پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Tension between Zonal and Global management in prevention and repression of criminal acts in seaتنش میان مدیریت منطقه ای و جهانی در پیشگیری و سرکوب اعمال غیرقانونی در دریاها52032119FAجمشید ممتازمسعود علیزادهعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان سمنان (مرکز گرمسار). (مترجم مقاله)شهرام زرنشانعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. (مترجم مقاله)Journal Article20150305Nowadays, prevention and repression of criminal acts in different maritime zone are a great challenge for our international Community. But, the recent international Practice shows some tensions between State of flag jurisdiction and other states to pursue criminals, especially in high sea. As it is established in customary international law, states of flag have exclusive jurisdiction over their ships in high sea. But, recently, some powerful maritime nations have tried to influence these exclusive authorities. The main reason for them is to counter danger of terrorist activities. In this context, the resistance of some states resulted in a delicate situation in international legal order. This article, by analyzing the international practices during recent decades, tries to present legal solutions for this real conflict among different jurisdictions to counter serious crimes in international maritime zones.امروزه در زمینه مبارزه با اعمال مجرمانه در مناطق مختلف دریایی، تعارضِ مابین صلاحیت دولت صاحب پرچم و دولتهای دیگر، یکی از چالشهای جدی حقوق بینالملل دریاها را تشکیل میدهد. به طور کلی مطابق قواعد حقوق بینالملل عرفی، دولت صاحب پرچم، جز در موارد استثنایی، در دریای آزاد صلاحیت انحصاری پیشگیری و سرکوب این اعمال را بر عهده دارد. با این حال رویه اخیر بینالمللی نشان میدهد که دولتهای قدرتمند دریایی تلاش کردهاند محدودیتهای بیشتری را در این زمینه و به ویژه برای مقابله با اعمال تروریستی به دولت صاحب پرچم تحمیل کنند. این در حالی است که برخی از دولتها همچنان در مقابل این تمایل دولتهای زورمند مقاومت میکنند و آن را نامشروع میدانند. این مقاله تلاش میکند تا با بررسی رویه دولت ها و مقررات موجود بینالمللی، میزان مشروعیت این اقدامات و تحول حقوق بینالملل را در این عرصة حساس، مورد بررسی و موشکافی قرار دهد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Legal system governed on succeed obligation for merging Trade Companiesنظام حقوقی حاکم بر جانشینی تعهدات در ادغام شرکت های تجاری214232120FAبهرام حسن زادهکارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس، رییس اداره نظارت بر امور ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری.Journal Article20130806Unfortunately, merging process and legal issues in Iran legal system hasn’t been resolved despite of the complexity on merging Trade Companies. Merging companies results to mitigate cost and trade risks and to elevates productivity as well as managing concentration on capital market, and affects significantly on financial and economical affairs.so, knowledge to legal issues of merging is essential. Although commerce law commits debts, obligation and assets of merging companies transfer to new company or integrative company, but transferring obligations or assets should be interpreted on a framework of general rules and principals. The time for transferring of debts and obligations is significantly important, so “companies Registration Offices“ consider specifically on them. Merging trade companies, the time of transferring obligations is too important. other issues to transfer obligations including asset exchanges, tax payments, assessment and account auditing.با وجود پیچیده بودن ادغام شرکتهای تجاری، متأسفانه درحقوق ایران فرایند ادغام و مباحث حقوقی آن تبیین نشده است. با توجه به اینکه علت ادغام شرکتهای تجاری میتواند کاهش هزینهها و ریسک تجاری و بالابردن بهرهوری یا تمرکز مدیریت در بازار سرمایه باشد و تأثیر فراوانی در امور اقتصادی و مالی خواهد داشت، از اینرو شناخت مباحث حقوقی مربوط به ادغام، امری ضروری است. هر چند در ادغام شرکتهای تجاری تمام دیون و تعهدات و داراییهای شرکتهای ادغام شونده، در حقوق تجارت، به شرکت جدید یا شرکت ادغامپذیر منتقل میشود، اما چگونگی نحوة انتقال تعهدات یا داراییها باید در چارچوب قواعد عمومی و اصول کلی تفسیر شود. مشخص نمودن زمان این تغییر و تحول و انتقال دیون و تعهدات امری مهم است که در این راستا مراجع ثبت شرکتها اقدامات خاصی نسبت به آن لحاظ مینمایند. زمان جانشینی تعهدات در ادغام شرکتهای تجاری امری مهم است. نقل و انتقال سرمایه، پرداخت مالیات، ارزیابی و حسابرسی از دیگر مباحث جانشینی تعهدات است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Allocation of legislative jurisdiction of Parliament in the constitutional order of Iranتخصیص صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی در نظم اساسی ایران436232122FAجواد تقی زادهدانشیار حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران.فاطمه سمیعیاندانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه مازندران.Journal Article20121117The principle 71 of the Constitution of Islamic Republic of Iran has spoken of general jurisdiction of Parliament in legislation within appointed limits in the Constitution. However, some other principles of the Constitution have stated and identified the jurisdiction of laying down the rule of law for some Institutions. This sometimes indicates Parliament’s interference prohibition to these specific institutions’ rule making scope and sometimes also has created uncertainty of this prohibition. The rule making jurisdiction of the Assembly of Experts mentioned in the principle 108, the Guardian Council’s jurists mentioned in the principle 108 and The Guardian Council Institution mentioned in the interpretive theory No. 21934/30/16, the Expediency Council of Regime under the principle 112 and the interpretive theory No. 5318, are explicit and definite allocations on the general jurisdiction of Parliament. Despite the lack of explicit Constitutional legislator and some Uncertainties, it seems Parliament’s interference to the Government’s rule making scope in the principle 138 and Supreme National Security Council mentioned in the principle 176 is perfect.اصل 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از صلاحیت عام مجلس شورای اسلامی در وضع قانون در حدود مقرر در قانون اساسی سخن گفته است. با وجود این، برخی اصول دیگر قانون اساسی صلاحیت وضع قاعده حقوقی را برای برخی نهادها مورد تصریح و شناسایی قراردادهاند. این امر گاه به صراحت حاکی از ممنوعیت ورود مجلس شورای اسلامی به حوزه قاعدهگذاری این نهادهای خاص است و گاه نیز شائبه وجود این ممنوعیت را ایجاد کرده است. صلاحیت قاعدهگذاری نهاد مجلس خبرگان رهبری مذکور در اصل 108، فقهای شورای نگهبان مذکور در اصل 108 و نهاد شورای نگهبان مذکور در نظریه تفسیری شماره 16/30/21934، مجمع تشخیص مصلحت نظام مذکور در ذیل اصل 112 و نظریه تفسیری شماره 5318، تخصیص صریح و یقینی بر صلاحیت عام قانونگذاری مجلس شورای اسلامی به شمار میرود. حال آنکه به نظر میرسد بهرغم عدم صراحت قانونگذار اساسی و وجود ابهامهایی چند، ورود مجلس به حوزه صلاحیت وضع قواعد حقوقی دولت مذکور در اصل 138 و شورای عالی امنیت ملی مذکور در اصل 176 خالی از اشکال باشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522A Comparative Study of Iran’s Criminal Legislative Policy With UNCAC in the field ofcorruption and its Evolutions Financial Antiمطالعۀ تطبیقی سیاست جنایی تقنینی ایران با کنوانسیون مریدا در مبارزه با فساد مالی و تحولات آن639232123FAمحمد باقری کمارعلیادانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی.Journal Article20130212Corruption has a complex nature with a vast and divers of effect. This phenomenon results in the decline in investment and economic growth, distortion of the expenditure patterns of government, increase in the gap among different income groups and inequality. Moreover, it destroys collective consciousness, reduces the legitimacy and creditability of government and in a general terms it damages economic, social and cultural pillars of communities For tackling this rampant malice, all aspects and features of corruption should be identified. Thenhaving found an extensive and exclusive definition its favourable grounds and reasons should be looked in to and approaches to fight against it should be recognized by other countries and considering national as well as international capacities Criminal policy is considered as a significant measure for preventing and fighting against crimes and abuses which follow diverse models in different communities Legislative criminal policy is one of the most influential measures acceptable by most political systems. In this paper efforts have been made to reiterate that corruption is resulted from the abuse done by individuals (in both private and public sector) due to the defect or lack of sufficient sanction provided by laws with this supposition that Iran, s legislative criminal policy has not been developed based on the advancement of its bureaucratic system as well as national, economic and social activities For the purpose of proving this supposition, rules and regulations governing the fight and prevention of corruption including constitutional and ordinary ones have been reviewed and ambiguities and loopholes in this respect have been analyzed.فساد مالی دارای ماهیت پیچیده و دامنه آثارش نیز بسیار گسترده و متنوع است. این پدیده سبب کاهش سرمایهگذاری و رشد اقتصادی میشود، ترکیب مخارج دولت را بر هم میزند، فاصله طبقاتی و نابرابریها را افزایش میدهد، وجدان جمعی را جریحهدار و از درجه مشروعیت و اعتبار دولتها میکاهد و در یک بیان کلی پایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را متزلزل میکند. برای حل این معضل فراگیر، در گام نخست باید به شناسایی همه جنبهها و ویژگیهای فساد پرداخت و پس از دست یافتن به تعریفی جامع و مانع، عوامل و زمینههای بروزش را به دقت بررسی و با در نظر گرفتن تبعات گوناگونش، راهکارهای مبارزه را با بهرهگیری از تجربه سایر کشورها و در نظر گرفتن ظرفیتهای ملی و بینالمللی احصاء نمود. سیاست جنایی، تدبیری مهم در مقام پیشگیری و مبارزه با جرایم و انحرافات است که در جوامع مختلف دارای مدلهای متعددی است و البته یکی از انواع اثرگذار و مورد قبول بیشتر نظامهای سیاسی، سیاست جنایی تقنینی است. در این مقاله با این فرضیه که سیاست جنایی تقنینی ایران متناسب با توسعه نظام اداری و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در سه دهه اخیر به نحو مطلوبی رشد نیافته و به روز نشده، بر این امر صحه گذارده که فساد مالی عمدتاً ناشی از سوءاستفاده افراد (اشخاص بخش خصوصی و کارکنان دولت با حکومت) از نارسایی و ضعف یا نبود ضمانت اجرایی مناسب در قوانین است. به منظور اثبات این ادعا، قوانین و مقررات ناظر بر پیشگیری و مبارزه با فساد مالی اعم از قوانین اساسی و عادی مرور و ابهامها و خلأهای موجود بیان شده و تجزیه و تحلیل شدهاند. از سوی دیگر با توجه به الحاق دولت به کنوانسیون مریدا برای مبارزه با فساد، این فرصت مناسب به دست آمده تا در پرتو الزام به هماهنگی با سیاستهای بینالمللی مقرر و با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اساسی و موازین فقهی نسبت به اصلاح سیاست جنایی تقنینی در رابطه با فساد مالی مبادرت شود؛ پس در این نوشتار مطالعه تطبیقی سیاست جنایی تقنینی ایران با مفاد این کنوانسیون بررسی شده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Open source software systemنظام نرم افزارهای متن باز9311032124FAسیّدمحسن طلوعکارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس.جعفر نظام الملکیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه قم.Journal Article20130203The open source system is an approach towards free development and expansion of softwares. By the end of 1990s, in reaction to creation of monopoly in software production by the intellectual property system, this approach came into existence. Free transfer of source code along with its software and the possibility of free reproduction, distribution, modification and redistribution of the modified version are among the basic principles of this approach. The ten principles of open source system are in contrast with the principles governing intellectual property system. Academic licenses, reciprocal and standard, are the most widely used open source licenses. Another principle is the option of software commercial exploitation by way of open source licenses. According to the advantages of open source system in protecting softwares, it is required some modifications in intellectual property principles affected by open source roles.نظام متن باز رویکردی استبرای حمایت از توسعه و گسترش آزاد نرمافزارها که در پایان دهه 1990 در واکنش به ایجاد انحصار در زمینه تولید نرمافزار در تقابل با نظام مالکیت فکری مطرح شد. انتقال آزاد کدمبدأ همراه با نرمافزار و امکان توزیع، اصلاح و بازتوزیع آزادانه نسخه اصلاح شده از اصول اساسی این رویکرد است. اصول دهگانه حاکم بر نظام متن باز در تقابل با اصول و قواعد حاکم بر نظام حقوق مالکیت فکری قرار دارد. لیسانسهای دانشگاهی، متقابل و استاندارد از پُرکاربردترین لیسانسهای متن بازند. امکان بهرهبرداری تجاری از نرمافزار در قالب لیسانسهای متن باز در اصول رویکرد متن باز پیشبینی شده است. مزایای نظام متن باز در زمینه حمایت از نرمافزارها، اصلاح نظام حقوق مالکیت فکری تحت تأثیر اصول متن باز را ضروری می سازد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522“The legitimacy of using force against Pirates off the coast of Somalia; emphasis on the necessity of observing international human rights considerationsمشروعیت توسل به زور در قبال دُزدان دریایی سواحل سومالی با تأکید بر لزوم رعایت ملاحظات حقوق بین الملل بشر در جریان اعمال صلاحیت11113832125FAزکیه تقی زادهپژوهشگر حقوق بین الملل و فارغ التحصیل از دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20101125Piracy and armed robbery against ships at seas off the coast of Somalia, the Hornof Africa, Gulf of Aden and recently the Gulf of Guinea in West Africa have been at the forefront of the attention paid by the international community and specifically the United Nations Security Council to the serious crisis posed against international trade, security and safety of maritime navigation. In this regard, UNSC resolutions have already expanded the narrower scope of international law on piracy so that the international community tempted to fight against piracy and armed robbery against ships at sea extensively by applying all necessary instruments. However, such measures of using of force according to the UNSC resolutions should be carried out based on the international human rights law and international humanitarian law to be considered legitimate. Furthermore, in these resolutions, UNSC urges all States and international organizations involved in fighting against piracy to establish an international cooperation mechanism as a common point of contact for counter-piracy activities near Somalia, and to enhance the judicial capacity of regional states to combat piracy, including the judicial capacity to prosecute pirates. This article aims to investigate about the legitimacy of using force against pirates off the coast of Somalia and the Gulf of Aden, firstly based on an inquiry about the international human rights law considerations (in particular guarantees to a fair trial, prohibition of torture and inhuman and cruel treatment during the exercise of jurisdiction over pirates) and secondly a study on the practice of the European Court of Human Rights (ECHR) and the International Tribunal for the Law Of the Sea (ITLOS).راهزنی دریایی در سواحل سومالی، شاخ آفریقا، خلیج عدن و اخیراً خلیج گینه در آفریقای غربی در سالهای اخیر با توجه به گستردگی بحران وارد بر تجارت جهانی و تهدید امنیت و ایمنی دریانوردی، در صدر توجه جامعه بینالمللی و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. در این راستا قطعنامههای شورا، حوزه قواعد مضیّق حقوق بینالملل راجع به راهزنی دریایی را توسعه بخشیدهاند، به طوری که جامعه بینالمللی را به مبارزه تمام عیار (با اِعمال تمام ابزارهای لازم) با دُزدی دریایی و راهزنی مسلحانه علیه کشتی ها در دریا ترغیب می نمایند. البته چنین اقدامات توسل به زوری، وفق قطعنامههای شورا باید بر مبنای رعایت قواعد حقوق بشر و حقوق بینالملل بشردوستانه انجام گیرد تا واجد مشروعیت قلمداد شود. به علاوه، در این قطعنامهها، شورای امنیت از تمام کشورها و سازمانهای بینالمللی درگیر می خواهد که به منظور هماهنگسازی اقدامات خود در مورد تمام جنبههای مبارزه با دُزدان دریایی، هر چه سریعتر یک «سازوکار همکاری بینالمللی» را برای مقابله با دُزدی دریایی سومالی و تقویت ظرفیت قضایی کشورهای منطقه برای محاکمه راهزنان دریایی راهاندازی نمایند. این مقاله بر آن است تا ابتدا ضمن بررسی ملاحظات حقوق بشری و حقوق بشردوستانه به ویژه تضمینات دادرسی منصفانه، منع شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و ظالمانه در جریان اعمال صلاحیت بر راهزنان دریایی و سارقان مسلح در سواحل سومالی و خلیج عدن و سپس تدقیق در رویه دیوان اروپایی حقوق بشر و دیوان بینالمللی حقوق دریاها، مشروعیت توسل به زور و معیارهای آن را از منظر حقوق بینالملل مورد نقد و بررسی قرار دهد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522The procedure in extradition law with insist on Julian Assange’s casesرویۀ حاکم بر حقوق استرداد مجرمین؛ مطالعۀ موردی: پروندۀ جولیان آسانژ31232126FAفرید آزادبختعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.مهدی توانایی منشدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.Journal Article20130221Despite of the previous procedure in regard of extradition’s law which the authorities’ political profits had determined role in its status, in the new international order in order to activateextradition’s process, we need inevitably to consider two approaches; law and morality which can be recognized as law approach and enforcement law approach. In some cases like Julian PaulAssange, the extradition’s process is affected by political interests of some countries. In this essay we are going to present a short history of extradition and explain the two mentioned approaches with regard to Julian Assange’s case, the founder of WikiLeaks, and via his functions and the approaches we will analyses his charges in the law level and Sweden and England governments’ liabilities in enforcement law level.برخلاف رویه پیشین حقوق حاکم بر استرداد مجرمین که منافع سیاسی حاکمان، نقش تعیینکنندهای در چرایی و چگونگی استرداد مجرمین داشت، در نظم نوین بینالملل، برای به فعلیت درآمدن فرایند استرداد مجرمین ناگزیر به عبور از دو رهیافت حقوقی ـ اخلاقی با عنوان رهیافت وجود قانون و اجرای قانون باشیم که در مواردی همچون قضیه جولیان آسانژ، فرایند ناظر بر حقوق استرداد مجرمین تحتتأثیر منفعتطلبی و سیاستورزی پارهای از کشورها قرار میگیرد. در این مقاله ضمن ارائه مختصری از تاریخچه استرداد مجرمین، به توضیح و تبیین دو رهیافت وجود قانون و اجرای قانون با عنایت به قضیه جولیان آسانژ بنیانگذار سایت ویکی لیکس میپردازیم و با شرح اقدامات آسانژ و تمسک به دو رهیافت مذکور به واکاوی اتهامهای وارد شده به آسانژ در مرحله وجود قانون و مسؤولیت دولتهای سوئد وانگلستان در مرحله اجرای قانون خواهیم پرداخت.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Structure and Efficiency of African Court on Human and People’s Rightsساختار و عملکرد دیوان آفریقایی حقوق بشر15517432127FAسیّدیاسر ضیاییاستادیار گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم.صادق جعفرزاده درابیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه قم.Journal Article20120119Because of poverty, the main problem of African people is focusing on second generis of human rights. However constitution of African Court on Human and People’s Rights in 2006 besides African human rights commission could improve promotion of all human rights in Africa Continent. There were some problems from outset of constitution of the Court like financial sources, reluctance of States for approving the Constitution and some restrictions in jurisdiction of the court. These problems caused to a suggestion for merging of the Court and African court of justice. So a protocol has been signed but it’s not obliging yet. Restrictions in the Court for compulsory proceeding to claims of African citizens and NGO’s caused to low efficiency of Court for preserving human rights and low quantity of cases which have been proceeded.دغدغه اصلی مردم آفریقا به دلیل فقر، بیشتر تأکید بر حقوق نسل دوم بوده است، با این حال تأسیس دیوان حقوق بشر در سال 2006 در این قاره برای تضمین جمیع حقوق بشر گام مهمی بوده تا در کنار کمیسیون حقوق بشر آفریقا به ارتقای سطح کلیه حقهای بشری کمک کند. این دادگاه از بدو تأسیس با مشکلاتی از قبیل کمبود منابع مالی، عدم رغبت کشورها به تصویب اساسنامه و محدودیتهای صلاحیتی، مواجه بود. این چالشها حتی بعد از لازمالاجرا شدن سند تأسیس این دیوان ادامه داشت و منجر به پیشنهاد ادغام دیوان حقوق بشر آفریقا با دیوان دادگستری آفریقا شد، در همین راستا پروتکلی تهیه شد که تاکنون لازمالاجرا نشده است. محدودیتهای صلاحیت دیوان آفریقایی حقوق بشر در رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و سازمانهای غیردولتی موجب شده تا دیوان نتواند نقش قابل توجهی در تضمین حقوق بشر داشته باشد و پروندههای رسیدگی شده در آن اندک باشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522Bright Law in the Black Sea: Flexibility and Predictability of Maritime Delimitations Criteria in the ICJ's Decision on Romania/Ukrain (2009)حقوق روشن در دریای سیاه: انعطاف و قابلیت پیش بینی معیارهای تحدید حدود مرزهای دریایی در رأی دیوان بین المللی دادگستری در مورد رومانی ـ اُُکراین (2009)17520032128FAجمشید مظاهریکارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20110907On 3 February 2009, international court of justice rendered its judgment on the merits in the case concerning maritime delimitation in the black sea between Romania and Ukraine. The judgment of the court is important in some aspects concerning three stages of structure of the establishment of the maritime boundary, interpretation of articles 74 and 83 of UNCLS by the court, new direction of the court toward the corrective-equity approach and finally legal situation of Serpent‘s island and the interpretation of article 121(3) of UNCLS by ICJ. This article provides detailed analyses of the mentioned issues.در سوم فوریه 2009 دیوان بینالمللی دادگستری رأی خود را در مورد تحدید حدود مرزهایی دریایی رومانی ـ اُکراین در دریای سیاه صادر کرد. این رأی از جنبههای مراحل تحدید حدود مرز دریایی دو کشور، تفسیر دیوان از مواد 74 و 83 کنوانسیون حقوق دریاها 1982، تغییر رویکرد دیوان در تحدید حدود مناطق دریایی از رهیافت انصاف نتیجه محور به سمت رهیافت انصاف اصلاحکننده و سرانجام وضعیت حقوقی جزیره مارها و تفسیر دیوان از بند 3 ماده 121 کنوانسیون 1982 حقوق دریاها دارای اهمیت است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220142720150522A comprehensive legal challenge: Italy versus ICJیک جدال حقوقی تمام عیار: ایتالیا علیه دیوان بین المللی دادگستری20122132129FAفراز شهلاییدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علوم قضایی.Journal Article20101106In 2012 the dispute between Germany and Italy,ICJ endorsed the jurisdictional immunity of States and their properties against any legal challenges by other States and recognized Italy’s responsibility for allowing civil claims based on violations of international humanitarian law, to be brought against the Federal Republic of Germany. The court based its decision on international customary law and the relevant procedure of States. But this was not the end since on 2014 Constitutional Court of Italy declared this judgment in conflict with Italian constitution and paved the way for future civil claims against Germany of any other State based on breaching Jus Cogens and fundamental principles of Human Rights. The Constitutional Court grounded its decision on recent changes in customary international law saying that the previous custom has changed during recent years and a new set of rules created a new custom in this regard. In this paper we analyze different aspects of this legal confrontation which can potentially undermine one of oldest and most important principles of international law and overthrow traditional frameworks of international law environment. The creation of a new custom concerning State immunity and the current challenge following the recent judgment of Italian Constitutional Court is also discussed.دیوان بینالمللی دادگستری در سال 2012 با صدور رأی پرونده شکایت آلمان علیه ایتالیا مصونیت دولتها و اموال آنها از هر گونه اقدامات قضایی در قلمرو دولت دیگر به دلیل ارتکاب اقدامات ناقض، حقوق بشر را به رسمیت شناخت و براساس آن ضمن پذیرفتن شکایت این کشور اقدامات دادگاههای ایتالیا در رسیدگی به پرونده هایی علیه دولت آلمان را خلاف اصل مصونیت دولتها در حقوق بینالملل دانست و آن را مبتنی بر حقوق عرفی بینالمللی و رویه کشورها خواند. اما دیوان قانون اساسی ایتالیا در سال 2014 با صدور رأیی اعلام کرد که اقدام قضایی علیه اموال دولت دیگر در قلمرو کشور دیگر اگر در نتیجه نقض اصول حقوق بشری و ارتکاب جنایات بینالمللی باشد؛ قابل رسیدگی است. در نتیجه با ردّ نظر دیوان بینالمللی دادگستری معتقد بر این شد حتی اگر عرف نیز این موضوع را تأیید کند، هم اکنون عرف و رویه کشورها در حال تغییر است. در این مقاله سعی میشود تا ابعاد این جدال حقوقی بررسی شود و در نهایت با به چالش کشیدن یکی از اصول مهم سالهای اخیر رعایت شده در حقوق بینالملل چهره نظام معاصر این حقوق را تغییر دهد. همچنین شکلگیری عرف جدید در این رابطه و چالش کنونی موجود با صدور رأی دیوان قانون اساسی ایتالیا مورد بررسی قرار گیرد.