پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Investigation of Legitimacy of Foreign State Intervention in Non-International Armed Conflict: Deliberating about Yemen Crisisمشروعیت سنجی مداخله دولت خارجی در مخاصمه غیر بین المللی: تأملی در بحران یمن7366750510.48300/jlr.2018.67505FAآرامش شهبازیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.پویا برلیاندانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20171107The non-interventionism principle for non-interfering in internal and external affairs of states, being the given result of equality between governments, is one of the known, incontestable principles in international law and it not only enjoys a high position in united nation charter but also in international relationships of states. It's position in international relationship is so significant that in several cases, it set the stage for transforming the current situation into an active controversy; thus, the regulators of the charter of United Nations tried to inhibit states from interfering in other state's affairs through significant experiences of World War I and II as well as through relying on the principle of “banning the use of force by states”. However, the present tendency of states in international scene affirms the fact that the non-interventionism sometimes is subject to the interests of international governments, and the interests and expediencies of states affect the validity and legitimacy of this principle. This article analyzes the non-interventionism in the recent international procedure and the intervention of Saudi Arabia in Yemen and the assessment of the legitimacy of its intervention.اصل عدم مداخله در امور داخلی و خارجی سایر دولتها که نتیجه مسلم اصل برابری دولتهاست، از جمله اصول مسلم حقوق بینالملل است که نهتنها در منشور ملل متحد، بلکه در روابط بینالمللی میان دولتها از جایگاه قابل ملاحظهای برخوردار شده است. جایگاه تعیینکننده این اصل در روابط بینالمللی میان دولتها به گونهای است که در موارد متعددی زمینهای برای تبدیل وضعیت موجود به مخاصمهای فعال را فراهم کرده و از همین روی نیز، واضعان منشور ملل متحد با تجارب سنگین جنگهای جهانی اول و دوم و با تکیه بر اصل «منع توسل به زور» کوشیدند تا دولتها را از مداخله در امور یکدیگر بازدارند. هرچند، رویه فعلی دولتها در صحنه بینالمللی مؤید این واقعیت است که اصل عدم مداخله در موارد متعددی تابعی از مصالح و منافع ملی دولتها در صحنه بینالمللی شده و سنجش عیار مشروعیت و قانونمندی این اصل، متأثر از منافع دولتهاست. در این مقاله ضمن تحلیل اصل منع مداخله دولتها در رویه اخیر بینالمللی به تحلیل مداخله عربستان سعودی در یمن و مشروعیتسنجی آن خواهیم پرداخت.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Analyzing the Legal Dimensions of Transgenic Biotechnology on the base of Food Securityتحلیل ابعاد حقوقی فناوری زیستی تراریخت از منظر امنیت غذایی37536750810.48300/jlr.2018.67508FAنجمه رزمخواهاستادیار، دکترای حقوق بینالملل، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوربهاره حیدریاستادیار، دکترای حقوق بینالملل، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20130115The scope of studies and research on the right to food security has expanded in recent decades. Its legal and ethical dimensions have been considered by researchers in legal studies. Food security as a human security component has become one of the most important human rights issues in every country in the world. The issue of the relationship between transgenic food products and their positive or negative role in ensuring each person's right to food security and to meet their own nutrition needs and their families is currently been regarded. While advocates of this new technology speak of its constructive role in providing food security, Its critics disagree of eating transgenic foods because of the dangers which may be create for the health of people. According to the opposition, the production of such products not only does not provide food security but also violates the right to health of individuals.دامنه مطالعات و تحقیقات پیرامون حق افراد در برخورداری از امنیت غذایی در دهههای اخیر گسترش یافته و ابعاد حقوق و اخلاقی آن مدنظر پژوهشگران مطالعات حقوقی قرار گرفته است. امنیت غذایی به عنوان یکی از وجوه امنیت انسانی به یکی از مهمترین مباحث حقوق بشری در کلیه کشورهای جهان تبدیل شده است. موضوع ارتباط میان محصولات غذایی تراریخته و نقش مثبت یا منفی آنها در تأمین حق هر فرد بر داشتن امنیت غذایی و تأمین نیازهای تغذیهای خود و خانوادهاش امری است که در حال حاضر بسیار مورد توجه قرار دارد. در حالی که طرفداران این فناوری نوین از نقش سازندهاش در تأمین امنیت غذایی صحبت میکنند، منتقدان آن با شمردن معضلات ناشی از مصرف محصولات غذایی تراریخته برای سلامتی افراد به شدت با عرضه محصولات مزبور در بازار مصرف مخالف هستند. به زعم مخالفین تولید این قبیل محصولات نهتنها تأمینکننده امنیت غذایی نیست بلکه ناقض حق بر سلامتی افراد نیز میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Feature Assignment in Electronic Evidenceقابلیت انتساب ادله الکترونیک55706751010.48300/jlr.2018.67510FAایرج بهزادیدانشآموخته دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایرانJournal Article20131225Almost nothing remains of the third millennium, directly or through the new information and communication technologies is associated. In order to secure and ensure the authenticity of electronic signatures in the diagnosis, also prove the relationship between the instrument and data assignment message, the computer sciences experts to develop two technologies in this field. A symmetric encryption or single key that has been saymtryk and was somewhat reassuring, electronic signature feature of this approach is attributable to the issuer. The latter is asymmetric cryptographic techniques; the two keys are mathematically related and complementary to an algorithm used. This type of encryption has a greater level of security enjoyed, there is no possibility of falsification and distortion, attributable to the issuer in terms of functionality is more reassuring.<br />In terms of capacity allocation electronic evidence, while the concept of electronic signatures, it is divided into two types of electronic signature, simple and reliable. As a simple electronic signature to sign documents contained in normal, it is an undeniable question. But sure the electronic signature as certificate, merely alleged capabilities of forgery and both terms in compliance with the principles and rules of construction are attributable to original creator.در هزاره سوم تقریباً هیچ امری باقی نمانده که به طور مستقیم یا با واسطه به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، وابسته نباشد. به منظور ایمنسازی و اطمینان در تشخیص اصالت امضای الکترونیک، همچنین اثبات رابطه انتساب بین اصلساز و دادهپیام، متخصصین علوم رایانهای دست به ابداع دو فن در این رشته زدهاند: اولی، رمزنگاری متقارن یا سایمتریک که دارای کلید واحد تا حدودی اطمینانبخش است و امضای الکترونیک با این شیوه قابلیت انتساب به صادرکننده را دارد؛ دومی، رمزنگاری به شیوه نامتقارن است که از یک الگوریتم برای ایجاد دو کلید ریاضی مرتبط و مکمل استفاده میشود. این نوع رمزنگاری، سطح مطلوبتری از امنیت را برخوردار بوده، احتمال جعل و تحریف در آن وجود ندارد و از حیث قابلیت انتساب به صادرکننده اطمینانبخشتر است.<br />به لحاظ قابلیت انتساب در ادله الکترونیک، ضمن بررسی مفهوم امضای الکترونیک، آن را به دو نوع امضای الکترونیکی ساده و مطمئن تقسیم نموده است. امضای الکترونیکی ساده همانند امضای مندرج در اسناد عادی قابل انکار و تردید است اما امضای الکترونیکی مطمئن مانند سند رسمی صرفاً از قابلیت ادعای جعل برخوردار است و هر دو با رعایت شرایط، اصول و قواعدی قابل انتساب به اصلساز هستند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Information Warfare in Terms of the Principle of Distinction between Combatants and Civilians in the Armed Conflictsجنگ اطلاعات از منظر اصل تفکیک رزمندگان و غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه711096751110.48300/jlr.2018.67511FAکیوان اقبالیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20120411Principle of distinction between combatants and civilians, as fundamental rule of humanitarian law, has a basic role in protection of civilians against destructive effects of war. For continuation of this ability, the principle of distinction is needed to comply with new phenomena, which thanks to advances in technology, nowadays appear in conflict areas.<br />As one of these phenomena, the information warfare, for its non-kinetic nature and destructive effects, could create doubts about its compatibility with the principle of the distinction, when one of belligerent parties uses it against other.<br />This paper examines how the principle of distinction between combatants and civilian can be implemented in this situation.اصل تفکیک رزمندگان و غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه، به عنوان اصل بنیادین حقوق بشردوستانه، نقشی اساسی در حمایت از غیرنظامیان در برابر خسارات ناشی از جنگ برعهده دارد. تداوم کارایی اصل تفکیک، مستلزم توانایی تطابق با پدیدههای جدیدی است که هر از چندی و به لطف پیشرفت تکنولوژی در عرصه مخاصمات مسلحانه ظاهر میگردند. از جمله این پدیدههای نوین، جنگ اطلاعات میباشد که بنا به ماهیت غیرفیزیکی و توانایی در ایجاد اثرات مخرب، موجب بروز تردیدهایی در رابطه با چگونگی انطباقیابی آن با اصل تفکیک، در صورتی که در جریان یک مخاصمه توسط یکی از طرفین مورد استفاده قرار گیرد، شده است.<br />مقاله حاضر به بررسی چگونگی اجرای اصل تفکیک رزمندگان و غیرنظامیان در صورت به کارگیری جنگ اطلاعات در مخاصمات مسلحانه میپردازد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Abuse of Immunities and Privileges of International Organizations; Looking for a Solutionسوءاستفاده از مصونیتها و مزایای سازمانهای بینالمللی؛ به دنبال راهکاری برای مقابله با آن1111406752110.48300/jlr.2018.67521FAسید علی حسینی آزاددانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمسعود احسننژاددانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20130430The privileges and immunities which states possessed in the territories of other states didn’t remain only between the first subjects of international law. It particularly in the recent two centuries included the new subjects i.e. International organizations which enjoy privileges and immunities in order to ensure their independence and proper functioning.<br />International organizations and their officials can always abuse the privileges and immunities which they enjoy. For example they can under the exemption from customs duties import forbidden articles into host states or under the veil of immunity commit unlawful acts in their headquarters.<br />Regarding the abuses, the first measure refers to supervisory and preventive measures and the secondary to the measures which the organizations and victim states can take in the cases of abuses such as waiving immunities and providing the possibility of prosecution by national courts and there are also some ways of compensating after the abuses take place.مصونیت و مزایایی که از دیرباز به دولتها در خاک کشور دیگر و درباره سفارتخانهها و نمایندگان آنها اعطاء میشد، در تنگنای روابط دولتها باقی نماند و با پویشی نوخواسته در دو سده اخیر تابعان نوظهور حقوق بینالملل یعنی سازمانهای بینالمللی را نیز دربر گرفت. بدین معنا که برای حسن جریان امور و ادارة بهتر سازمانهایی که ناگزیر باید در خاک کشوری مستقر شوند، مزایا و مصونیتهایی به آنها اعطاء شد.<br />سازمانهای بینالمللی یا کارکنان آنها همواره ممکن است از مصونیتها و مزایای خود سوءاستفاده کرده و در آستین این جامة دیبا، گاه پیاله پنهان کنند. به عنوان مثال کارکنان این سازمانها در پوشش مزایای گمرکی خود اشیای غیرمجازی را وارد کشور میزبان کنند، یا در زیر چتر مصونیت، در مقر سازمان به انجام اعمالی خلاف قانون بپردازند.<br />در برخورد با این پدیده، در وهله نخست میتوان با نظارت و اقدامات پیشگیرانه مانع از وقوع سوءاستفاده شد و در صورت وقوع آن نیز به طرق مختلف نظیر صرفنظر کردن از مصونیت و فراهم آوردن امکان تعقیب برای دولت قربانی میتوان به مقابله با سوءاستفاده برخاست و نیز پس از ارتکاب، راههایی برای جبران خسارت و پرداخت غرامت در نظر گرفته میشود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723Explanation of Tools of Establishment of Inventive Step Requirement in Inventions (Prior art, Person Having Ordinary Skill in the Art)تبیین ابزارهای احراز شرط گام ابتکاری در اختراعات (فن یا صنعت قبلی، شخص با مهارت معمولی در دانش)1411606752210.48300/jlr.2018.67522FAحامد نجفیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، ایرانمهسا مدنیکارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20120307Assessment and establishment of inventive step requirement has a great importance. This issue accomplish with the patent offices and courts. In the major of patent systems for the assessment of this requirement has been rule that invention has inventive step if with regard to the prior art do not obvious for the person having ordinary skill in the art. With this explanation, prior art and the person having ordinary skill in the art are two very important tools that used for the assessment of the inventive step of invention. Usually the prior art predicated to the all of information that is available for the public in date of application or priority date. Person having ordinary skill in the art is hypothetical thing that attributed to him special characters and capabilities. In the present article we try with comparative view and respect to the Iran’s law at first express the concepts of invention and patent then specify the content of the prior art and finally study and analyse the attributed characters and capabilities of person having ordinary skill in the art and offer appropriate proposals in generally and Iranian law.ارزیابی و احراز شرط گام ابتکاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. این عمل توسط ادارات ثبت اختراع و دادگاهها صورت میگیرد. در اغلب نظامهای ثبت اختراع و برای ارزیابی شرط مزبور آمده است، اختراع در صورتی حاوی گام ابتکاری است که با لحاظ فن یا صنعت قبلی برای شخص با مهارت معمولی در دانش بدیهی نباشد. با این وصف «فن یا صنعت قبلی» و «شخص با مهارت معمولی در دانش» دو ابزار بسیار مهمی هستند که برای ارزیابیِ گام ابتکاریِ اختراعات مورد استفاده قرار میگیرند. «فن یا صنعت قبلی» معمولاً به تمام اطلاعاتی که در تاریخ تقاضا یا تاریخ حق تقدم در دسترس عموم قرار دارند، اطلاق میگردد. «شخص با مهارت معمولی در دانش» موجودی فرضی است که ویژگیها و قابلیتهای خاصی به وی منتسب میشود. در تحقیق حاضر میکوشیم با رویکردی تطبیقی و لحاظ حقوق ایران، ابتدا مفاهیم «اختراع» و «حق ثبت اختراع» را تبیین، سپس محتوای فن یا صنعت قبلی را تعیین و در نهایت ویژگیها و قابلیتهای منتسب به شخص با مهارت معمولی را بررسی و تحلیل و پیشنهادات مقتضی را در حوزه عمومی و حقوق ایران ارائه نماییم.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723National Interests from the Perspective of International Law and International Relations Theoriesرهیافتهای مختلف حقوق و روابط بینالملل نسبت به مفهوم منافع ملی1611846752310.48300/jlr.2018.67523FAحیدر پیریدانشجوی دکترای حقوق بینالملل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و مدرس دانشگاهپریسا دهقانیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.Journal Article20130512One of the most controversial issues, as well as complicated and fundamental concepts in international legal system and international relations, is the debate on the national interest between different schools. Theorists and analysts have used the concept of national interest to study and analyze the objectives, goals and behavioral patterns of international actors and the states’ foreign policy. The paper methodology is trying to analysis the most important theories - Realism, Neorealism, Idealism, Marxism, Anarchism, Liberalism and Constructivism - around the so-called national interests and also important theoretical frameworks in this context. Therefore, it is attempted to provide a theoretical evaluation of this concept between above mentioned theories so that to fill the gap of national interest Assessment by the major theories of international relations.یکی از مناقشهبرانگیزترین موضوعات نظری و از مفاهیم پیچیده و در عین حال اساسی در حیطه نظام حقوق و روابط بینالملل، بحث میان مکاتب مختلف بر سر مفهوم منافع ملی میباشد که از جانب نظریهپردازان و تحلیلگران به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی مقاصد، اهداف و الگوهای رفتاری سیاست خارجی کشورها و بازیگران عرصه روابط بینالملل به کار گرفته میشود. متدولوژی این مقاله به بررسی و تحلیل مهمترین رهیافتها ـ رئالیسم، نئورئالیسم، ایدئالیسم، مارکسیسم، آنارشیسم، لیبرالیسم و سازهگرایی ـ حول اصطلاح منافع ملی و چارچوبهای نظری مهم در خصوص این مفهوم، پرداخته است. در این مقاله سعی بر آن شده تا با ارائه ارزیابی نظری از اصطلاح منافع ملی گامی مهم برای پر کردن شکاف عدم ارزیابی این مفهوم توسط رهیافتهای اصلی موجود در حقوق و روابط بینالملل برداشته شود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723The Territorial Jurisdiction of Iranian Courts toward Cybercrimesصلاحیت سرزمینی دادگاههای ایران نسبت به جرایم ارتکابی در فضای سایبر1852186752410.48300/jlr.2018.67524FAنجمه غفاری الهی کاشانیدانشجوی دکترای رشته حقوق کیفری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20131221The special nature of cyber space and the crimes that committed there, led to the adoption of Computer Crime Act in 1388. Then the legislator repealed the rules of procedure in Computer Crime Act, applied minor changes to them and ultimately attached them to Criminal Procedure Act 1392. But computer crimes procedure in criminal procedure act, includes weak and vague provisions about territorial jurisdiction which is very important in international criminal law. In this section, it is not provided an exact criterion for determination of Iran's sovereignty and location of cybercrimes which are constituent parts of territorial jurisdiction. In this article, by demystification of the obscure phrases about territorial jurisdiction in computer crimes and presentation of solution about defects, we will see Iranian courts when exercise territorial jurisdiction over cybercrimes.ماهیت خاص فضای سایبر و جرایم ارتکابی در آن باعث شد که قانونگذار علیرغم وجود مقررات عام در خصوص صلاحیت، در مورد جرایم رایانهای نیز به طور خاص به وضع قاعده بپردازد. به طوری که ابتدا در فصل یکم بخش آیین دادرسی قانون جرایم رایانهای مصوب 05/03/1388 به موضوع صلاحیت پرداخته و سپس بر اساس ماده 698 قانون دادرسی کیفری مصوب 1392، با نسخ موارد مربوط به دادرسی در قانون مذکور و اعمال تغییرات جزئی، مقررات مربوط به آیین دادرسی جرایم رایانهای و از جمله بحث صلاحیت را به قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 04/12/1392 الحاق نمود. با وجود این بخش آیین دادرسی جرایم رایانهای در قانون آیین دادرسی کیفری، حاوی مقررات ضعیف و مجملی در باب صلاحیت سرزمینی که مهمترین اصل صلاحیتی در عرصه حقوق جزای بینالملل محسوب میشود، میباشد. به طوری که در این بخش برای تعیین قلمرو حاکمیت ایران و محل وقوع جرایم سایبری که دو رکن اصلی برای اعمال صلاحیت سرزمینی محسوب میشود، ضابطه دقیقی ارائه نشده است. در مقاله حاضر با ابهامزدایی از عبارات مجمل مقررات مربوط به جرایم رایانهای در باب اصل صلاحیت سرزمینی و ارائه راهکارهایی در خصوص خلأهای موجود در این زمینه، ملاحظه میشود که چه زمانی دادگاههای ایران بر اساس اصل صلاحیتی مذکور نسبت به جرایم سایبری صالح به رسیدگی خواهند بود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723The First Judgment of the ICC: The Applicable Law in Armed Conflicts between a State and Non-Governmental Groupsنخستین رأی دیوان کیفری بین المللی: حقوق قابل اجرا در مخاصمات مسلحانه میان یک دولت خارجی با گروه های غیردولتی2192396752510.48300/jlr.2018.67525FAسمانه شعبانیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، پردیس البرز دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20130513In explaining applicable law in cases where a foreign government is being persecuted against a non-governmental organization based in another country, the ICC, in its first vote, has argued that an armed conflict between an occupant power and a non-governmental organization in the occupied territories are considered a non-international armed conflict, and the international armed conflict is essentially occurring between the two governments. But according to the theory that we are discussing in this paper, such a conflict is considered as an international armed conflict and the provisions of this type of conflict will be enforced. The benefit of such an interpretation is more support for those involved persons.در تبیین حقوق قابل اجرا در مواردی که یک دولت خارجی، علیه یک گروه غیردولتی مستقر در کشوری دیگر به زور متوسل میشود، دیوان کیفری بینالمللی در نخستین رأی خود قائل به این نظر بوده است که مخاصمه مسلحانه میان یک قدرت اشغالگر و یک گروه غیردولتی در سرزمین اشغالی درگیر یک مخاصمه مسلحانه غیربینالمللی تلقی شده و مخاصمه مسلحانه بینالمللی اصولاً میان دو دولت رخ میدهد؛ اما مطابق نظری که در این نوشتار به تبیین آن میپردازیم، چنین مخاصمهای یک مخاصمه مسلحانه بینالمللی محسوب گردیده و مقررات مربوط به این نوع مخاصمات در خصوص آن اجرا خواهد شد؛ و فایده چنین تفسیری، حمایت بیشتر از افراد درگیر میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723An Overview on the Concept of Consultation in the Bill of Commercial Procedureنقدی بر نهاد مشاوره در لایحه آیین دادرسی تجاری2412606752610.48300/jlr.2018.67526FAکورش کاویانیدانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.پرویز رحمتیکارشناس ارشد حقوق اقتصادی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.رضا خودکاردانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.Journal Article20150802The complexity of the commercial affairs requires for the settlement of the relative commercial disputes to be handled by the specialized courts since accuracy and time is of essence in the commercial matters. Needless to say, the two aforementioned factors would not be complied with in the general courts due to the overload of their work. Issuing fair judgments in the commercial disputes would require the access to the credible commercial precedent and use of the commercial specialists.<br />For this purpose, the concept of consultation has been predicted in the recent Bill of Commercial Procedure Law. In this article we would study the question of whether the said concept as stipulated in the Bill would result in the commercial courts to be more efficient.<br />In order to answer to this question, the cost benefit analysis has been used. The study led to the conclusion that while the act of the lawmakers recognizing the consulting concept is admirable but the said concept entails deficiencies due to neglecting certain subtle points which would in return result in imposing some costs on the judicial system.صدور رأی عادلانه در دعاوی تجاری منوط به دسترسی به رویههای تجاری معتبر و استفاده از متخصصین امور تجارت میباشد و از همین روست که در لایحه آیین دادرسی تجاری، علاوه بر ایجاد دادگاه تخصصی تجارت، نهاد مشاور نیز پیشبینی شده و وجود قضات متخصص در امر حقوق تجارت کافی دانسته نشده است. پرسش اصلی مقاله حاضر عبارت از این است که آیا نهاد مشاور، با موقعیتی که در لایحه دارد، به افزایش کارایی دادگاه تجاری منتهی خواهد شد یا خیر؟ برای پاسخ گفتن بدین پرسش از یک سو جایگاه نهاد مشاور در لایحه آیین دادرسی تجاری با جایگاه این نهاد در برخی دیگر از محاکم تخصصی مقایسه گردیده و از سوی دیگر نهاد مشاور با نهاد کارشناسی مقایسه شده است و در انتها نیز به منظور نتیجهگیری نهایی از تکنیک هزینه ـ فایده استفاده شده است. بررسی انجامشده حاکی از آن است که هرچند اقدام مقنن جهت شناسایی نهاد مشاور قابل تحسین است، لیکن به دلیل کمتوجهی به برخی نکات ظریف، ایراداتی بر آن وارد میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173420180723COUNCIL REGULATION (EU) No 1259/2010 of 20 December 2010 Implementing Enhanced Cooperation in the Area of the Law Applicable to Divorce and Legal Separationمقررات شورای اتحادیه اروپا، به شماره 1259/2010 مورخ 20 دسامبر 2010 راجع به ارتقای همکاری در زمینۀ قانون حاکم بر طلاق و تفریق قانونی (موسوم به مقررات رم 3)2612826752710.48300/jlr.2018.67527FAمهدی امینیعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه شهرکرد، چهارمحال و بختیاری، ایران.حسین کاویارعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اراک، ایران.Journal Article20151214Along with the EU’s attempts to consistency of resolution of conflict of laws’ rules, in the union level, and after enforcement of 1st Rome regulation (on contractual), and 2nd Rome (on non-contractual obligations), European council issued some rules about applicable law on divorce cases, in December 2010, which is called 3rd Rome regulations. These regulations accept the parties’ wills to choose the applicable law on divorces in some limited cases. According to Article 5 of these rules, parties could choose the applicable law on divorce case, among their lex loci, their prior lex domicilii, and the law of respecting country of one of the parties or lex fori. Parties should make a written agreement to choose applicable law that should be concluded, maximally, up to the hearing session. In the case of failure of determination of applicable law by couples, the lex loci while proceeding, their prior lex domicilii, their respecting country’s law (if they have same nationality), and at last the lex fori will be applied respectively. If there is no regulation for divorce in applicable law, or there is a prevention base on gender for one of the parties, the lex fori will be replace, this rule would have effect on divorce cases in those countries in which divorce is in the Men’s hands, such as Iran. Rejecting of renvoi is one of those matters that have been emphasized in these regulations. So the substantive rule determined country, by these regulations, is considered not the rules of resolution of conflict of laws.در ادامۀ تلاشهای اتحادیه اروپا در خصوص یکنواختسازی قواعد حل تعارض در سطح اتحادیه و پس از اجرایی شدن مقررات رُم یک (در خصوص قراردادها) و رم دو (در خصوص الزامات خارج از قرارداد)، شورای اتحادیه اروپا در دسامبر 2010، مقرراتی را در خصوص قانون قابل اعمال بر طلاق تصویب کرد که به مقررات رم سه مشهور است. مقررات مذکور، حاکمیت ارادۀ طرفین در انتخاب قانون حاکم بر طلاق را به صورت محدود پذیرفته است. بر اساس ماده 5 این مقررات، طرفین میتوانند از بین قانون کشور محل سکونت عادی زوجین، کشور محل سکونت عادیِ سابق زوجین، کشور متبوع هریک از طرفین یا قانون مقرّ دادگاه، قانون حاکم بر طلاق را تعیین کنند. توافق در خصوص تعیین قانون حاکم باید به صورت مکتوب باشد و حداکثر تا زمان تعیین دادگاه صالح و شروع به رسیدگی منعقد شود. در فرض عدم تعیین قانون حاکم توسط زوجین، به ترتیب، قانون کشور محل سکونت عادی زوجین در زمان شروع رسیدگی دادگاه، قانون کشور محل سکونت عادیِ سابق زوجین، کشور متبوع زوجین (در فرض تابعیت مشترک) و نهایتاً قانون مقرّ دادگاه، قانون حاکم بر طلاق خواهد بود. در صورتی که قانون قابل اعمال بر اساس این مقررات، مقررهای در خصوص طلاق نداشته باشد یا برمبنای جنسیت یکی از زوجین را از دسترسی به طلاق محروم نماید، قانون مقرّ دادگاه جایگزین قانون مورد اشاره خواهد بود، این مقرره میتواند بر دعاوی طلاق اتباع کشورهایی که در آنها طلاق اصولاً اختصاص به زوج دارد ـ از جمله ایران ـ تأثیرگذار باشد. منع احاله، از دیگر مواردی است که در مقررات مذکور مورد تأکید قرار گرفته است؛ بنابراین مقررات ماهوی قانون کشوری که بر اساس این مقررات تعیین شده، ملاک خواهد بود و نه قواعد حل تعارض.