritual subject, as well as causation is a crime, and we cannot justify the responsibility of these individuals under one of these titles.علیرغم تصریح قانونگذار به اصل شخصی بودن مسئولیت کیفری در ماده 141 قانون مجازات اسلامی، مقنن مسئولیت کیفری ناشی از رفتار دیگری را در یک ماده پرابهام و پرچالش که مسبوق به سابقه نبوده، موردپذیرش قرار داده است. مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر که حتی در برخی از نظامهای حقوقی بهعنوان یک اصل در جرایم علیه رفاه موردپذیرش قرار گرفته، در حقوق کیفری ما بهطور صریح بهعنوان یک استثناء موردپذیرش قرار گرفته است. یکی از چالشهای پیشِرو درخصوص ماده 142 آن است که شخص مسئول ناشی از رفتار دیگری در حقوق کیفری ما چه عنوانی دارد؟ آیا میتوان شخص مسئول را بر اساس یکی از عناوین مداخلهکنندگان در جرم اعم از مباشر، معاون و شریک توجیه کرد؟ اساساً ما معتقدیم که شخص مسئول ناشی از رفتار دیگری در حقوق کیفری ایران دارای وجه افتراق با معاون، شریک، فاعل معنوی و همچنین تسبیب در جرم است و نمیتوان مسئولیت این اشخاص را تحت یکی از عناوین یادشده توجیه کرد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Relationship between Victims Ram Theory and Penal Populism and its Impact on Iran's Penal Policyارتباط نظریه قوچ قربانی و عوامگرایی کیفری و تأثیر آن بر سیاست کیفری ایران22124211168010.48300/jlr.2020.111680FAسمیه عزیزیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران.سید محمود میرخلیلیدانشیار حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران.Journal Article20181111One of the most important tasks of governments is to provide citizens with security. In this regard, since the government and the penal justice authorities do not carry out their real duties in dealing with the roots of crimes, projection and creating a mental form and a stereotypical picture of crime, thus suggest people that the reasons for their deprivation of security is the convictions with the criminal offenders who threaten public safety with commission of crimes; and therefore measures should be taken to punish them strictly and to exclude them from the constitution of the community. Adopting such reactive measures that lack any scientific and expert basis in identifying the causes of crime, poses a serious obstacle and challenge, and provide grounds for the creation of penal populism, antipathy discourse and victim ram. This article aims to investigate this issue by emphasizing Iran's penal policy in the form of three speeches.یکی از مهمترین وظایف دولتها، کنترل جرم و تأمین امنیت شهروندان است. وقوع جرایم در هر جامعهای، تهدیدی جدّی علیه نظم و امنیت تلقی میشود و موجب نارضایتی شهروندان از عملکرد دولت در انجام وظایفش میگردد. در این راستا دولت و مقامات عدالت کیفری بهدلیل عدمِانجام وظایف واقعی خود درزمینة مقابله با ریشههای جرم، با فرافکنی و ایجاد یک قالب ذهنی و تصویر کلیشهای از بزهکار، به مردم چنین القاء میکنند که عامل سلب امنیت آنان، مجرمانی هستند که با ارتکاب جرم، امنیت عمومی را به خطر انداخته و میبایست با اعمال تدابیر و مجازاتهای سختگیرانه به طرد و حذف آنان از پیکره اجتماع اقدام نمود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اتخاذ چنین تدابیر واکنشی که فاقد هرگونه مبنای علمی و کارشناسی درزمینة کنترل جرم و شناسایی علل وقوع جرایم هستند، در بلندمدت فاقد کارایی لازم بوده و سیاست جنایی را با موانع و چالشهای جدّی مواجه میسازد و زمینه ایجاد عوامگرایی کیفری، گفتمان دشمنپنداری و قوچ قربانی را فراهم میآورد. این نوشتار بر آن است تا با تأکید بر سیاست کیفری ایران با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این موضوع بپردازد. پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Analysis of Act of Political Crime in the Light of Articles 305 and 352 of Penal Trial Ritual Act and Principle 168 of Constitutionواکاوی قانون جرم سیاسی در پرتو مواد 305 و 352 قانون آیین دادرسی کیفری و اصل 168 قانون اساسی24326010926210.48300/jlr.2020.109262FAمیررضا سلیمیقاضی دادگستری و دانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20170809One of the principles of just trial is principle of openness of trial. Legislators of countries, as per a part of advisabilities, state exceptions of this principle, too. One of rights that have been taken for these criminals in lawful system of countries is principle of openness of holding trials related to political criminals, absolutely and there is no exception in it. In Iranian penal system, how of trial of political criminals has faced with many ups and downs, so that in a juncture. One of reasons of penal severity tendency against this category of criminals is fear of dominant power and instability of government after actions of political criminals while political criminals are present criminals and future heroes and soul of justice-seeking leads them toward deviation. So, existence of a separated penal policy whether in dimension of natural penal law and form penal law and also, holding trial of political criminals as open and without exception is unavoidable, a subject that has been predicted in principle 168 of constitution. But ordinary legislator in 2013, by enacting articles 305 and 352 of penal trial ritual act and article 4 of political crime act in 2016, has provided field of explicit and clear contradiction of principle 168 of constitution. The subject of the paper is to investigate this subject.یکی از اصول دادرسی منصفانه، اصل علنی بودن دادرسی میباشد. قانونگذاران کشورها بنابر پارهای اقتضائات، استثنائات این اصل را نیز بیان میکنند. یکی از حقوقی که برای این مجرمین در سیستم حقوقی کشورها در نظر گرفته شده است اصل علنی برگزار شدن دادرسیهای مربوط به مجرمین سیاسی بهصورت مطلق میباشد و استثنائی در آن راه ندارد. در سیستم کیفری ایران نحوه محاکمه مجرمین سیاسی با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بوده است. یکی از دلایل شدتگرایی کیفری علیه این دسته از مجرمان ترس قدرت حاکمه و تزلزل حکومت پیرو اقدامات مجرمین سیاسی میباشد، درحالیکه مجرمین سیاسی بزهکاران فعلی و قهرمانان آینده میباشند و روح عدالتخواهی آنها را به سمت کجروی هدایت میکند. لذا وجود یک سیاست کیفری افتراقی چه در بعد حقوق کیفری ماهوی و حقوق کیفری شکلی و همچنین برگزاری محاکمه مجرمین سیاسی بهصورت علنی و بدون استثناء، اجتنابناپذیر میباشد. موضوعی که در اصل 168 قانون اساسی پیشبینی شده است؛ اما قانونگذار عادی در سال 1392 با وضع مواد 305 و 352 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 4 قانون جرم سیاسی در سال 1395 زمینه نقض آشکار و صریح اصل 168 قانون اساسی را فراهم کرد. موضوع این مقاله بررسی این موضوع میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521An Overview on the Freedom of Political Parties and Justified Restrictions thereof, in the Light of the Constitution of Iran with a Look at International Human Rights Instruments and Some Countries Constitutionsنگرشی بر آزادی احزاب سیاسی و محدودیتهای موجه بر آن از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نگاهی بر اسناد بینالمللی حقوق بشر و قوانین اساسی برخی کشورها 26128210926310.48300/jlr.2020.109263FAمحمد مظهریاستادیار و عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.مرتضی قاسم آبادیدانشجوی دکترای حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20160702Freedom of association and political party activities in international human rights documents and constitutions of most countries is a right that guaranteed to all citizens. Iran's constitution recognized this right to all citizens but with the criterion of Articles 9 and 26, puts obligations on them. Thus, according to these principles can be said, the independence, freedom, national unity, Islamic standards and the Islamic Republic Foundation, as restrictions on the formation and activities of political parties, have been justified in terms of constitution and they can be looking at international documents that have been recognized as limitations justified such as public order, the rights and freedoms of others, etc.آزادی تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی در اسناد بینالمللی حقوق بشر و اکثر قوانین اساسی کشورهای جهان یک حق پذیرفتهشده و تضمینشده برای همه شهروندان بهشمار میآید. قانون اساسی ایران نیز این حق را برای همه شهروندان به رسمیت شناخته اما با ملاک قرار دادن اصول 9 و 26، تکالیفی را بر این نهادها بار مینهد. لذا باتوجهبه این اصول میتوان گفت استقلال، آزادی، وحدت ملّی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی بهعنوان محدودیت نسبت به تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی، از نظر قانون اساسی موجه شناخته شدهاند و میتوان آنها را با نگاهی بر اسناد بینالمللی و مسائلی چون نظم عمومی، حقوق، آزادیهای دیگران و ... که در این اسناد بهعنوان محدودیت به رسمیت شناخته شدهاند، قابلتوجیه دانست.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521The Parentage of Born Children from Surrogate Womb; Comparative Study in Iran and Turkey Lawsنسب کودکان متولدشده از رحم اجارهای؛ مطالعه تطبیقی در حقوق موضوعه ایران و ترکیه28329810926410.48300/jlr.2020.109264FAناصر بیرامی فارفاردانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.نجمه رزمخواهاستادیار، گروه حقوق، عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، ایران.Journal Article20160917As society is constantly changing, meaning and conception or the functions of social institutions also has been changed and infertility and reproductive ways has been changed and has taken a new shape simultaneously scientific and technologic advances in different areas. The main purpose of discussion around “womb rental agreement” in this study was to consider one of the important effects of this agreement, i.e. “determining parentage of the children born by this way”. Surrogate agreement in pregnant is an agreement that is agreed between surrogate mother and infertile couples and according it the surrogate mother commit against infertile couple that the embryos from the sperm and egg in her womb reared and deliver the embryos after birth. One of the most important subjects and questions is that the child born from surrogate womb contract is attributed to which mother? Different perspectives are considered in Iran and Turkey in this regard. It seems that in spite of legislators’ silence and lack of legislations in two countries, we can conclude that Iran legal attribute the child to genetic mother (the owner of oocyte) and Turkey legal attribute the so called child to biologic mother (The holder mother).همانگونه که جامعه مدام درحال تغییر و تحوّل است، معنا و مفهوم و یا کارکرد نهادهای اجتماعی هم در گذر زمان دستخوش تغییر و تحوّل میگردد. با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک بشر در عرصههای مختلف، شیوههای درمان ناباروری و تولیدمثل نیز دچار دگرگونی شده و شکل نوین به خود گرفته است. غرض اصلی از بحث پیرامون «جایگزینی رحم» در این پژوهش، سخن گفتن درباره یکی از آثار مهم این قرارداد یعنی تبیین نسب کودکان متولدشده از این روش است. جانشینی در بارداری یکی از شیوههای درمان ناباروری است که بهموجب این شیوه تخمک زنان نابارور با اسپرم شوهران آنان در محیط آزمایشگاه لقاح یافته و جنین حاصله بهمنظور رشد و پرورش به رحم زن دیگری منتقل میشود که از این زن تعبیر به مادر جانشین میشود. یکی از مهمترین مساﺋلی که در اینجا مطرح میشود این است که کودک متولدشده از قرارداد رحم جایگزین منتسب به کدام مادر میباشد؟ دراینزمینه دیدگاههای مختلفی در ایران و ترکیه مطرح شده است و با وجود سکوت مقننین در این دو کشور و فقدان قانون صریح و مشخص دراینزمینه، با استناد به رویه موجود، میتوان نتیجه گرفت که حقوق ایران کودک را منتسب به مادر ژنتیک (صاحب تخمک) و حقوق ترکیه کودک را منتسب به مادر فیزیولوژیک (نگهداریکننده) میداند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Civil Liability of Legal Entities Resulting from Transmission of Contagious Disease with Emphasis on British Lawمسئولیت مدنی اشخاص حقوقی ناشی از انتقال بیماریهای مسری با تأکید بر حقوق انگلیس29931910926510.48300/jlr.2020.109265FAعلیرضا رجب زادهعضو هیئتعلمی دانشگاه کار، واحد قزوین، قزوین، ایران، وکیل پایه یک دادگستری.بهاره شفیعىدکترای حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانجنوب، تهران، ایران.Journal Article20160509Today the expansion of contagious diseases from HIV, Hepatitis, Ebola, Tuberculosis, made several crises in the world including our country, Iran. Among significant problems in this area is the responsibility of legal entities which is due to transmission of dangerous contagious diseases. What is called “Civil Liability” in English law is tort. Legal entities which are responsible for transmission of dangerous contagious diseases are the hospitals which negligence of any of hospital authorities can cause the transmission of the dangerous contagious disease to some people. “Civil Liability” of the hospital in the case can be contractual or tortuous or blood transfusion center which has the obligation of transportation of healthy and free from contamination blood and blood products, so in the event of neglect of any of legal entities, legal obligations must be considered so the rights of the victims of these diseases won't be violated.امروزه گسترش بیماریهای مسری خطرناک ازقبیل ایدز، هپاتیت، ابولا، سل و ... بحرانهایی را در دنیا ازجمله ایران بهوجود آورده است؛ ازجمله مسائل مهم دراینزمینه مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی ناشی از انتقال بیماریهای مسری خطرناک میباشد. آنچه در حقوق انگلستان، از آن تحت عنوان مسئولیت مدنی یاد میشود، شبهجرم است. ازجمله اشخاص حقوقی انتقالدهنده بیماری مسری خطرناک بیمارستان است که قصور هریک از مسئولین بیمارستان میتواند موجب انتقال بیماری مسری خطرناک به بعضی از افراد شود. مسئولیت مدنی بیمارستان حسب مورد میتواند قراردادی یا قهری باشد یا سازمان انتقال خون وظیفه دارد خون و فرآوردههای خونی سالم و عاری از هرگونه آلودگی را انتقال دهد، لذا درصورت قصور هریک از اشخاص حقوقی باید تعهدات و الزامهای قانونی برای آنها در نظر گرفته شود تا از پایمال شدن حقوق قربانیان اینگونه بیماریها جلوگیری بهعمل آید.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Bankruptcy Creditors' Rights with a View to the New Billحقوق بستانکاران تاجر ورشکسته با نگرشی به لایحه جدید32135110926610.48300/jlr.2020.109266FAمریم مرادیکارشناسارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانرسول پرویناستادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article20170819When it comes to bankruptcy, it seems that the situation of businessman's creditors, in spite of the fact that there are more precise issues, the situation of creditors in a merchant so that he tries to violate their rights by resorting to the rules governing bankruptcy, should be considered more. Bankruptcy has two roles of bankruptcy and compensation. The historical mission of this legal foundation is to prevent the creation of new debts and pay the payment. It is possible, however, that the existence of debt is temporary and, after a period of time with the sale of goods, the receipt of credits or the effect of the passing of the creditors, it may be required to establish a fair policy on the balance of creditors, since in bankruptcy law principle is based on the equality of creditors, it is necessary to consider all diane as a source of obligation.هنگامی که از مقوله ورشکستگی سخن بهمیان میآید بیدرنگ وضعیت تاجری مضطر به ذهن متبادر میگردد درحالیکه مسائل دقیقتری وجود دارد؛ زیرا چهبسا وضعیت طلبکاران تاجری که وی با توسّل به مقررات حاکم بر ورشکستگی قصد پایمال کردن حقوق آنها را دارد، باید بیشتر موردتوجه و مداقه قرار گیرد و همچنین وضع دادگاهی که بدون توجه به عواقب صدور حکم ورشکستگی یا رد دعوای مذکور اتخاذ تصمیم مینماید، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ورشکستگی واجد دو نقش پیشگیری و جبران خسارت است. جلوگیری از ایجاد بدهیهای جدید و پرداخت هرچه سریعتر مطالبات، رسالت تاریخی این تأسیس حقوقی میباشد. البته امکان دارد مسئله وجود بدهی امری موقتی بوده و مشارالیه پس از مدتی با فروش کالا، وصول مطالبات، کسب اعتبارات یا بر اثر گذشت دیان، تعهد مالی نداشته باشد، درغیراینصورت اجرای مقررات توقف و ورشکستگی، از انعقاد قرارداد ارفاقی گرفته تا فروش اموال و تقسیم وجوه میان بستانکاران الزامی خواهد بود، بدینلحاظ طلبکاران مختلف در مهلتهای مقرر قانونی مطالبات خود را اظهار میکنند، حال ممکن است هر طلب نتیجه تأسیس حقوقی خاصی باشد اگر اموال ورشکسته تکافوی پرداخت تمام طلب بستانکاران را نکند باید سیاستی عادلانه در تقسیم دارایی موجود، میان طلبکاران گوناگون در پیش گرفته شود ازآنجاییکه در حقوق ورشکستگی اصل بر تساوی حقوق طلبکاران میباشد. لازم است تمامی دیان را صرفنظر از منشأ طلب آنها بر یک پایه قرار داده و با آنها به تساوی رفتار نمود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Providing Ownership Rights through Mutual Agreement (Role of Contract in Possessing Lands of Individuals in General & Constructional Plans)تأمین توافقیِ حقوق مالکانه (نقش قرارداد در تملّک اراضی اشخاص در طرحهای عمومی و عمرانی)35336810923510.48300/jlr.2020.109235FAفاطمه نوریوکیل دادگستری، دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دانشکده حقوق خصوصی، تهران، ایران.امید محمدیوکیل دادگستری، دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دانشکده حقوق خصوصی، تهران، ایران.Journal Article20171009Regarding the limitations created for the principle of free will in possessing individuals’ lands in public and constructional plans, it seems already required to be materialized, and there is a precondition of mutual agreement and consent, and legislator deems a conditioning for the case. However, this agreements has itself some limitations and boundaries out of which such consent shall be null and void: For instance maximum price of agreed properties, time limitation for validity of such agreement and also it requires approval of the agreement by the inspecting officials of the executing authority. However, this condition of agreement seems to bear no obligation in the law of executive guarantee in terms of conditional orders to authenticate or cancel the transaction; hence it is recommended to consider a proper executive security to preserve ownership rights. One of the results of agreed and non-compulsory illegal possessions of others’ ownership right in such plans is that in case necessity of execution of the plan is removed and its execution is aborted, the former owners of the said land are not entitled to apply for cancellation of the aforesaid conveyance. The reason for such case was recognized to be thematic exit of the said ownership from authority according to views of Public Board of Administrative Justice Court; anyway any dispute resulting from the performed agreements will be discussed by Public Courts of the Judiciary (not Administrative Justice Court).با وجود محدودیتهای ایجادشده برای اصل آزادی اراده در تملّک املاک اشخاص در طرحهای عمومی و عمرانی، هنوز هم لزوم تحقق آن و پیششرط تراضی و توافق دراینخصوص، وجود داشته و قانونگذار برای آن شرطیت قائل است؛ اما این تراضی خود دارای محدودیتها و قیودی است که بدون رعایت آنها، تراضی فاقد اثر است: مانند سقف قیمت املاک تراضیشده، محدوده مدت زمان اعتبار تراضی و لزوم تأیید تراضی توسط مقامات ناظر دستگاه اجرایی؛ اما این شرطیت تراضی بهنظر در قانون ضمانتاجرایی بهلحاظ حکم وضعی از جهت صحّت یا بطلانِ معاملة اجباری ندارد لذا پیشنهاد بر این است که ضمانتاجرای مناسبی در این رابطه جهت حفظ حقوق مالکانه در نظر گرفته شود. از ثمرههای سوءتملّک توافقی و غیراجباری حقوق مالکانة اشخاص در طرحها این است که درصورتیکه ضرورت اجرای طرح از بین رفته و اجرای آن ملغی گردد، دیگر صاحبان سابق اراضی مذکور نمیتوانند درخواست ابطال انتقال مذکور را بنمایند. علت این امر در آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری خروج موضوعی تملّک مذکور از اعمال حاکمیت دانسته شده است، درهرحال هرگونه اختلاف راجع به تراضیهای صورتگرفته در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری (نه دیوان عدالت اداری) خواهد بود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521The Role of Values in Rules to Protect Iran's Irreplaceable Monumentsنقش ارزشها در قوانین برای حمایت از آثار غیرمنقول تاریخی ایران36939410924210.48300/jlr.2020.109242FAمحمد صادقیکارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.نرگس کریمیدانشجوی دکترای گرایش بافت و احیای بناهای تاریخی، دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان، تهران، ایران.Journal Article20171014Structural fundamentals of ownership of irreplaceable monuments in legislations of Iran are due to two norms: harmless and dominance. Domination of these norms are so widespread that juridical and semi-juridical systems, affected by that, regardless natural and legitimate ownership and selecting related ownership similar to theory of guardian council in 1361, they verdict to emit many of national treasures from national register area. In the absence of individuation and appointment of cultural-historical irreplaceable values, immediate or gradual destruction of these types of buildings are evident. Ruining these monuments is done by jobber men and through neglecting actions, or any acts affected by absence of valuation criterion in platform of legislation. So we can say that there is no buffer between heritage-cultural values and current legal system and their desires. This research tries to answer this question: “what is the role of cultural-historical values of irreplaceable monuments in enacting legislations in private ownership area in Iran and how can extend up safety rule by using values in these types of buildings to general ownership?” Research aims to critically study on regulations in cultural and historic wealth area and stating values in nature of these monuments where without them, rules would be inefficient and repulsive. This research tries to remove irreplaceable cultural-historic wealth from the limits of current ownership rules and balance the opinion of guardian council. The outcome of research is: historic buildings which are belonging to individual private ownership are legitimacy ownership that essentially creates no limits for any specific person. This type of ownership is generated due to proper location or time tool and continuity of this situation during time with keeping location status but should not conflict with natural and experimental right of people.مبانی ساختاری مالکیت آثار غیرمنقول تاریخی در قوانین موضوعة ایران، مخلوق دو قاعدة لاضرر و تسلیط میباشد. سیطرة این قواعد چنان گسترده است که دستگاههای قضایی و شبهقضایی، متأثر از آن، با گذر از مالکیت حقانی و طبیعی و گزینش مالکیت تبعی و اَعراضی به مانند نظریة صادره از سوی شورای نگهبان در سال 1361، نسبت به خروج بسیاری از ثروتهای ملّی از حوزة ثبت ملّی، رأی صادر نمودهاند. در نبود تَشَخُّص و تَعیُّنِ ارزشهایِ آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی، تخریب آنی و یا تدریجی اینگونه بناها مشاهده میشود. سلبِ حیات از این آثار، توسطِ اشخاصِ سودجو بهواسطة اهمالکاری و یا هر فعلِ متأثر از فقدانِ ضابطة تعیین ارزشها در بستر قوانینِ موضوعه حاصل میشود. بدینگونه میتوان اذعان داشت که حریمی میان ارزشهای فرهنگی ـ میراثی و نظام حقوقی موجود و خواستههای آنان شناسایی نگردیده است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که نقشِ ارزشهای تاریخی ـ فرهنگیِ آثار غیرمنقول در تدوینِ قوانینِ موضوعه در حوزة مالکیت خصوصی در ایران چیست و چگونه میتوان قاعدة ایمنی را با استفاده از ارزشها در اینگونه بناها نسبت به مالکیتِ عموم تسرّی داد؟ منظور از تحقیق، بررسی نقّادانة قوانین موضوعه در حوزة ثروتهای تاریخی و فرهنگی و بیان ارزشها در ذاتِ این آثار است که بدون در نظر گرفتن آنها، قوانین، ناکارآمد بوده و خاصیت پسزنندگی دارند. در این پژوهش با ابزار یافتهاندوزی مبتنیبر مطالعات کتابخانهای، سعی شده تا ثروتهای غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی را از حدود قوانین مالکیتِ جاری خارج و بر نظریة شورای نگهبان تعدیلی وارد گردد. برآمد پژوهش بر آن است که بناهای تاریخی که در یدِ مالکیت خصوصی اشخاص است، مالکیت حقانی است که در ذات خویش موجدِ هیچ نوع محدودیتی با محوریتِ شخص خاصی نیست. این نوع مالکیت به سبب ابزار زمان یا مکان مناسب و تداوم این وضعیت در طول زمان با حفظ موقعیت مکان ایجاد گشته است ولیکن نباید موجبی برای تعارض با حق تجربی و طبیعی عامه قرار گیرد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Criminal Implications of “The Nasirean Ethics: Sir Nasir Al-Din Tusi”دلالتهای جنایی «اخلاق ناصری: خواجهنصیرالدین طوسی»39541010924510.48300/jlr.2020.109245FAمحمد فرجیدکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20171108Sir Nasir Al-Din Tusi is one of the prominent Iranian characters whose scientific endeavors and works in his time have been significant. The Nasirean Ethics as an ethical and philosophical work is about edification of personal morality and social policy that its review is valuable. This article is to look at this significant book with a criminal science point of view in order to find out its criminal implications. To do so, after referring to the division of science in the view of Sir Nasir Al-Din Tusi, first, human; second, person and personal morality; and third, society and social policy are explained. Consequently, regarding the Sir Nasir Al-Din Tusi’s definition of human, one could say that the education is the central part of edification of personal morality and social policy and in terms of response to criminality he in principle give priority to the reintegrative response but not exclusive one. Furthermore, the death penalty as an eliminating response is not accepted.خواجهنصیرالدین طوسی یکی از شخصیتهای برجستة علمی ایرانی است که تلاشها و آثار علمی ایشان در زمان خود بسیار درخور توجّه بوده است. وانگهی، کتاب اخلاق ناصری، اثری اخلاقی و فلسفی درمورد تهذیب اخلاق فردی، تدبیر و سیاست امور اجتماعی است که خواندن دگربارة آن خالی از فایده نیست. هدف این نوشتار، بررسی این کتاب ارزشمند از چشمانداز علوم جنایی است تا دلالتهای آن دراینزمینه بررسی شود. برای این منظور، پس از اشاره به تقسیمبندی دانش از نگاه خواجهنصیرالدین طوسی، نخست: انسان؛ دوّم: فرد و اخلاق فردی؛ و سوّم: جامعه و سیاست اجتماعی موردِتوضیح و تبیین قرار گرفته است. نتیجه آنکه نظر به تعریف خواجهنصیرالدین طوسی از انسان، میتوان گفت آموزشوپرورش انسان هستة اصلی و کانونی سیاست در تربیت افراد و امور اجتماعی است و درخصوص پاسخ به بزهکاری هم اصل بر پاسخهای ادغامکننده است نه طردکننده و افزون بر این پاسخ حذفکنندة اعدام پذیرفته نشده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Necessities and Barriers to Legalization of Euthanasia in Iranضرورتها و موانع مشروعیتبخشی به اتانازی در ایران41143810924610.48300/jlr.2020.109246FAعلی نبیوکیل دادگستری، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه پیام نور دامغان0000-0002-5827-8529Journal Article20180203Euthanasia is a contentious issue in medical and legal assemblies. This issue is related to incurable patients who tolerate a lot of problems during the patience period, demanding life deprivation, for some reason. A few countries have legalized some types of euthanasia, and some others have reduced the punishment of perpetrators. But this is not recognized as legal in Iran and it is considered as murder. This research has studied about necessities and barriers to the legalization of euthanasia, by descriptive and analytical method. Required resources were collected and analyzed with the library method. Finally, pain relief of patients, Demographic characteristics and the aging crisis ahead, high cost of maintaining patients, adaptation of euthanasia to the meaning of life and Creation goals were recognized as the most important necessities. The most important Barriers included Quran and jurisprudential, Legal and human rights constraints, ethical limitations and non-demand and social acceptance. It seems that, barriers to legalization of euthanasia in Iran, are stronger than its necessities, and overcoming them is not easy.اتانازی ازجمله مسائل بحثبرانگیز در محافل پزشکی و حقوقی دنیاست. این موضوع در رابطه با افراد متقاضی مرگ خودخواسته، بهویژه بیماران لاعلاجی است که مشکلات فراوانی را در دوره بیماری تحمل میکنند و به دلایلی متقاضی سلب حیات از خویش هستند. برخی از کشورهای دنیا به انواعی از اتانازی جنبة قانونی بخشیدهاند و برخی نیز برای مرتکبان آن، تخفیفهای قانونی قائل شدهاند، اما این رفتار در ایران به رسمیت شناخته نشده و برای آن عنوان مجرمانة قتل عمد وجود دارد. در این پژوهش، ضرورتها و موانع مشروعیتبخشی به اتانازی در ایران، با روش توصیفی ـ تحلیلی، موردبررسی قرار گرفت. منابع موردنیاز با روش کتابخانهای جمعآوری و تجزیهوتحلیل گردید که نهایتاً تسکین درد و رنج بیماران، ویژگیهای جمعیتی و بحران سالمندی پیشِروی جمعیت ایران، هزینههای سنگین نگهداری بیماران و انطباق اتانازی با معنای زندگی و اهداف آفرینش، مهمترین ضرورتها شناخته شد. مهمترین موانع نیز شامل موانع قرآنی و فقهی، موانع حقوقی و حقوق بشری، موانع اخلاقی و عدمِمطالبه و پذیرش اجتماعی گردید. بهنظر میرسد هماکنون موانع مشروعیتبخشی به اتانازی در ایران نسبت به ضرورتهای آن، از قوّت بیشتری برخوردار بوده و غلبه بر آنها بهآسانی میسر نخواهد بود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Jurisprudence and Study on the Legal System of Company Registrationحقوقشناسی و بررسی نظام حقوقی حاکم بر ثبت شرکت43946910925310.48300/jlr.2020.109253FAبهرام حسن زادهرئیس اداره تعیین نام اشخاص حقوقی و ثبت تجارتی، دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه عدالت، تهران، ایران.Journal Article20191025Identification and transparency of the legal system of official registration of any kind of companies can be important in development and facilitation of business and monitoring of business activists. In Iran laws because of Inefficient regulations due to the antiquity of commercial laws lots of problems have arisen for business activists and business corporations. Laws and regulations of company registration in Iran do not have any specified system. The vague existence of laws and regulations of company’s registration and its inconformity with the recent situation caused the confusion of analytic laws and basic elements of company’s registration.<br />However after constitutional revolution the situation of trading activities and procedure of formalizing the business activities have been find out so important but the lack of reform and updating, as well as the lack of proper localization of the necessary oversight and regulatory forecasts in business matters, have led to the incorporation of multiple corporate registration structures into some other registries, and some of the substantive laws and regulations have taxis also extend the dominant space in the registration process.شناسایی و شفافیت نظام حقوقی حاکم بر ثبت رسمی انواع شرکتها میتواند در توسعه و تسهیل کسبوکار و رصد فعالان تجارتی بسیار حائز اهمیت باشد. در حقوق ایران در سایه مقررات ناکارآمد ناشی از قدمت قوانین تجاری و ثبتی مشکلات متعددی برای فعّالان تجاری، بنگاههای اقتصادی و حاکمیت بهوجود آمده است. قوانین و مقررات مربوط به ثبت شرکتها در ایران دارای نظام حقوقی مشخص و معینی نمیباشد. موجودیت مبهم قوانین و مقررات ثبت شرکتها و عدمِتطابق آن با شرایط موجود موجب سردرگمی حقوق تحلیلی و مبانی اساسی مربوط به ثبت شرکتها گردیده است. هرچند بعد از انقلاب مشروطه شرایط مربوط به امور بازرگانی و نحوه رسمی نمودن فعالیتهای تجاری، موردِاهمیت واقع گردید، اما عدمِاصلاحات و بهروزرسانی و همچنین عدمِبومیسازی مناسب قوانین و پیشبینیهای لازم نظارتی در مباحث بازرگانی موجب شد ساختارهای ثبت شرکتها چندگانه و بهنحوی با ساختارهای ثبتی در سایر حوزهها تلفیق پیدا نماید و برخی از قوانین و مقررات ماهیتی نیز به تأسی از فضای حاکم در فرایند ثبتی تسرّی پیدا کند. پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194120200521Maritime Law Enforcement Operations and Intelligence in an Age of Maritime Securityعملیات اجرایی حقوق دریایی و جمعآوری اطلاعات در عصر امنیت دریایی47150910925210.48300/jlr.2020.109252FAحسین صادقیاستادیار حقوق خصوصی و عضو گروه کسبوکار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.زهرا علی همتیکارشناس ارشد حقوق حملونقل تجاری، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.مهدی ناصردانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.داگلاس گیلفویلاستاد حقوق در دانشگاه حقوق دانشگاه موناش، استرالیا.Journal Article20180805Implementing various Codes in the field of international maritime law regarding the establishment of maritime security is subject to the cooperation of the military and intelligence agencies of the countries in the implementation of laws and regulations in the field of intelligence and operational. This is due to the recognition of the competence of the country's military and intelligence in the territorial waters of the country, the way in which information is collected, how to share and process information between the legal and military authorities in order to coordinate the implementation of the instructions, in accordance with the provisions of the Regulation, approved by that country. The implementation of such an operation is subject to the implementation of legal constraints on the interpretation and validation of information in order to create suspicion or assurance of national or transnational crimes by individuals within the territorial waters of a country. In the metropolitan areas, achieving such goals depends on the cooperation of the Commonwealth countries. Currently, there are two LRIT systems in the field of data collection in the domestic seas and VBSS operations in the area of data collection in the territorial seas of the countries and beyond. The implementation of such processes under international law with challenges such as the international cooperation mechanisms, the existence of rules on the sharing of military intelligence, the existence or lack of military capabilities of countries in collecting information, in particular, the warships in free waters, the type The competence, the scope of the competence and validation of information, the manner in which information is collected, the consent or dissatisfaction of a particular government of a suspect, etc., which strengthens the necessity of ratification of international conventions in this regard.<strong>چکیده مترجمین:</strong><br />اجرای قوانین مختلف در حوزه حقوق دریایی بینالمللی درخصوص ایجاد امنیت دریایی، منوط به همکاری ارگانهای نظامی و اطلاعاتی کشورها در اجرای قوانین و مقررات در زمینههای اطلاعاتی و عملیاتی میباشد. این امر منوط به شناخت صلاحیت نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشورها در محدوده آبهای سرزمینی و فراسرزمینی یک کشور، نحوه جمعآوری اطلاعات، چگونگی اشتراکگذاری و پردازش اطلاعات بین نهادهای حقوقی و نظامی جهت هماهنگی در انجام دستورات ارائهشده، بر اساس مفاد مقررات مصوب آن کشور میباشد. اجرای چنین عملیاتی منوط به اجرای محدودیتهای قانونی در نحوه تفسیر و اعتبارسنجی اطلاعات در ایجاد ظن یا اطمینان در وقوع جرایم ملّی یا فراملّی توسط افراد در محدوده آبهای سرزمینی یک کشور است. در حوزههای فراسرزمینی نیز دستیابی به چنین اهدافی منوط به همکاری کشورهای مشترکالمنافع میباشد. درحالحاضر دو سیستم «ال آر ای تی»[1] در زمینه جمعآوری اطلاعات در آبهای داخلی و عملیات «وی بی اس اس»[2] در زمینه جمعآوری اطلاعات در آبهای سرزمینی و فراسرزمینی کشورها وجود دارد. اجرای چنین فرایندهایی تحت قواعد حقوق بینالملل با چالشهایی همچون مکانیسمهای تأسیسی همکاری بینالمللی، وجود مقررات درزمینه به اشتراکگذاری اطلاعات نظامی، وجود یا فقدان صلاحیت نیروهای نظامی کشورها در جمعآوری اطلاعات خصوصاً کشتیهای جنگی در آبهای آزاد، نوع صلاحیت، محدوده صلاحیت و اعتبارسنجی اطلاعات، نحوه جمعآوری اطلاعات، رضایت یا عدمِرضایت دولت متبوع فرد مظنون و ... میباشد که ضرورت تصویب کنوانسیونهای بینالمللی را دراینخصوص تقویت مینماید.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. LIRT<br /><br /><br />[2]. Visit, Board, Search and Seizure (Vbss) Operations