پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Confrontation between Economic and Security Interests in Caspian Sea Current Legal Regimeتقابل ملاحظات اقتصادی و امنیتی در رژیم کنونی حقوقی دریای خزر73116575010.48300/jlr.2023.368314.2198FAجمشید ممتازاستاد، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
عضو موسسه حقوق بینالملل و رئیس پیشین کمیسیون حقوق بینالملل سازمان ملل متحد، تهران، ایران.مسعود علیزادهاستادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.شهرام زرنشاندانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20221126The establishment of the legal regime of the Caspian Sea is basically the result of the will of the new States was created as a result of the collapse of the Soviet Union. This new legal regime, formulated in the form of the "Aktau" treaty, attempts to balance the concerns of these states from the security point of view. In this regard, the arrangements of this treaty try to neutralize the threats that could come from inside and outside. In other hand and from the economic point of view, the articles of the said treaty reflect the will to guarantee access to the sea for the states without a coastline in the Caspian Sea region. In addition, the distribution of the mineral resources of the largest lake in the world, as well as their management constitutes one of the assets of the new regime the gray zone which persists for various reasons.ایجاد رژیم حقوقی دریای خزر در اصل ناشی از ارادۀ دولتهای جدیدی است که در نتیجۀ فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پا به عرصه وجود نهادهاند. این رژیم حقوقی جدید که در قالب معاهدۀ «آکتائو» صورتبندی شده است، تلاش میکند میان نگرانیهای این دولتها و دولتهای ساحلی پیشین توازن ایجاد کند. از جنبۀ امنیتی، ترتیبات این معاهده تلاش دارد تا تهدیدهایی را که میتواند از داخل و خارج ناشی شوند، خنثی نمایند و از نگاه اقتصادی، مواد معاهدۀ یادشده انعکاسی از ارادۀ تضمین دسترسی به دریا برای دولتهای فاقد خط ساحلی در منطقۀ دریای خزر، توزیع منابع طبیعی بین دولتهای ذیربط در کنار تضمین مدیریت خوب آنها میباشد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_165750_e21572b90ada2b439521ef7728d64dc7.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Analysis of the Consequences of Sanctions on International Commercial Arbitrationتأثیر تحریمها بر داوری تجاری بینالمللی336414440610.48300/jlr.2021.299204.1736FAعرفان میرزازادهدانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسیّدقاسم زمانیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایرانمحسن محبیاستادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فتح الله رحیمیاستادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-7451-3752Journal Article20210820Following the expansion of trade oversight intensified in recent years by the United States and the European Union; Private settlement of cross-border trade disputes has faced new problems and challenges. One of these measures is the imposition of international sanctions, which have been used repeatedly in our country. The existence of these sanctions, of course, overshadows the contracts and agreements between the sanctioned parties and other individuals, and in many cases makes their implementation difficult or even impossible. In the present article, according to the arbitration rules of international commercial arbitration institutions, including; The Arbitration Court of the International Chamber of Commerce, the Arbitration Court of London, as well as related international conventions, in particular the Convention on the International Sale of Goods, will answer the question of what kinds of effects do sanctions impose on international commercial arbitration. The conclusion of the present study is that sanctions affect international commercial arbitration in five ways: the effect on arbitrators, international arbitration centers, implementation of international arbitral awards, contract law, and contractual parties. Sanctioning states have also generally invoked unilateral sanctions as a rule of "public order" in international commercial arbitrations in order to legally justify sanctions.به دنبال گسترش نظارتهای تجاری که در سالهای اخیر از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی تشدید گردیده ؛ حل و فصل خصوصی اختلافات تجاری فرامرزی با مشکلات و چالشهای جدیدی مواجه شده است. یکی از این اقدامات، وضع تحریمهای بینالمللی بوده که در مورد کشور ما نیز به کرات مورد استفاده قرار گرفته است. وجود این تحریمها، قطعاً قراردادها و موافقتنامههای بین طرفین تحریم شده و سایر افراد را تحتالشعاع قرار داده و در موارد بسیاری اجرای آنها را با مشکلاتی مواجه و یا حتی غیرممکن میسازد. در مقاله حاضر با توجه به قواعد داوری مؤسسات داوری تجاری بینالمللی ازجمله دیوان داوری اتاق بازرگانی بینالمللی، دیوان داوری لندن و همچنین کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط، به ویژه کنوانسیون بیع بینالمللی کالا به این سؤال پاسخ خواهیم داد که وضع تحریمها چه تأثیری بر داوری تجاری بینالمللی دارد. نتیجه تحقیق حاضر بدین صورت است که تحریمها به پنج صورت بر داوری تجاری بینالمللی تأثیر میگذارد: تأثیر بر داوران، تأثیر بر مؤسسات داوری بینالمللی، تأثیر بر اجرای آرای داوری بینالمللی، تأثیر بر حقوق قراردادها و در نهایت تأثیر بر طرفین قرارداد. همچنین دولتهای تحریمکننده عموماً به منظور توجیه قانونی تحریمهای یکجانبه، این تحریمها را به عنوان یک قاعده «نظم عمومی» در جریان داوریهای تجاری بینالمللی مورد استناد قرار دادهاند.https://jlr.sdil.ac.ir/article_144406_dbb97bfe554eee5ad8d617f13bead615.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Applying the Principle of Universal Jurisdiction to Crimes Against Cyber Security in International Aviationاِعمال اصل صلاحیت جهانی بر جرایم علیه امنیت سایبری در هوانوردی بینالمللی658916773410.48300/jlr.2021.299970.1741FAمهساسادات زواره ئیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.صادق سلیمیدانشیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210825Cyber- malicious activities in international aviation industry is a combination of two crimes: hijacking and cyber terrorism, which transnational and international nature can damage not only public order of the state, but it can also infringe upon international public order. Universal jurisdiction due to its loose connection to the state where the crime is committed and the state claiming jurisdiction, allows the states to seek protection of their credibility and security, and regardless of the state hosting the criminal(s)or the nationality of the perpetrator or the victim of the crime, allows them to prepare themselves for punishing perpetrator(s) and to identify and to hold malicious actors and their hosting countries accountable for cyber attacks against the aviation industry. Therefore, in this descriptive-analytical study, we seek to answer the question of what role and effects the exercise of universal jurisdiction has in the fight against cyber crimes related to aviation. And by studying the relevant documents and sources, we came to the conclusion that the application of the principle of universal jurisdiction as a deterrent mechanism will guarantee the fight against cyber security crimes in the field of aviation and the impunity of the perpetrators of this crime. انجام فعالیتهای مخرب سایبری در حوزۀ هوانوردی بینالمللی تلفیقی است از دو جرم هواپیماربایی و تروریسم سایبری که ماهیت فرامرزی و بینالمللی هر دو جرم نهتنها به نظم عمومی محل وقوع جرم بلکه به نظم عمومی بینالمللی لطمه وارد میکند. اصل صلاحیت جهانی به دلیل پیشبینی کمترین ارتباط میان جرم، محل ارتکاب جرم و دولت مدعی صلاحیت، به دولتها این اجازه را میدهد بی آنکه درصدد حمایت از اعتبار و امنیت خویش باشند و صرفنظر از محل ارتکاب جرم و یا تابعیت مرتکب یا بزهدیده، صرفاً به دنبال مجازات عامل یا عاملین، مسؤول شناساندن تروریستهای هکر و پاسخگو دانستن کشورهایی که پناهگاه امن این مجرمین هستند، باشند. بنابراین در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که در مقابله با جرایم سایبری مرتبط با هوانوردی، اِعمال صلاحیت جهانی چه نقش و آثاری دارد. با مطالعۀ اسناد و منابع مرتبط به این مهم دست یافتیم که اِعمال اصل صلاحیت جهانی به عنوان یک مکانیسم بازدارنده، ضامن مبارزه با جرایم علیه امنیت سایبری در حوزۀ هوانوردی و بیکیفر ماندن مجرمین این جرم خواهد بود.https://jlr.sdil.ac.ir/article_167734_7eb1e74ea00d160441579dc4e555d75c.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The Impact of Human Rights on the Evolution of the Nature, Structure, and Norms of International Lawتأثیر حقوق بشر بر تحول ماهیت، ساختار و هنجارهای حقوق بینالملل9112014526210.48300/jlr.2022.304938.1775FAهاجر راعی دهقیدکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-4118-2416امیر مقامیاستادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-4804-462XJournal Article20211011Following the disasters of World War II and ratification of the United Nations Charter in order to maintain international peace and security, "human rights" became an international legal issue, thus new approach create in international law. The current descriptive-analytic study sought to understand the effects of this approach on the evolution of the nature, structure and norms of the international law over the past seven decades. From the point of nature, acceptance of human as the subject and consequently humanization of international law and placing human beings as the beneficiaries have been the most fundamental important influences. From the point of Structure, the government's relationship with individuals (especially its citizens) is out of the monopoly of national sovereignty and the international community is also held accountable for protecting fundamental rights. In addition, the scope of international legal norms has also evolved, including developments in the areas of treaties, diplomatic protection, consular access, and humanitarian law.پس از فجایع جنگ جهانی دوم با تصویب منشور ملل متحد به منظور حفظ صلح و امنیت بینالمللی، «حقوق بشر» به یک موضوع حقوقی بینالمللی تبدیل شد و بدین ترتیب رویکرد جدیدی در حقوق بینالملل پدید آمد. پژوهش توصیفی ـ تحلیلی حاضر در پی شناخت آثار این رویکرد بر تحول ماهیت، ساختار و هنجارهای حقوق بینالملل طی هفت دهه گذشته است. از جهت ماهوی میتوان گفت پذیرش انسان به مثابه تابع و در نتیجه انسانی شدن حقوق بینالملل و ذینفع قرار دادن انسان مهمترین تأثیرات بنیادی بودهاند. از حیث ساختاری نیز رابطه دولت با افراد (بهویژه شهروندانش) از انحصار حاکمیت ملّی خارجشده و جامعه بینالمللی نیز در حمایت از حقوق بنیادین مسؤول شمرده میشود. بهعلاوه قلمرو هنجارهای حقوقی بینالمللی نیز دستخوش تحول شدهاند که ازجمله میتوان به تحولاتی در حوزههای حق شرط بر معاهدات، حمایت دیپلماتیک و دسترسی کنسولی و نیز حقوق بشردوستانه اشاره نمود.https://jlr.sdil.ac.ir/article_145262_f8a6107c846e6fed8045f291c8c93d4c.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The cooperation of governments in the exchange of tax and banking information in international tax agreements with emphasis on the situation in Iranهمکاری دولتها در تبادل اطلاعات مالیاتی و بانکی در موافقتنامههای بینالمللی مالیاتی با تأکید بر وضعیت ایران12114614885010.48300/jlr.2022.316388.1865FAمجید پورناجیدانشجوی دکتری، گروه حقوق بینالملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.داریوش اشرافیاستادیار و عضو هیئت علمی، گروه حقوق بین الملل ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.منصور پور نوریاستادیار و عضو هیئت علمی، گروه حقوق بین الملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.Journal Article20211208The purpose of governments in concluding tax agreements In addition to preventing double taxation, cooperation is aimed at preventing tax evasion. One of the most obvious examples of this cooperation is the exchange of tax information between the contracting governments. At the present, the process of cross-border transfers, including capital, labor, technology, and to some extent the trade of goods and services between countries, is accelerating and the importance of borders between countries as a limiting factor in communication and trade is constantly decreasing. Due to the huge size and volume such transactions, it goes without saying that they constitute an important source of tax revenue for all countries. Therefore, under these conditions, reviewing and analyzing the provisions of Article 26 of the OECD Agreement and the cooperation of governments in the exchange of banking and tax information and its impact on tax revenues of governments is of particular importance.هدف دولتها از انعقاد موافقتنامههای مالیاتی علاوه بر ممانعت از اخذ مالیات مضاعف، همکاری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی نیز هست. یکی از مصادیق بسیار بارز این همکاری، مبادله اطلاعات مالیاتی بین دولتهای طرف قرارداد است. در حال حاضر، روند انتقالات فرامرزی اعم از سرمایه، نیروی کار، فناوری و تا حدودی نیز تجارت کالا و خدمات بین کشورها سرعت روزافزونی گرفته و از اهمیت مرزهای بین کشورها به عنوان عامل محدودکننده ارتباطات و معاملات مرتباً کاسته میشود. با توجه به وسعت و حجم عظیم اینگونه معاملات نیازی به گفتن نیست که آنها چه مقام مهمی را به عنوان منبع درآمد مالیاتی برای همه کشورها تشکیل میدهند. لذا تحت این شرایط بررسی و تحلیل مفاد ماده 26 موافقتنامهOECD و همکاری دولتها در تبادل اطلاعات بانکی و مالیاتی و تأثیر آن بر درآمدهای مالیاتی دولتها از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_148850_db346c9ad1f41bc6c0a92ca4e3eccf37.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Ultra Vires Doctrine in the Legal Framework of the United Nations Organizationدکترین خروج از صلاحیت در چهارچوب حقوقی سازمان ملل متحد14718714381310.48300/jlr.2022.298547.1727FAکیانا دریابیگیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.0000-0003-2646-3057سیما مرادی نسبدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.0000-0002-5997-4825Journal Article20210826 The doctrine of ultra vires denotes that legal institutions must function in the preconditioned framework of competences which have been envisaged for them. This doctrine has a well-established place in the law of international organizations. In this realm, the legal superiority of the United Nations has been the dominant discourse since middle of the 20<sup>th</sup> century. By considering this legal status, fears of transgression of authority and competence by the principal organs of the United Nations (General Assembly, Security Council, Economic and Social Council, Trusteeship Council, International Court of Justice and Secretariat) will exacerbate in a way that is quite incomparable with any other international organization.<br />The purpose of this essay is to carry out an in-depth analysis about the application of this doctrine in the legal realm of the United Nations, which involves library research process of collecting information and legal dogmatic approach in way of analyzing the issue. The particular essence of the ultra vires doctrine has a direct nexus with relative legal personality of international organizations, including the United Nations with the absolute rule of international law over their acts and decisions.دکترین خروج از صلاحیت به منظور عدم تعدی نهادهای حقوقی از حدود اختیارات تفویضشده به آنها، جایگاه خود را در حقوق سازمانهای بینالمللی تثبیت کرده است. در این میان منزلت حقوقی برتر سازمان ملل متحد در صورتبندی روابط حقوقی بینالمللی، از اواسط قرن بیستم میلادی تاکنون گفتمان مسلط جامعه بینالمللی بوده است و این امر بیم خروج ارکان اصلی این سازمان (مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، شورای قیمومت، دیوان بینالمللی دادگستری و دبیرخانه) را از صلاحیتهای تفویضشده به آنها بیش از هر سازمان بینالمللی دیگر برمیانگیزد. هدف از این پژوهش بررسی جایگاه این دکترین در عرصه نظم حقوقی ملل متحد است و در این راستا روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای بوده است و به لحاظ روششناسی خاص مطالعه حقوقی، پژوهشی دگماتیک تلقی میگردد. جوهره دکترین خروج از صلاحیت با شخصیت حقوقی نسبی و مدرج سازمانهای بینالمللی ـ منجمله سازمان ملل متحد ـ و حاکمیت حقوق بینالملل بر اعمال و تصمیمات آنها رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_143813_64e026b5493e8785bca33207661d4225.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Developments of the Interim Order of the International Court of Justice: From Precaution to Protection, The case of the Gambia v. Myanmar 2020تحولات دستور موقت دیوان بینالمللی دادگستری: از احتیاط تا حمایت، پرونده گامبیا علیه میانمار سال 202018922314216010.48300/jlr.2021.306328.1855FAفرهاد کریمیدانشجوی دکتری ،گروه حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.صابر نیاورانیاستادیار گروه حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق، الهیات وعلوم سیاسی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.Journal Article20211126The International Court of Justice (ICJ), the institution for resolving disputes between states, issues an interim injunction in accordance with its mandate in specific circumstances at the request of each party. It owes its mandate, in accordance with the Charter of the United Nations, to the application of international law and the attainment of the purposes of the Charter, where necessary. The issuance of orders and the determination of interim measures are based on the criteria of urgency, necessity, irreparable damage and insane competence. The main question of the present case is how the Court of Justice issued its interim injunction in the case of the application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (Gambia v. Myanmar) on 23 January 2020 and what changes in the type of obligations arising from the interim injunctions Created on human rights? By expanding its jurisdiction, the Court has paid more attention to human rights issues and has contributed to the human-centered development of international law. Examining the interim order of the Court in this case, it can be seen that the approach of the Court in issuing an interim order in the field of human rights has changed from a precautionary aspect to a protective aspect.دیوان بینالمللی دادگستری، نهاد حلوفصل اختلافات میان دولتها، در راستای وظیفه خود در شرایطی خاص بنا به درخواست هر طرف اقدام به صدور دستور موقت مینماید. دیوان نیز به تبع اهمیت حقوق بشر در نزد افکار عمومی و جامعه جهانی، در راستای ایفای وظیفه خود به تأسی از منشور ملل متحد، در جهت اعمال حقوق بینالملل و نیل به اهداف منشور، در موارد ضروری دستوراتی را صادر میکند. صدور دستور و تعیین اقدامات موقت بر اساس معیارهای فوریت، ضرورت، خسارت غیرقابل جبران و صلاحیت اجمالی دیوان صورت میگیرد. پرسش اصلی مقامه حاضر آن است که دیوان در صدور دستور موقت در قضیه اعمال کنوانسیون منع و مجازات نسلزدایی (گامبیا علیه میانمار) در تاریخ 23 ژانویه 2020 با چه نوآوریهایی صلاحیت خود را احراز کرده و چه تحولی در نوع تعهدات ناشی از دستورات موقت ناظر بر حقوق بشر ایجاد کرده است؟ دیوان با توسعه صلاحیت خود اهتمام بیشتری به موضوعات حقوق بشری ورزیده و به توسعه انسانمحور شدن حقوق بینالملل کمک کرده است. با بررسی دستور موقت دیوان در این پرونده ملاحظه میشود که رویکرد دیوان در صدور دستور موقت در قلمرو حقوق بشر از جنبه احتیاطی به جنبه حمایتی تغییریافته است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_142160_c4fdd05a31ca263ba5d2b2a2042e8f58.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Good Faith in the Judgments of the International Court of Justiceحسن نیت در آرای دیوان بینالمللی دادگستری22525014790710.48300/jlr.2021.256450.1540FAعبدالمجید مهدی زادهدانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.محمدهادی سلیمانیاناستادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20210512Good faith, as one of the fundamental principles of international law, indicates the need for fairness, honesty and reasonableness in international relations. And the International Court of Justice and other international judicial authorities have been repeatedly cited. The judges of the Court have also discussed and cited the concept of good faith in their separate opinions on various occasions. The International Court of Justice, citing the principle of good faith in the settlement of international disputes, has played an effective role in objectifying some manifestations of the principle of good faith in international law and in the process of interpreting the law, creating the law, replacing the law or removing ambiguity International law - sometimes from general principles such as good faith, has made effective inferences that are helpful in understanding the content of the manifestations of good faith and its legal criteria. In the first part of the present article, we examine the principle of good faith and its various manifestations, and in the second part, we analyze some of the cases that have been invoked in the procedures of the Permanent International Court of Justice and the International Court of Justice.حسن نیت به عنوان یکی از اصول بنیادین و کلی حقوق بینالملل، بیانگر لزوم وجود انصاف، صداقت و معقول بودن در روابط بینالمللی است. این اصل ازجمله مفاهیم چندلایه و پیچیدهای است که هم در دکترین، همواره مورد بحث بوده و هم در رویه دیوان دائمی و دیوان بینالمللی دادگستری و سایر مراجع قضایی بینالمللی به کرات مورد استناد قرارگرفته است. قضات دیوان نیز در نظرات جداگانه خود به مناسبتهای مختلف، مفهوم حسن نیت را مورد بحث و استناد قرار دادهاند. دیوان بینالمللی، با استناد به اصل حسن نیت در حل و فصل دعاوی بینالمللی، نقش مؤثری در عینیت یافتن برخی از جلوهها و مصادیق اصل حسن نیت در حقوق بینالملل داشته و در فرایند تفسیر قانون، خلأ قانون، جای قانون یا رفع ابهام در قواعد حقوق بینالملل ـ گاه از اصل کلی چون حسن نیت، استنباطهای اثرگذاری انجام داده که در فهم محتوای جلوههای حسن نیت و معیارهای حقوقی آن راهگشاست. در مقاله حاضر در بخش اول به بررسی اصل حسن نیت و جلوههای مختلف آن و در بخش دوم به تجزیه و تحلیل بعضی از قضایایی که در رویههای دیوان دائمی بینالمللی دادگستری و دیوان بینالمللی دادگستری، به اصل حسن نیت استناد شده است، میپردازیم.https://jlr.sdil.ac.ir/article_147907_d57a4e56f52d3a4b272b56c132f1b0ef.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Conceptualization of Delimitation of Marine Areas from Legal and Technical Perspectivesمفهومسازی تحدید حدود مناطق دریایی از منظر حقوقی و فنی25128514238210.48300/jlr.2021.194439.1320FAسمیه رسول پور نالکیاشریدکتری حقوق بینالملل، دانشکده علوم اجتماعی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-2370-5738افشین جعفریدانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000000242515374Journal Article20210608Boundary delimitation is a complex political- legal and technical process and it is of such a great importance in indicating the jurisdiction of the coastal government over marine spaces that any unilateral delimitation leading to the violation of the rights of other states are not legally valid, and therefore legal and technical conceptualization of delimitation of marine areas has played a significant role in clarifying the principles and rules affecting delimitation. Therefore, this descriptive-analytical study has briefly examined the conceptualization evolution of some concepts of maritime law while relying on governmental and judicial procedures. The results of this paper show that the issue of national governance and legislative jurisdiction of the coastal state over different maritime areas adjacent to its territory has long attracted the attention of experts and over three centuries, prominent jurists have developed various theories in this regard. Moreover, judges of international courts have relied on the guidelines of hydrographic and geological experts and technicians to pass judgements and procedures that are the basis of legal and technical conceptualization of the principles and rules of delimitation. Therefore, conceptualization is regarded as one of the effective strategies for defining and determining maritime boundaries fairly.تحدید حدود فرآیند پیچیده سیاسی ـ حقوقی و فنی است که اهمیت آن چنان با صلاحیت دولت ساحلی بر فضاهای دریایی مرتبط است که هرگونه تحدید حدود یکجانبه که منجر به تضییع حقوق سایر دول شود فاقد اعتبار قانونی است و به همین دلیل مفهومسازی حقوقی و فنی در تحدید حدود مناطق دریایی سهم بسزایی در شفافسازی اصول و قواعد مؤثر بر تحدید حدود داشته است. لذا این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، تحول مفهومسازی برخی مفاهیم حقوق دریاها با تکیه بر رویه دولتی و قضایی را مورد مطالعه اجمالی و بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این نوشتار نشان میدهد مقوله حاکمیت ملی و صلاحیت قانونگذاری دولت ساحلی بر مناطق مختلف دریایی مجاور سرزمین آن از دیرباز نظر کارشناسان را به خود معطوف کرده و متجاوز از سه قرن حقوقدانان برجسته نظریههای مختلفی در این زمینه مطرح کردهاند. قضات دیوانهای بینالمللی نیز با استناد به نظر کارشناسان هیدروگرافی و زمینشناسی، آرا و رویههایی عرضه داشتهاند که زیربنای مفهومسازی حقوقی و فنی اصول و قواعد تحدید حدود است. بنابراین به نظر میرسد مفهومسازی یکی از راهکارهای مؤثر برای تعریف و تعیین مرزهای دریایی جهت کسب نتایج عادلانه است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_142382_12e81d734f52233ae09bfe8208f01335.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Development Interdiktion to Examples from Today's Societiesتوسعه محجوریت به مصادیقی از جوامع امروزی28732016773510.48300/jlr.2021.278671.1616FAشهلا میرالوندیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.زهرا فهرستیدانشیارگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ابراهیم یاقوتیدانشیارگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210807Today, societies are facing various mental illnesses. Patients with those diseases do not have a proper understanding of the facts. At the same time, they are not recognized as part of any of the guilds interdiction. Given the current scientific issues that have created a new legal situation, some of these diseases can be spread to a group of inmates who have a single criterion. For example, if a person is in a coma or becomes unconscious, she is neither insane, nor immature, nor silly, while she is not interdiktion by law. Analyzation method: This article is based on qualitative (library) research with descriptive-analytical method, by accepting the principle of interdiktion, to pay more attention to its examples. Therefore, to analyze the nature of emerging diseases and the possibility of including those diseases in the interdiktion, it has been dealt with by logical method and rational reasoning.conclusion: By recognizing some of the emerging diseases, more examples of interdiktion are retrieved. What is the consequence of many of those diseases is the lack or weakness of will and the inability to protect personal interests. Therefore,it seems that they can be interdikted.امروزه جوامع صنعتی علیرغم تحولات چشمگیر در ابعاد مختلف با کسالتهای روحی روانی متنوعی مواجه شده است. به گونهای که مبتلایان به آن بیماریها شناخت درستی از محیط و واقعیتها ندارند. در عین حال جزء هیچ یک از اصناف محجورین نیز به رسمیت شناخته نشدهاند. به نظرمیرسد با توجه به مسائل علمی و پزشکی روز که وضعیت حقوقی جدیدی را ایجاد کرده است، میتوان بعضی از این بیماریها را به گروهی از محجورین که دارای ملاک و مناط واحدی هستند، تسری داد. مثلاً اگر فردی به کما رفته باشد یا بیهوش شود نه مجنون است، نه غیررشید و نه صغیر، درحالیکه محجور به حکم قانون هم نیست. روش بررسی: در این مقاله مبتنی بر پژوهشهای کیفی (کتابخانهای) با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاشمان بر آن است که با پذیرش اصل محجوریت در خصوص افراد آسیبپذیری که فاقد توانایی کافی بر حفظ منافع مالی و حقوق خود هستند، دقت نظر بیشتری در مصادیق آن صورت بپذیرد. لذا به تجزیه و تحلیل ماهیت بیماریهای مستحدثه و امکان قرار گرفتن آن بیماریها در دایره شمول محجورین، با روش منطقی و استدلال عقلی پرداخته شده است. نتیجه: از طریق بازشناسی بعضی از بیماریهای مستحدثه، مصادیق بیشتری از محجوریت مورد بازیابی قرار گرفته میشود. چه آنکه پیامد بسیاری از آن بیماریها فقدان و یا ضعف اراده و عدم قدرت حفظ منافع شخصی میباشد. بهگونهای که عملکرد حقوقی چنین افرادی قابل اعتماد نمیباشد. لذا به دلیل وحدت ملاک به نظر میرسد که بتوان آنان را در زمره محجورین قرار داد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_167735_0dc4c6ce7b8eb009fb1d9858dd2a8efb.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The Effect of Personality Traits (Brain / Behavioral Systems) on Committing The Crime of Theft (Case Study; Lorestan Province)تأثیر ویژگیهای شخصیتی (سیستمهای مغزی/ رفتاری) بر ارتکاب جرم سرقت (مورد مطالعه؛ استان لرستان)32134714487110.48300/jlr.2021.305514.1778FAقاسم مرادیدانشجوی دکتری، گرایش حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،هوشنگ شامبیاتیاستادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانجعفر کوشادانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،علی صفاریدانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،Journal Article20210929 <br />Personality traits are one of the most important factors in the occurrence of criminal behavior. The aim of the present study was to investigate the effect of personality traits (brain / behavioral systems) on committing the crime of theft.<br />The method of the present study is correlational. The statistical population in the present study includes all those convicted of theft. Who were imprisoned in Lorestan province in 1398. Among the statistical population, because of the comprehensive information on the number of criminals available for theft, to select the sample size, G. Power software was used and a sample group of at least 200 people using the sampling method. Available (because access to the target sample group is possible in certain prison and justice environments, etc., and access to such places in such places is to be representative).<br />The results showed that the hypothesis is confirmed, ie in general, personality traits affect the rate of theft. The results showed that the behavioral deterrence system is effective in committing theft, ie people with a more active behavioral deterrence system are more likely to commit theft.ویژگیهای شخصیتی ازجمله مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز رفتار مجرمانه میباشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (سیستمهای مغزی/ رفتاری) بر ارتکاب جرم سرقت میباشد. <br />روش انجام پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه محکومان به سرقت میباشد. که در سال 1398 در زندانهای استان لرستان به سر میبرند. از بین جامعه آماری مورد نظر، به دلیل اینکه اطلاعات جامعی در مورد تعداد محکومان به سرقت در دسترس نیست، برای انتخاب حجم نمونه، از نرمافزار G.power استفاده شده و گروه نمونهای به اندازه حداقل 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دسترس (به دلیل اینکه دسترسی به گروه نمونه هدف در محیطهای خاص زندان و دادگستری و ... امکانپذیر است و دسترسی در این محلها به این قبیل افراد برای معرف بودن میباشد) انتخاب میشود.<br />نتایج بهدستآمده نشان داد که فرضیه موردنظر تأیید میشود یعنی بهطورکلی ویژگیهای شخصیتی در میزان ارتکاب به سرقت آنان تأثیرگذار است. نتایج بهدستآمده نشان داد که سیستم بازداری رفتاری در ارتکاب به سرقت تأثیر دارد یعنی افرادی که سیستم بازداری رفتاری فعالتری دارند با احتمال بیشتری مرتکب سرقت میشوند.https://jlr.sdil.ac.ir/article_144871_9f52ccf9f5a9613a80b078671afa0824.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The Application of the Strategic Principles of Sentencing in the Islamic Penal Code of 1392 )2013( and its Challenges as Reflected in the Judicial Procedure (A Research Sample of Criminal Courts Branches)کاربست اصول راهبردی تعیین کیفر در قانون مجازات اسلامی 1392 و چالشهای آن در آینۀ رویۀ قضایی (نمونه پژوهشی شعب دادگاههای کیفری)34939216764510.48300/jlr.2021.294684.1702FAحسین غلامیاستاد، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.نادیا باقریدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.Journal Article20210719Under the influence of recent comparative and criminological studies, new criminal approaches titled sentencing guidelines in the form of Article 18 of Islamic Criminal Act entered the legal and judicial literature of Iran that would promise to change the attitude of the legislator in the context of legislative criminal policy. Accordingly, it was expected that the legislature, by proposing a strong definition of Guideline Principles and likewise providing the necessary grounds, could provide the necessary conditions for the utility of this individualization institution and prevention of the judges' votes being depressed as a result of the sentencing powers delegated to the judges. Therefore, the overarching question is whether the provisions relating to individualization have been predicted in a way that leads to the realization of systematization in punishment and suitability of punishment with the defendant’s characteristics. To this aim, the authors reviewed 150 related judgments and then conducted in-depth semi-structured interviews with 12 available judges. The results showed that the application of Article 18 and the subsequent sentencing stage has faced numerous challenges. These challenges can fall under two general categories: (a) "The lack of a specialized commission of punishment" and (b) "disagreement between the legislative criminal policy and available judicial and legal facilities and infrastructure. Consequently, it can be claimed that such challenges are a function of the legislative imitation of the strategic principles of other criminal systems without localization, and at a macro level, and development of the necessary organizational culture through providing its executive biases.تحت تأثیر مطالعات اخیر تطبیقی و جرمشناختی، رویکردهای کیفری نوینی تحت عنوان رهنمودهای تعیین کیفر در قالب ماده 18ق.م.ا. وارد ادبیات حقوقی و قضایی ایران گشت که نویدبخش تغییر نگرش کیفرگذار در زمینۀ سیاست جنایی تقنینی بود. در همین راستا انتظار میرفت که مقنّن با ارائه تعریفی قوی از اصولِ رهنمودمحور و در عین حال فراهم نمودن بسترهای لازم، زمینهساز اثربخشی این نهاد فردیساز و پیشگیری از تشتت آرای قضایی به سبب اختیارات گستردۀ تعیین کیفر به قضات گردد. بنابراین پرسش اصلی این پژوهش آن است که آیا مقرّراتِ ناظر به فردیسازی در قالب الگوهای راهبردی به نحوی پیشبینی شدهاند که سبب تحقّق نظاممندسازی در تعیین کیفر و تناسب مجازات با اوصاف بزهکار گردند؟ بدین منظور نویسندگان ابتدا 150 دادنامۀ مرتبط را ملاحظه نموده و سپس با 12 تن از قضاتِ در دسترس مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته انجام دادهاند. یافتههای حاصل از مصاحبه نشان داد که کاربست ماده 18 در مرحلۀ صدور حکم و متعاقب آن با چالشهای عدیدهای مواجه است. این چالشها را میتوان ذیل دو مقوله کلی الف «عدم تشکیل کمیسیون تخصّصی مجازاترسانی» و «همگام نبودن سیاست جنایی تقنینی با امکانات و بسترهای قضایی و غیرقضایی موجود» دستهبندی نمود. در نتیجه با تحلیل یافتههای فوق میتوان مدعی شد که چنین چالشهایی تابعی از تقلیدگرایی مقنن از اصول راهبردیِ سایر نظامهای کیفری بدون بومیسازی در سطح کلان، و ایجاد فرهنگِ سازمانی لازم از طریق فراهم نمودن ابزارهای اجرایی آن است.https://jlr.sdil.ac.ir/article_167645_c0f863f8df17910f6451c3d74b523b97.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Realistic Interpretation in Criminal Procedure (With Emphasis on Article 79 of Criminal Procedure Act)تفسیر واقعگرایانه در قلمرو دادرسی کیفری (با تأکید بر ماده 79 قانون آیین دادرسی کیفری)39341314248410.48300/jlr.2021.291727.1683FAایمان یوسفیدکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسعید یوسفیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210628two methods of formalist or Aristotelian and the realistic interpretation stem from different law theories. In the former method of interpretation, the interpreter, with the character of a mathematician, interprets in a mathematical way and draws conclusions from the previous rules. In fact, in this method, the former rules are the sacred permissible image, and the application of the minor to the logical cobra brings the result to the mind of the judge. In fact The result is not obvious from the beginning. Whereas in the latter interpretation, the interpreter knows the result from beginning by legal intuition or any other approach, and then, for his result, he or she uses the old rules. So in the first method, moving is from the rule to the result and in the second method, moving is from result to the rule. Applying these two methods in relation with prosecution abandonment in criminal procedure will undoubtedly lead to two different results. The first method, with a serious concentration on Article 79 of the Code of Criminal Procedure, considers the issuance of this warrant to be one of the exclusive duties of the prosecutor and regardless of the result. While in the second method, the interpreter is fair and because he consider the warrant as good, he accept that in criminal procedure.دو روش تفسیر صورتگرایانه یا ارسطویی و واقعبینانه برآمده از نظریات حقوقی متعارض با مبانی و اهداف متفاوت است. در روش تفسیر نخست، مفسر با قائل بودن به شخصیت مستقل برای حقوق، در قامت یک ریاضیدان دست به تفسیر زده و از قواعد سابق به نتیجه میرسد. در واقع در این روش، قواعد سابق، وجههای مقدس داشته و تطبیق صغرا بر کبرای منطقی، نتیجه را به ذهن حقوقدان متبادر مینماید؛ بیآنکه نتیجه از ابتدا هویدا باشد. درحالیکه در طرز تفسیر دوم، مفسر نتیجه را به شهود حقوقی یا هر رهیافت دیگر میداند و سپس برای نتیجه خود که حتماً دربردارنده مصلحت یا منفعتی است، دست به دامان قواعد سابق میشود. پس در روش اول، حرکت از قاعده به نتیجه و در روش دوم، حرکت از نتیجه به قاعده است. کاربست همین دو روش در عرصه حقوق کیفری به طور عام و دادرسی کیفری به طور خاص، دو نتیجه متفاوت در پی خواهد داشت. برای مثال روش اول، با تأکید جدی بر نظر مقنن و صورت ماده 79 قانون آیین دادرسی کیفری، با موضوع قرار ترک تعقیب صدور این قرار را از وظایف انحصاری دادستان دانسته و بیتوجه به نتیجه حاصل، امکان صدور قرار در دادگاه کیفری را از بین میبرد. درحالیکه در روش دوم، مفسر انصاف به خرج داده و چون قرار ترک تعقیب را دارای آثار مثبت میداند، خود را محبوس یک متن قانونی ندانسته و امکان استفاده از ظرفیت این قرار در مرحله محاکمه را فراهم میکند.https://jlr.sdil.ac.ir/article_142484_bdd0df6db19666aee3a90ab3a168faff.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220Analyzing Expediency in Article 414 of Criminal Procedure Code (Enacted in 2013)
With Minimum Approach to Formal Criminal Justice Systemتحلیل مصلحت در ماده 414 قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب 1392) (با رویکرد حداقلی به نظام دادرسی کیفری رسمی)41545014325710.48300/jlr.2022.295737.1706FAاعظم مهدوی پوراستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.زهرا عبدالحسین قمیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20210808Surely, two cases of children’s fair trial principles are secrecy of the hearing, child knowing from itself status of proceedings and having ability to defend of its right. It seems, the legislator enacted article 414 of Criminal Procedural Code to supply these two rights. Given that, children don’t have suitable understand of rules and whether its guardian decide to participate in hearing at legislator discretions or not, then many questions are raised to supply the purpose of legislator. What the position of children expediency is in pattern of litigation? What is the legislator mean from mentioned interest in recent article? Does the interpretation of judges about the concept of expediency is favorable to legislator mean? Does the expediency is preventive here? The legislator a few steps ahead towards child-centered litigation with acting delinquent child expediency, Since the expediency is unclear in criminal procedural code and the role of delinquent child in court is passive, several files and researchers imply that this purpose could not be fully fulfilled.بیگمان دو مورد از اصول دادرسی عادلانه کودکان بزهکار، غیرعلنی بودن جلسه دادرسی، آگاهی طفل از وضعیت دادرسی خود و این است که بتواند از حق خود دفاع کند. به نظر میرسد قانونگذار برای تأمین این دو حق به وضع ماده 414 قانون آ.د.ک. مصوب 1392 پرداخته است. با توجه به اینکه کودک، درک کاملی از قوانین ندارد و بر اساس صلاحدید قانونگذار، ولیّ او درباره مصلحت وی جهت شرکت یا عدم شرکت در جلسه دادرسی تصمیم میگیرد، سؤالهایی در تأمین هدف قانونگذار مطرح میشوند. جایگاه مصلحت کودک در الگوی دادرسی کیفری چگونه است؟ منظور قانونگذار از مصلحت مذکور در ماده اخیرالذکر چیست؟ آیا تفسیر قاضی از مفهوم مصلحت در ماده فوق با منظور قانونگذار همسو است؟ و سؤال اصلی؛ آیا مصلحتی که قانونگذار در ماده مذکور مطرح کرده پیشگیرانه است؟ قانونگذار با وضع مصلحت کودک بزهکار چند گام به سمت و سوی دادرسی کودکمدار پیش رفته است اما با عدم تعریف مشخص از مصلحت در قانون آ.د.ک. مصوب 92 و امکان برداشتهای متفاوت، همچنین نقش بیشتر، منفعل کودک بزهکار در دادرسی؛ پروندهها و پژوهشهای چندی حاکی از این نتیجه هستند که این منظور نتوانسته به طور کامل حاصل بشود. در مقاله حاضر به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_143257_ab98f82a077fe0c177372ec572daf61b.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The Role and Duties of Operating Party in JOAs from the Perspective of the USA Oil & Gas Industry and Legal Systemنقش و وظایف طرف عامل در قراردادهای مشارکت با تأکید بر صنعت نفت و نظام حقوقی ایالاتمتحده آمریکا45147714432910.48300/jlr.2022.296896.1713FAعاطفه قاسمیدانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، هرمزگان، ایران.0000-0002-3279-0428علیرضا حسنیاستادیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.0000000187936992Journal Article20210808the USA has extracted its very first oil reservation in the late of 19th century and it caused the notable change of political and economic position of the USA in the world. from the legal perspective the USA also faced with essential change in the contractual system and it was because of the common usage of joint operation agreements that is one of the most popular contacts in the USA oil & gas industry and legal system. The parties of this kind of contract are divided into operating party and non-operating party. This article has analyzed the reason why this kind of contract is popular in the USA oil & gas and legal system, the role and duties of operating party and the method by the rights of non-operating party might be preserved to make sure that the rights of the non-operating part is preserved and the expectations of the contract will be fulfilled.آمریکا در اواخر قرن نوزدهم موفق به استخراج منابع نفتی خویش شد که این امر موجب تحولات عظیمی در امور سیاسی و اقتصادی این کشور گردید؛ اما از منظر حقوقی نیز با موارد جدیدی مواجه شد که در نظام حقوق قراردادها مهمترین آن پدیدار شدن قراردادهای مشارکت یا موافقتنامههای عملیات مشترک است. قراردادهای مشارکت در صنعت نفت و گاز قراردادهای پیچیدهای هستند که طرفین جهت تسهیم در سرمایهگذاری مالی و انسانی و تشریک در منافع حاصله از انجام قرارداد با یکدیگر به مشارکت میپردازند. در این قراردادها یک طرف عامل اجرای اهداف قراردادی است. این نوشته ضمن بررسی دریافته است که ماهیت قرارداد مشارکت در رژیم نفتی و نظام حقوقی کشور ایالات متحده که نظام حقوقی متفاوتی با سایر نظامهای حقوقی حتی نظام حقوقی کامن لا در انگلستان و استرالیا را دارا است و وظایف و حقوق شخص عامل بر مبنای اصولی قراردادی همچون اصل احتیاط، اصل حسن نیت، اصل همکاری متقابل و وظیفه مبتنی بر حفظ امانت جهت حفظ حقوق طرف غیرعامل برقرار است تا اجرای موضوع قراردادی را تأمین و تضمین نماید.https://jlr.sdil.ac.ir/article_144329_cd4e786d01df69a31b68052b5bf37e5f.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The elements of issuing a non-payment check through the courtارکان صدور اجرائیه چک بلامحل از طریق دادگاه47951616749310.48300/jlr.2022.332794.1990FAمجید بنایی اسکوییاستادیار، گروه حقوق خصوصی و اقتصادی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطائی، تهران، ایران.0000-0002-7477-1110سیدحمیدرضا جلالیکارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20220327Among the legislative measures in the law amending the issuance of checks in 1997, is the creation of a new method, in addition to guaranteeing previous performances, to receive the amount of returned checks; However, the holder of the check applies for enforcement by presenting a certificate of non-payment to the competent court, and the court, without substantive consideration and merely fulfilling some apparent conditions, this document, like other final court rulings previously Has been judged and judged and at least two stages have been considered, issues an executive order. Although the necessity of creating this special solution, in addition to guaranteeing other performances, is questionable, but benefiting from this new privilege, has several drawbacks such as: inaccurate determination of executive authority, ambiguity in the concept of "holder", lack of compliance certificate The signature by the bank is the possibility of bringing the executor against without substantive proceedings, the impossibility of claiming compensation for delay in payment even if a legal condition is included in the check and a summary such as the "check amount deficit" clause, which is exceptional and may not be interpreted. Extensive has caused ambiguities in the adoption of this new strategy. In this article, in addition to the legal analysis of the mentioned article and the review of the elements of executive issuance, an attempt has been made to give a clear answer to the various ambiguities.ازجمله اقدامات مقنن در قانون اصلاحی صدور چک سال 97، ایجاد یک شیوه نوین، علاوه بر ضمانت اجراهای پیشین، جهت وصول وجه چک برگشتی است؛ با این وصف که دارنده چک، با ارائه گواهینامه عدم پرداخت به دادگاه صالح، تقاضای صدور اجرائیه مینماید و دادگاه نیز، بدون رسیدگی ماهوی و به صرف احراز برخی شرایط ظاهری، این سند را همانند سایر احکام قطعی محاکم که پیشتر درباره آنها داوری و قضاوت شده و دست کم دو مرحله مورد رسیدگی قرار گرفته است، دستور اجرائیه صادر میکند. هرچند ضرورت ایجاد این راهکار ویژه، علاوه بر ضمانت اجراهای دیگر، محل تردید است، اما بهرهمندی از این امتیاز جدید، دارای اشکالات متعددی از قبیل: عدم تعیین دقیق مرجع صدور اجرائیه، ابهام در مفهوم «دارنده»، عدم ذکر ضرورت گواهی مطابقت امضا توسط بانک، امکان جلب مجری علیه بدون دادرسی ماهیتی، عدم امکان مطالبه خسارت تأخیر تأدیه حتی در صورت درج شرط شرعی در چک و مجملگویی نظیر قید «کسری مبلغ چک»، میباشد که نظر به استثنایی بودن این شیوه و مآلاً عدم تفسیر موسع، موجب ابهاماتی در اتخاذ این راهکار نوین شده است. در این مقاله، سعی شده است، علاوه بر تحلیل حقوقی ماده یادشده و مآلاً بررسی ارکان صدور اجرائیه، به ابهامات متعدد موجود، پاسخ روشنی داده شود.https://jlr.sdil.ac.ir/article_167493_6ba7965dff47ab57f9f2e41df909b921.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220215220230220The position of "Variation" clause in the legal order of construction contracts With emphasis on sample contracts of Iran, FIDIC and Englandجایگاه شرط «تغییر در کار» در نظم حقوقی قراردادهای پیمانکاری با تأکید بر قراردادهای نمونه ایران، فیدیک و انگلستان51754314106610.48300/jlr.2021.314490.1847FAعباس قاسمی حامداستاد، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.علی حیدریدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20211120ABSTRACT<br />The variation clause is one of the common conditions in domestic and international construction contracts. Given the executive realities of construction and industrial projects, the application of this clause seems appropriate and sometimes necessary. The subject of this clause is change in the works. Changes depending on how the clause is written, including removal, increase or decrease, replacement, change of sequence and method of construction, and any changes to what the contractor has undertaken in the initial contract. Work is also a permanent and temporary work that is required to build and complete the project and is included in the contract documents such as Service description, employer requirements and technical specifications. Variation clause is the positive condition under which the contractor undertakes to execute a unilateral change order issued by the employer without the need for another agreement. It is very important to examine the variation clause in terms of limitations due to the subject and time domain as well as the legal effects of its implementation or violation. But before that, a detailed study of the legal meaning and nature of the mentioned clause and identification of its position in the legal order of constuction contract is necessary. The present article deals with the latter.شرط تغییر در کار ازجمله شروط رایج در قراردادهای پیمانکاری داخلی و بینالمللی میباشد. نظر به واقعیتهای اجرایی پروژههای عمرانی و صنعتی اعمال این شرط مقرون به صلاح و گاه ضروری مینماید. این شرط از دو کلمه تغییر و کار تشکیل شده است. تغییر بسته به نحوه نگارش شرط شامل حذف، افزایش یا کاهش، جایگزینی، تغییر توالی و روش ساخت و هر گونه تغییری نسبت به آنچه پیمانکار در قرار اولیه بر عهده گرفته است. کار نیز اعم از کارهای دائم و موقتی است که جهت ساخت و تکمیل پروژه مورد نیاز بوده و در اسناد و مدارک قراردادی از قبیل شرح کارها و خدمات، الزامات کارفرما و مشخصات فنی میآید. شرط تغییر در کار، شرط فعلی است که به موجب آن پیمانکار متعهد به اجرای دستور یک طرفه تغییراتی میباشد که از سوی کارفرما صادر میشود بدون اینکه نیاز به توافق دیگری باشد. شرط تغییر در کار از حیث محدودیتهای موضوعی و زمانی و نیز آثار حقوقی اجرا یا نقض آن دارای اهمیت بسیاری است. ولی پیش از آن بررسی دقیق مفهوم و ماهیت حقوقی شرط مذکور و شناسایی جایگاه آن در نظم حقوقی قراردادهای پیمانکاری ضروری مینماید. مقاله حاضر به این موضوع میپردازد.https://jlr.sdil.ac.ir/article_141066_5734deb1ad32601735341a6ad489b5d8.pdf