@article { author = {Jabbari, Mansoor}, title = {Applicable Law in Air Transport: Study of Fokker 28 and C-130 Crashes}, journal = {Journal of Legal Research}, volume = {5}, number = {9}, pages = {63-96}, year = {2006}, publisher = {Shahr-e- Danesh Research And Study Institute of Law}, issn = {1682-9220}, eissn = {2717-0020}, doi = {}, abstract = {Iranian airlines industry has been faced with several incidents during the last two decades. The two important cases are: Aseman Airlines (Fokker 28) and Iranian Military Aircraft incident (C-130 Hercules Aircraft). The essential subject of this article is to study these two cases. The article also reviews the applicable law concerning air transport. It shows that the Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air of 1929, known as the Warsaw Convention, has gained acceptance throughout the world. It, in many countries such as Iran, applies even in domestic air carriage.}, keywords = {}, title_fa = {قانون‌ قابل‌ اجرا در حمل‌ و نقل‌ هوایی‌: بررسی‌ سوانح‌ هوایی‌ فوکر 28 (1373) و سی‌ ـ 130 (1384)}, abstract_fa = {صنعت‌ هوانوردی‌ کشور شاهد حوادث‌ متعددی‌ در دو دهه‌ گذشته‌ بوده‌ است‌. از جمله‌ این‌ حوادث‌، سقوط‌ هواپیمای‌ فوکر متعلق‌ به‌ شرکت‌ هواپیمایی‌ آسمان‌ در سال‌ 1373 و هواپیمای‌ سی‌ ـ 130 در سال‌ 1384 بوده‌ است‌. در این‌ مقاله‌ ضمن‌ بررسی‌ تاریخی‌ قوانین‌ حاکم‌ بر حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ و مروری‌ بر آراء دادگاهها در پرونده‌ فوکر 28 به‌ این‌ سؤال‌ پاسخ‌ داده‌ شده‌ است‌ که‌ چه‌ قانونی‌ در حوادث‌ هوایی‌ که‌ در پروازهای‌ داخلی‌ ایران‌ به‌ وقوع‌ می‌پیوندد قابل‌ اجرا می‌باشد.}, keywords_fa = {هواپیمای‌ فوکر,هواپیمای‌ سی‌ ـ 130,هواپیمای‌ کشوری‌,هواپیمای‌ دولتی‌,کنوانسیون‌ ورشو,حمل‌ و نقل‌ هوایی‌,کنوانسیون‌ شیکاگو}, url = {https://jlr.sdil.ac.ir/article_44393.html}, eprint = {https://jlr.sdil.ac.ir/article_44393_ce05374eb1f1cb39400152d63f215ed0.pdf} }