تحلیل حقوقی تصویب کنوانسیون 2010 پکن در تقویت امنیت هوانوردی بین‌المللی در پرتو رویکردهای بازدارندگی ایکائو ‬‬‬

نوع مقاله: علمی - ترویجی

نویسنده

دکترای حقوق بین‌الملل عمومی، پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی حقوق هوا و فضای پکن، دانشگاه حقوق و علوم سیاسی چین، چین.

چکیده

در سال‌های اخیر، ایکائو شروع به مدرنیزاسیون‫سازی کنوانسیون‌های بین‌المللی کنونی درباره تروریسم هوایی کرده است. نتیجه این رویکرد، جرم‫انگاری از تعداد زیادی اعمال خطرناک به‌عنوان اقدامات غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری بین‌المللی بوده است. برای نخستین بار، کنوانسیون 2010 پکن، استفاده از هواپیمای مسافربری به‌عنوان یک سلاح کشنده و یا استفاده از این وسیله برای حمل‌و‌نقل سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای را جرم محسوب کرده است. علاوه‌بر این، مهم‌ترین دستاوردهای کنوانسیون پکن را می‌توان خلاصه کرد در جرم‫انگاری از تهدید کردن دیگران برای ارتکاب هرگونه اقدام مجرمانه علیه امنیت پرواز یا فراهم کردن وضعیتی برای افراد تا چنین تهدیداتی را دریافت کنند، هرگونه تبانی در ارتکاب اعمال مجرمانه، تروریسم سایبری علیه تأسیسات هوانوردی بین‌المللی، مسئولیت حقوقی و کیفری مؤسسات مالی که به «بند القاعده» معروف شده است، همکاری کردن با متهم برای گریختن از تحقیقات قضایی و تعقیب کیفری، توافق با دیگران برای ارتکاب عمل مجرمانه، صرف‌نظر از اینکه جرم تروریستی واقعاً ارتکاب یابد یا خیر. درنتیجه، کنوانسیون پکن توانست تا حد زیادی ضعف‌ها و کاستی‌های کنوانسیون‌های سابق را برای مقابله با مداخلات غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری بین‌المللی کاهش دهد و بستری مناسب برای گسترش همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Legal Analysis of Adoption of the 2010 Beijing Convention in Strengthening International Aviation Security in the Light of the ICAO Preventive Approach

نویسنده [English]

  • Hedayatollah Shenasaei
Ph.D. in International Public Law, Researcher in International Institute of Air and Space Law (Beijing), China University of Political Science and Law (CUPL).
چکیده [English]

In recent years, the ICAO started to modernize international conventions concerning aviation terrorism. The result of such an approach was criminalization of large number of acts as an unlawful interference against commercial aviation. For the first time, the 2010 Beijing Conventions criminalize the use of commercial aircraft as lethal weapons and for transportation of chemical, biological or nuclear weapons. Moreover, the main achievements of the Beijing Convention can be summarized: a threat to commit criminal acts or causing any person to receive such threat is considered as offence itself, if the threat is credible, conspiracy to commit criminal acts, cyber terrorism against air navigation facilities, legal and criminal liability of financial institution as “Al-Qaeda Clause”, assistance of offender of acts to evade criminal investigation and prosecution, agreeing with others to commit terrorist acts, regardless of whether the terrorist crime is actually committed or not. As a result, the Beijing Convention would greatly reduce the weaknesses and shortcomings of the former international conventions in relation to preventing, combating and suppression of unlawful acts against civil aircraft and provide a suitable ground for the development of multilateral international cooperation between state parties and the creation of an effective and uniform legal mechanism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aviation Security
  • ICAO
  • Preventive Strategy
  • Modernization
  • The 2010 Beijing Convention

فهرست منابع

الف) منابع فارسی
محمودی، سیّد هادی. «ابعاد حقوقی مقابله با هواپیماربایی در پرتو تحولات حقوقی پس از 11 سپتامبر 2001». مطالعات حقوق کیفری و جرم‌شناسی 2(2 و 3) (1394): 154-135.
مظفری، احمد. مجموعه قوانین و مقررات حقوق هوایی. تهران: نگاه بینه، 1391.
ناجی‌راد، محمدعلی. جهانی شدن تروریسم. چاپ اول. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، 1387.
ب) منابع انگلیسی
Abeyratne, Runwantissa. Aviation Security Law. Montreal H3C 5H7: Springer, 2010.
Abeyratne, Runwantissa. Aviation Security: Legal and Regulatory Aspects. London & New York: Ashgate Publishing, Co. Ltd., 1999.
Abeyratne, Ruwantissa. “Attempts at Ensuring Peace and Security in International Aviation.” Transp. L.J. 27(24) (1996): 27-41.
Abeyratne, Ruwantissa. “The Beijing Convention of 2010: An Important Milestone in the Annals of Aviation Security.” Air and Space Law 3(36) (2011): 243-255.
Ally Maleta, Ramadhani. “Effectiveness of the 2010 Beijing Convention and Protocol in Addressing Aviation Security Threat.” Master diss, Dar es Salaam, Tanzania: Open University of Tanzania, 2014.
Andem, Maurice. “The Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons NPT: Some Reflections in the Light of North Korea’s Refusal to All International Inspection of Its Nuclear Facilities.” Nordic Journal of International Law 64 (1995): 575-590.
Atwell, Julie. “Instruments Addressing New and Emerging Threats to Civil Aviation.” Paper Presented during the CIPL Public Seminar at the Australian National University, Australia, June 4, 2010.
Convention for the Suppression of Unlawful Acts against the Safety of Civil Aviation [Montreal Convention] (23 September 1971).
Convention for the Suppression of Unlawful Seizure of Aircraft [Hague Convention] (16 December 1970).
Convention on Offences and Certain other Acts Committed on Board Aircraft [Tokyo Convention] (14 September 1963).
Convention on the Suppression of Unlawful Acts Relating to International Civil Aviation (2010 Beijing Convention).
Dempsey, Paul Stephan. Public International Air Law. First Edition. Montreal, Quebec, Canada: McGill University, 2008.
Fitzgerald. “Toward Legal Suppression of Acts against Civil Aviation.” International Conciliation 585 (1971): 42-82.
Guill, Manuela. “Cyber-terrorism Posed Newest and Perhaps Elusive Threat to Civil Aviation.” ICAO Journal 55 (June 2008): 18-26.
Haile, Belai. “New & Emerging Threats Facing International Civil Aviation.” Paper Presented during a Fifth Special Meeting of the Counter- Terrorism Committee, Nairobi Kenya, October 29-31, 2007.
Herman v Trans World Airline, 330 NYSD 2nd 829 (Supreme Court 1972).
Huang, Jiefang. Aviation Safety through Rule of Law. First Edition. Montreal: Wolters Kluwer, 2009.
ICAO Resolution A 38-15, Assembly-38th Session: Montreal, 24 September- 4 October 2013.
Magliveras, K.D. “The New Regime in Aviation Security Law and the Al-Qaeda Clause.” International Enforcement Repor 3(27) (2011): 591-604.
Milde, Michael. International Air Law and ICAO. Netherlands: Eleven International Publishing, 2008.
O’Connor, Anahad & Eric Smith. “Terror Attempt Seen as Man Tries to Ignite Device on Jet.” N.Y Times (Dec.25, 2009). http://www.nytimes.com/2009/12/26/us/26plane.hotmail (Accessed 24/05/2020).
Piera, Alejandro, & Michael Gill. “Will the New ICAO-Beijing Instruments Build a Chinese Wall for International Aviation Security?.” Vanderbilt Journal of Transnational Law 47(145) (2014): 218-237.
Protocol for the Suppression of Unlawful Acts of Violence at Airports Serving International Civil Aviation, Supplementary to the Convention for the Suppression of Unlawful Acts against the Safety of Civil Aviation [Montreal Supplementary Protocol] (23 September 1971).
Shenasaei, Hedayatollah & Shirvani. “Article IV of the NPT Treaty and Legitimacy of Sensitive Nuclear Activities, Asian Social Science.” Canadian Center of Science and Education 10(3) (2014): 120-128.
Stancu, Diana M. “AVESEC Conventions: beyond Chicago until Beijing.” The Global Journal of Airport & Airline Security 5(16) (October 2010): 11-21.
Straits, Georgilas. “The Suppression of Illegal Acts in International Civil Aviation and the Responsibility of the: New Development State.” http://ghlaw.gr/docs/beijingconandprotocols.pdf. (Accessed 11/11/2017).
The Supplementary Protocol to the 1970 Hague Convention for the Suppression of Unlawful Seizure of Aircraft (Beijing Supplementary Protocol).
United Nations, The Charter of the United Nations, 1 UNTS XVI, 24 October 1945.
Yool, Jung Sang. “ALegal Analysis of Aviation Security under the International Legal Regime.” Master diss., Montreal, Quebec, Canada: Mc Gill University, 2005.