پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922The Commercial Custom Rules in International Trade, Interaction between CISG & Incoterms Rulesنقش عرفهای تجاری در تجارت بینالملل؛ تأثیر متقابل کنوانسیون بیع بینالملل و قواعد اینکوترمز73240949FAمحمود باقریدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، وکیل پایه یک دادگستریسروش رستمزاد اصلیدانشجوی دوره دکترای حقوق خصوصی دانشگاه شیراز، پژوهشگر حقوقی، نویسنده مسؤولناصر عزیزیدکترای حقوق بین الملل، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهرانJournal Article20140313United Nations Convention on the International Sale of Goods provide as default rules. Article 6 of convention gives right to change or dismiss the convention rule to the parties. Consequently, the parties can perform articles 66-70 of convention in several kinds, they can exclude perform some rules, or exclude their effects, in this situation party express their agreement. They can perform their agreement in regard to article 6 of convention, but the question is: where this amendment result is excluding all convention rules about risk, or exclude some rules effects? <br />When Party agreements amendment convention rule, they can agree that international custom (so incoterms rules) perform. The next problem is: if the party doesn’t expressly agreed about performance of incoterms rules; is it Possible to perform it as part of party’s contracts? In this article we consider the effects of party about substituting convention rule with incoterms rule and at the end clear that courts know incoterms as parts of agreement when party express or don’t express it.مقررات کنوانسیون سازمان ملل در خصوص قراردادهای بیع بینالمللی کالا به عنوان قواعد پیشفرض تدوین شدهاند. ماده 6 کنوانسیون آزادی عدول یا تغییر هریک از مقررات و یا حتی استثنای اجرای آن را به طرفین قرارداد، اعطاء کرده است. بنابراین، اجرای مواد 66-70 کنوانسیون بیع بینالملل به صورتهای مختلفی ممکن است، به طور مثال طرفین میتوانند اجرای مقرره مشخصی را کنار گذاشته و یا مقرره مورد توافق خود را جایگزین آن سازند؛ بر طبق ماده 6، طرفین میتوانند شمول مقررات این کنوانسیون را استثناء یا با رعایت ماده 12 از آثار هریک از مقررات آن عدول کنند یا آنها را تغییر دهند، بر این اساس در صورتی که طرفین در خصوص شرطی توافق کنند، تعریف کامل آن در قرارداد ذکر شده و بر اساس ماده 6 کنوانسیون قابل اجراء میباشد. با این وجود، در خصوص اینکه آیا درج چنین شرطی منجر به مستثنا شدن کلی قواعد مربوط به ریسک کنوانسیون میشود و یا صرفاً یک عدول نسبی از چنین قواعدی رخ داده، اتفاق نظر وجود ندارد. یکی از انواع این قواعد که میتوانند مورد استفاده طرفین قرار گیرند عرفهای تجاری و از جمله آن قواعد اینکوترمز میباشد. مسئله بعدی این است که آیا اجرای عرفهای تجاری در صورت عدم ارجاع صریح به آنها در قرارداد ممکن میباشد یا خیر. در این تحقیق تأثیر درج عرفهای تجاری در قراردادهای بیع بینالملل بر اجرای قواعد کنوانسیون بررسی شده و در نهایت مشخص میشود رویه عملی کشورهای مختلف بر امکان استناد به این عرفها حتی در صورت عدم استناد صریح قرارداد به آن مستقر گردیده است و عرفهای تجاری و در رأس آنها قواعد اینکوترمز مکمل قواعد انتقال ریسک کنوانسیون بیع بینالملل میباشند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Systems of Regulation of Advertising Aimed at Children in Televisionشیوههای مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در تلویزیون335340950FAباقر انصاریدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، نویسنده مسؤولمنیژه هاشمیاندانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20130902The Children are honest, credulous and vulnerable. These characters have been making them as one of the best baits for commercial advertising. In addition to their purchasing power from their pocket proceeds, they also have a significant effect on their family’s purchases. Also, they provide the future market of a product. This capability led to market of selling products and services to children has become one of the best-selling markets and thus, children are excessively addressed to commercial advertising. For protecting children from these adverse effects of commercial advertising, this is the question that which methods exist for children’s advertising regulation? In the other words, who should regulate the advertising aimed at children and how? Advertising industry? Government? Or both of them? These triple types of regulation are: self-regulation, state regulation and co-regulation. This paper studies these types of regulations in various countries and in the light of the results from this study, examines the situation of regulation of advertising aimed at children in Iran.کودکان موجوداتی صادق، زودباور و بسیار آسیبپذیر هستند. همین ویژگیها آنها را به یکی از بهترین طعمههای تبلیغات تجاری تبدیل کرده است. کودکان علاوه بر قدرت خریدی که از درآمدهای توجیبی خود دارند تا حد زیادی بر خریدهای خانوادهها نیز تأثیرگذار هستند. به علاوه بازار آینده یک محصول را تأمین میکنند. این قابلیت باعث شده است بازار فروش کالاها و خدمات به کودکان، یکی از پرفروشترین بازارها محسوب شود و در نتیجه کودکان به طور بیرویه مخاطب تبلیغات تجاری قرار گیرند. برای حمایت از کودکان در برابر آثار سوء ناشی از این تبلیغات، پرسش این است که چه شیوههایی برای مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان وجود دارد؟ به عبارت دیگر چه کسی و با چه مکانیسمی باید به مقرراتگذاری در زمینه تبلیغات تجاری خطاب به کودکان بپردازد؟ صنعت تبلیغات؟ دولت؟ یا هر دو؟ از این گزینههای سهگانه به خودمقرراتگذاری، مقرراتگذاری دولتی و مقرراتگذاری مشترک یاد میشود. این مقاله شیوههای مذکور را در کشورهای مختلف مطالعه و در پرتو نتایج ناشی از این مطالعه وضعیت مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در ایران را بررسی میکند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Reflections on Dissolution of International Organizationsتأمّلی بر انحلال سازمانهای بینالمللی558040951FAمنصور جباریاستاد حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.مسعود احسننژادکارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده مسؤولJournal Article20130505There are many situations that International Organizations confront with during their existence. Dissolution of IOs and termination of their international legal personality is considered to be one of the most important parts of their lives. The role of establishing treaties in the continuance of IOs’ life as their constitution beside the role of States in their creation on one hand, and the autonomy and international legal personality of IOs on the other, has raised different approaches on the basis of dissolution of IOs. <br />Some has come to the conclusion that the will of States is the base of dissolution of IOs, while others believe IOs are the only competent power to dissolve themselves. In this article we have tried to reach a thorough conclusion on the issue considering the nature of IOs and the methods available for their dissolution.سازمانهای بینالمللی در طول حیات خود با وضعیتهای مختلفی مواجه میگردند. یکی از مهمترین فصلهای زندگی این سازمانها دوره انحلال و پایان یافتن شخصیت حقوقی بینالمللی آنها است. نقش معاهده به عنوان اساسنامه در ادامه حیات آنها و نقش دولتها در تأسیس آنها از یکسو و استقلال و شخصیت بینالمللی آنها از سوی دیگر باعث اختلاف نظر در خصوص مبنای انحلال سازمانهای بینالمللی گشته است. از سویی انحلال سازمانهای بینالمللی را ناشی از اراده دولتها دانستهاند، و از سویی دیگر اراده خود سازمانها را عامل آن تلقی دانستهاند. در این مقاله سعی شده است، با توجه به ماهیت سازمانهای بینالمللی و شیوههای انحلال آنها، مبنای جامعی از انحلال نمایان شود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922European Union's Regulations on the Approximation of Nations and the Achievement of European Federalism (With a Proposal for Iran)برخی مقررات اتحادیه اروپا در راستای تقریب ملل و نیل به فدرالیسم اروپایی (به همراه یک پیشنهاد برای ایران)819740952FAسید حسین طباطباییدکترای حقوق بینالملل از مؤسسه حقوق صلح و توسعه، دانشگاه سوفیا آنتی پولیس فرانسه.Journal Article20140127After the economic crisis in Europe, some experts believe that the solution is the dissolution of the Union and some others believe by contrast, in strengthening the Union as a solution. This article will explain two types of regulations and policies to strengthen the Union with the approach of approximation of cultures and nations: first, policies on the culture and education. Secondly, regional regulations (with an emphasis on financial cooperation). The EU objective of these rules and policies is strengthening the unity of the Union.پس از بروز بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا، برخی از صاحبنظران راه نجات را در انحلال اتحادیه و برخی دیگر راهحل را در تقویت اتحادیه میدانند. نوشته حاضر، در پی توضیح دو گونه از مقررات و سیاستها در جهت تقویت اتحادیه اروپا با رویکرد تقریب ملل است: اول. سیاستهای فرهنگی و آموزشی؛ دوم. مقررات منطقهای (با تأکید بر همکاریهای مالی). اتحادیه اروپا با اتخاذ این مقررات و سیاستها در پی نیل به شرایط لازم برای بقا، ثبات و ارتقای همبستگیهای درون اتحادیه است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Modern Criminology and Relationship between Crimesجرمشناسی مدرن و روابط متقابل میان جرایم9911340953FAعلیرضا میلانیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، نویسنده مسؤولمحمد حاجی قاسمی اردبیلیدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاهJournal Article20130506There is a wide and variety relationship between crimes. But many crimes are dependent to the others) dependent crimes (so that they are not able to exist without them. This dependency may be substantive or subordinate which are created by offenders decisions and other circumstances .there are some crimes that are independents but very crucial in existence of other crimes. Considering to these relations and reviewing the social constructions and making comparison between the two shows us that there are many structures between crimes that are very similar to our social constructions and meanwhile some differences can be seen .it seems these social structures are reflections of the society in which crimes are committed and this issues gives social character to crimes .this aspect is less noted yet and may create a different view to the offences.در میان جرایم روابط متنوع و گستردهای وجود دارد. اگرچه برخی از جرایم بدون برقراری ارتباط با سایر جرایم قابلیت تحقق دارند (جرم مستقل)، اما بسیاری از جرایم، به جرایم دیگر وابستگی داشته و بدون برقراری ارتباط با جرایم دیگر، امکان تحقق ندارند (جرم وابسته). ارتباطات میان جرایم ممکن است ذاتی باشند یعنی ناشی از ماهیت جرایم باشند و یا ممکن است تبعی باشند و بسته به انتخاب مجرمین و شرایطِ تحقق جرم، برقرار شوند. توجه به روابط میان جرایم در سطح وسیع و با در نظر گرفتن دامنه و گستره این ارتباطات منجر به مشاهده مشخصهها و ساختارهای اجتماعی نظیر نقش، نهاد، سازمانهای اجتماعی و... در میان جرایم میشود که به نظر میرسد عموماً این ساختارها انعکاسی از ساختارهای جوامعی است که جرایم در آن جوامع تحقق مییابند؛ این ویژگی به جرایم، خصوصیتی اجتماعی میدهد. این جنبه از جرایم تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ممکن است دیدگاهی متفاوت به جرایم ایجاد نماید.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Protection of Children in Armed Conflicts in the context of International Instrumentsحمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه در چارچوب اسناد بینالمللی11514540954FAآرمین طلعتدانشجوی دکترای حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده مسؤولمحمد آهنگر اصیلدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20150101Children are the true symbols of defenselessness in armed conflicts, to whom States have paid specific attention. International society has taken remarkable measures to protect the rights of children in armed conflicts, both on international and regional scales. Some of the related international instruments are: Declaration of the Rights of the Children (1959), Convention on the Rights of Children (1989), Geneva Convention IV Relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War (1949), 1977 Protocols I and II additional to the Geneva Conventions of 1949, and the Additional Protocol to the Convention on the Rights of Children, adopted in 2000. There are also regional instruments, including African Charter on the Rights and Welfare of the Child (1990), European Social Charter (1996), African Union Convention for the Protection and Assistance of Internally Displaced Persons in Africa (2009), and American Convention on Human Rights (1969). The measures taken reveal the serious vulnerability of children in armed conflicts. A few States, especially African States, still do not honor their obligations to protect children. This article tries to stress the importance of the rights of children by investigating related international and regional instruments. Regarding the numerous instruments protective of the rights of children in armed conflicts, it can be concluded that the rights of children with respect to armed conflicts have been accepted worldwide, and therefore have entered into international customary law.کودکان*** آیینه تمامنمای اشخاص بیدفاع در مخاصمات مسلحانه هستند، که مورد توجه ویژه دولتها قرار گرفتهاند. جامعه جهانی در حمایت از حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه اقدامات شایان توجهی در عرصه بینالمللی و منطقهای انجام داده است. از جمله اقدامات بینالمللی میتوان به اعلامیه حقوق کودک 1959، کنوانسیون حقوق کودک 1989، کنوانسیون چهارم از کنوانسیونهای چهارگانه ژنو و پروتکلهای الحاقی آن، و پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک 1989، مصوب 2000 اشاره کرد. همچنین در مورد اقدامات منطقهای، میتوان به منشور آفریقایی حقوق و رفاه کودک 1990، منشور اجتماعی اروپا 1996، کنوانسیون اتحادیه آفریقا برای حمایت و کمک به آوارگان داخلی در آفریقا 2009، و کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر 1969 اشاره کرد. این اقدامات نشانگر توجه دولتها به آسیبپذیری کودکان در مخاصمات مسلحانه است، که البته هنوز تعدادی از دولتها، به خصوص دولتهای آفریقایی نسبت به تعهدات بینالمللی خود در این زمینه بیتوجه هستند. هدف از نوشته حاضر تأکید مجدد بر حقوق کودکان با بررسی اسناد بینالمللی و منطقهای است. با توجه به تعداد بالای اسناد حمایتکننده از حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه میتوان نتیجه گرفت که حقوق کودک در این حوزه پذیرش عام یافته و وارد عرصه حقوق بینالملل عرفی شده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> *** منظور از کودک در این مقاله به استناد اکثر اسناد حقوق بشری و بشردوستانه شخصی است که به سن 18 سالگی نرسیده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Human Rights Council against the National Politics of States: Some Remarks on the Case of North Koreaشورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در محاق سیاست ملی دولتها: مطالعه موردی کره شمالی14717340955FAآرامش شهبازیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیصمصام عوضپوردانشجوی کارشناسیارشد حقوق بینالملل دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده مسؤولJournal Article20160621International community has recently faced with some modern forms of challenges between application of national politics and respect to evolving rules of international law. In this situation many states, especially in the context of international human rights law choose to escape from international obligation in order to advance their national policy. North Korea's human rights record is among the worst in the world and has been widely condemned globally, especially by Amnesty International, Human Rights Watch, the European Union and the United Nations. The recent declarations of the human rights council which clearly condemned the violation of human rights in North Korea and further repeated violations by this country could be proved the fact that still the human rights' values are as weak as being able to enforce the states to apply them.حقوق بینالملل معاصر همچنان در نوسان میان نقش غالب و مؤثر حاکمیت و چالشهایی است که از رهگذر حقوق بینالملل مدرن در قالب لزوم رعایت هنجارهای حقوق بینالملل بشر بر این حوزه تحمیل میشود. همزمان که انسانیتر شدن حقوق بینالملل، محدودیتهای بیشتری را بر حاکمیت مطلق دولتها در صحنه بینالمللی تحمیل میکند، ساز و کارهای نسبتاً ضعیفی که به عنوان ضمانت اجرای حقوق بینالملل بشر در نظر گرفته شده، مانع از این است که بتوان حقوق بینالملل مدرن را از حیث اجرای این قواعد منحصر به فرد تلقی نمود. با این حال، تحولاتی اخیر، مبین توجه روزافزون به مفهوم حقوق بینالملل بشر به ویژه از حیث ساز و کارهای اجرایی و تشویقی در رعایت تعهدات در این حوزه است. در زمینه اجرای تعهدات ذیربط، متعاقب جایگزینی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با کمیسیون حقوق بشر، انتظارات جامعه بینالمللی از تحکیم و تقویت ساز و کارهای حمایتی در مقابل نقضهای فاحش حقوق بشر نیز افزایش یافت. یکی از مهمترین آزمونهای پیشروی شورا نیز وضعیت حقوق بشری جمهوری دموکراتیک خلق کره ـ معروف به کره شمالی ـ است. فراز و فرودهای پرونده هستهای کره شمالی و مباحث متعدد مطرح در زمینه نقض فاحش حقوق بشر، همواره وضعیت این کشور در صحنه بینالمللی را تحتالشعاع قرار داده است و پرسشهای جدی در زمینه تقابل میان حاکمیت و مقوله حقوق بینالملل بشر را به رخ کشانده است. در این مقاله ضمن بررسی تعهدات حقوق بشری دولت کره در صحنه بینالمللی، و با تمرکز بر آخرین قطعنامه شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشری این دولت، به جایگاه تصمیمات شورای حقوق بینالملل در حصار ملاحظات سیاسی دولت کره شمالی پرداختهایم. پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Comparing between Limitations of Issuing Notarize Acts and Secure Electronic Documents (The US, French and Iranian Rules)مقایسه محدودیتهای صدور اسناد رسمی با اسناد الکترونیکی مطمئن (مقررات ایالات متحده، فرانسه و ایران)17519640956FAعباس کریمیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نویسنده مسؤولامیر سپاهیدانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20131229After long study in Limitations of Issuing Notarize Acts and Limitations of Secure Electronic Documents, it is obvious that the limitations of issuing secure electronic documents are more than limitations of issuing notarize acts. Because generally there are some special limitations for issuing electronic documents, moreover many limitations of issuing notarize acts transmitted to the secure electronic documents because they are rooted in public policy and ethics. Furthermore there are some limitations for notaries as public officer that they transmitted to certification authorities (CAs) because they are public officer too, thus CAs cannot issue digital certificates so on secure electronic documents cannot be issued. با انجام مطالعه در زمینه محدودیتهایی که بر صدور اسناد رسمی و اسناد الکترونیکی مطمئن وارد میشوند، به نظر میرسد محدودیتهای موجود بر سر راه صدور اسناد الکترونیکی مطمئن بیش از محدودیتهای موجود برای اسناد رسمی است. زیرا محدودیتهای خاصی برای تنظیم اسناد الکترونیکی در مقررات کشورهای مختلف پیشبینی شده است، این در حالی است که علاوه بر این محدودیتها باید بسیاری از محدودیتهای مربوط به صدور اسناد رسمی را نیز به اسناد الکترونیکی مطمئن سرایت داد. زیرا بسیاری از محدودیتهایی که در مورد صدور اسناد رسمی پیشبینی شدهاند برگرفته از نظم عمومی و اخلاق حسنه بوده و قابل تسری به همه اسناد از جمله اسناد الکترونیکی مطمئن نیز میباشند. افزون بر این محدودیتهایی که بر سردفتران به واسطه مأمور به خدمت عمومی بودن وارد میشوند نیز قابل سرایت به دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی است زیرا آنها نیز از جمله مأموران به انجام خدمت عمومی هستند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922The Inventive Step Requirement in Iranian Patent Systemشرط گام ابتکاری در نظام اختراعات ایران19721540957FAحامد نجفیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، نویسنده مسؤولمهسا مدنیدانشجوی دکترای حقوق خصوصیJournal Article20120214The inventive step requirement beside the two requirements of The novelty and industrial application, is one of the basic requirement of patents. This requirement means that, an invention with regard to the prior art does not obvious for the person who has ordinary skill in the art. Challenges contrary to this requirement, create the motive in us to essay the present article .such a challenge is seen both legislatively and executively. For this reason, in the present article, at first, present the concept and necessity, and then we would study the history of it in the Iranian law, for At the end, we would study and analyze the legal place and the subject of assessment of the inventive step requirement in classic and modern (nucleic acid molecules) inventions, introduce the existent defects and offer the legislative and executive appropriate proposals.شرط گام ابتکاری در کنار دو شرط تازگی و کاربرد صنعتی، یکی از شرایط ماهوی اساسی اختراعات است. این شرط بدین معناست که اختراع با توجه به فن یا صنعت قبلی برای شخص با مهارت معمولی در دانش بدیهی نباشد. چالشهای فراروی شرط مزبور در حقوق ایران شوق نگارش مقاله حاضر را در ما پدید آورد. چالش اینچنینی هم به لحاظ تقنینی و هم به لحاظ اجرایی به چشم میخورد. به همین جهت در تحقیق حاضر ابتدا مفهوم و ضرورت این شرط را ارائه، سپس پیشینه آن در حقوق ایران را بررسی میکنیم تا سابقه شرط مزبور در مقررات ایران مشخص شود. در پایان، جایگاه قانونی و موضوع ارزیابی شرط گام ابتکاری در اختراعات کلاسیک و مدرن(مولکولهای اسید نوکلوئیک) را بررسی و تحلیل نموده و در ضمن بیان مطالب، نقایص موجود را مطرح و پیشنهادات تقنینی و اجرایی مقتضی را ارائه مینماییم.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922Myanmar Crisis in the Mirror of the Human Rights Councilبحران میانمار در آیینه شورای حقوق بشر21725240962FAمرضیه قلندریکارشناس ارشد حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150525The phenomenon of internationalization of Human Rights starts by establishing the human Rights Commission along with Security Council and General Assembly to maintenance of International peace and security and respect to human Rights according to the violation of human rights, and Culminated with the replacement by the Human Rights council. <br />Myanmar Crisis and human Rights violation in it which starts 2012 is a case of human Rights violation that needs the Human Rights Council's attention to stopping the Genocide there.پدیده بینالمللی شدن حقوق بشر با تأسیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنار دو نهاد شورای امنیت و مجمع عمومی برای تضمین و حفظ صلح و امنیت بینالمللی با توجه به موارد نقض فاحش و گسترده حقوق بشر، آغاز و با جایگزینی شورای حقوق بشر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به جای آن (کمیسیون حقوق بشر) به اوج خود رسید.<br /> بحران اخیر میانمار و نقضهای شدید حقوق بشری علیه اقلیت مسلمان این کشور که از سال 2012 آغاز شده است، به عنوان یکی از موارد نقض فاحش حقوق بشری است که نیازمند توجه و دخالت جدی شورای حقوق بشر جهت توقف این نسلکشی میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220153020160922A Study of Incomplete Crimes in Iran Penal Lawبررسی بزههای ناتمام در حقوق کیفری ایران25327740963FAعلیرضا رحمانی نعیمآبادیکارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130403One of the existing divisions for crime in Iran penal law is complete (finished) and incomplete (unfinished) crimes. Unlike in complete crimes which the doer finishes the criminal act and fulfills his purpose, in incomplete crimes the doer doesn’t reach his goal as he desires. Attempting crime is divided to attempting the impossible or attempting the abortive based on the doer running offence after criminal intent and preparation but encountered an external factor, or after criminal intent and preparation run offence and completed it but because of some adventitious factors (relative or absolute factors) he fails to run the crime. <br />In this research we are about to explain the elements of these crimes and their position so that we can recognize them through a proper model.از جمله تقسیمبندیهایی که در حقوق کیفری ایران صورت میگیرد، تقسیمبندی بزهها به تام و ناتمام است. بر وارونه بزههای تام که مرتکب آن مسیر مجرمانه را تا انتها به پیش برده و به نیت خود میرسد در بزههای ناتمام مرتکب آن به نیت مجرمانه خود آنگونه که تمایل دارد نایل نمیشود و برحسب اینکه مرتکب بعد از نیت مجرمانه و گذر از تهیه مقدمات وارد مرحله شروع به اجرایی کردن بزه یا شروع به عملیات اجرایی بزه شود ولی با مانع خارجی رو به رو گردد یا اینکه بعد از نیت بزهکارانه و گذر از تهیه مقدمات وارد مرحله اجرایی کردن بزه و اتمام بزه، بدون ورود به عملیات اجرایی بزه شود اما به دلیل یکسری عوامل عارضی (عوامل نسبی یا مطلق) از تحقق بزه تام باز میماند، شروع به جرم، بزه عقیم و بزه محال خوانده میشود. در این نوشته در صدد بیان ارکان هر یک از این بزهها و بیان جایگاه آنها هستیم پرداخت تا در بازشناسی هر یک از این بزهها از رهگذر الگویی بایسته و شایسته، موفق عمل نماییم.