TY - JOUR ID - 153650 TI - بررسی ابعاد حقوقی شناور جایگزین موتورلنج ها در خلیج فارس JO - پژوهشهای حقوقی JA - JLR LA - fa SN - 1682-9220 AU - خدادادی دشتکی, خداداد AU - رنجبرزاده, جواد AD - استادیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور(واحد پاکدشت)، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 50 SP - 69 EP - 100 KW - "لنج" KW - "کشتی" KW - "حقوق دریایی" KW - "ثبت کشتی" DO - 10.48300/jlr.2021.290097.1675 N2 - در این مختصر نوشتار ضمن آن که به این موضوع خواهیم پرداخت که شیوه‌های نوین حمل و نقل بین المللی و حتی داخلی کالا نیازمند یک بازآفرینی است و لازم است تا شناور جدیدی با امکانات و نیازهای به روز البته با امعان نظر جدی به شرایط طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی حوزه‌ی دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب جایگزین لنج‌های چوبی قدیمی گردد، ابعاد حقوقی آن نیز هم در خصوص تعریف کشتی از منظر دیگر کشورهای منطقه و هم در زمینه حقوق و قواعد بین اللملی به ویژه قواعد و الزامات قانونی جمهوری اسلامی ایران،مورد توجه قرار گرفته و پیرامون آن بحث می گردد. در این تغییر جای شکی نیست که عوامل حقوقی متعددی برای شروع به کار این شناور جدید از زمان طراحی تا ساخت و بهره‌برداری آن دخیل خواهند بود و لازم است تا برای پذیرش آن در بنادر کشورهای خارجی اقدام به تعریف این شناور در سطح بین المللی گردد و مهمتر از آن ثبت مالکیت معنوی این وسیله نقلیه جدید در حوزه‌ی فراملی است تا هم به عنوان یک اثر معنوی برای کشور جمهوری اسلامی ایران شناخته گردد و هم برای طراحان آن امکان بهره_مندی حقوقی – اقتصادی آن فرآهم گردد. UR - https://jlr.sdil.ac.ir/article_153650.html L1 - https://jlr.sdil.ac.ir/article_153650_86cfb82626780833ae5d679f073b5964.pdf ER -