پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121The Respect for Competition Principle in Public Contractsرعایت اصل رقابت در انعقاد قراردادهای اداری7359147110.48300/jlr.2019.91471FAحسن ناعمهاستادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20130822The public contract in the Iranian law is kind of formation contract that subject project tender law (was passed in open session on Tuesday 25,01,1383 passed by the house with amendments and Guardian council), according to this law government administrative is obligated to put their work out to contract by tender. In this law a bid is the competitive process to provide the desired quality (according to tender documents), in which the transaction subject the obligation the lowest price offered is appropriate, be delegated. Government official had to performance this process when they need to contract with their contractors. <br />Completion is keystone of public contract and must be open and transparent. In the competition process government administrators to be able to procure their goods and services in best quality and best price. This article is discussed about the competition and its efficiency to public contract process.انعقاد قراردادهای اداری در نظام حقوقی ایران از جمله عقود تشریفاتی بوده و تابع قواعد و مقرراتی است که در قانون برگزاری مناقصات مصوب 17/11/1383 مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان گردیده است از آنجا که رقابت به عنوان یکی از کلیدیترین اصول فعالیتهای اقتصادی است دولت ملزم است در خرید و فروش کالا و خدمات که منجر به انتخاب شرکای اقتصادی او میگردد در چهارچوب این قانون که بر پایه اصل رقابت، تدوین و تصویب گردیده است، عمل نماید. بر اساس این قانون خرید کالا و خدمات توسط دولت در یک فرایند رقابتی تحت عنوان مناقصه انجام میپذیرد. آنگونه که این قانون تصریح دارد مناقصه فرایندی است رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصهگری که کمترین قیمت مناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار میشود در این مقاله اصل رقابت و تأثیر آن در روند انعقاد قراردادهای اداری بررسی میشود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121State Terrorism: Supposition or Reality?!تروریسم دولتی: پندار یا واقعیت؟!37679147710.48300/jlr.2019.91477FAنواب محمدی ده چشمهدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140224The term “terrorism” is meaning to threaten and intimidate literally. This term that has French origin was first time used to describing Jacobins reign of terror during French revolutionary in which thousands people were murdered through summary executions and was surrounded entire society by fear. <br />In recent decades especially after September 11 attacks, terrorism has obtained serious attentions of international community and we have seen discussions, researches and scientific papers about it every day. But meanwhile to “state terrorism” as the key aspect of terrorism paid attention lesser unfortunately and as before has remained lack of a decisive and accepted definition in spite of extensive using of it in legal and political literature. <br />In this paper I try to define state terrorism in existed legal context, in addition I consider opinions and theories of legal eminent scholars in terrorism context and also expressed criticisms related to it.تروریسم در لغت به معنای هراسافکنی و ایجاد وحشت است. این واژه که ریشه فرانسوی دارد، نخستین بار برای توصیف حکومت وحشت ژاکوبنها در جریان انقلاب فرانسه به کار رفت که بهموجب آن هزاران نفر در جریان مجازاتهای اختصاری کشته شدند و ترس و وحشت گسترده در میان مردم حاکم شده بود.<br />در چند دهۀ اخیر و بهویژه پس از حملات 11 سپتامبر، تروریسم، توجه جدی جامعه جهانی را به خود اختصاص داده و هرروزه شاهد بحثها، پژوهشها و مقالات علمی در این زمینه هستیم؛ اما در این میان، متأسفانه «تروریسم دولتی» بهعنوان یکی از جنبههای مهم تروریسم، کمتر موردتوجه بوده و باوجود استعمال گستردۀ آن در ادبیات سیاسی و حقوقی، همچنان مبهم و فاقد تعریف روشن و پذیرفتهشده باقی مانده است.<br />در اینجا تلاش بر این است تا ضمن تعریف تروریسم دولتی در چارچوب حقوقی موجود، دیدگاهها و نظریات اندیشمندان برجسته حوزه تروریسم و انتقادات مطروحه نسبت به آن را موردبررسی قرار دهیم.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121Comparative Study of Predictability Damage Criterion in Iranian and England Lawsمطالعه تطبیقی معیار قابلیت پیشبینی ضرر در حقوق ایران و انگلستان698511167410.48300/jlr.2019.111674FAمحسن جعفری بهزادکلائیعضو هیئتعلمی گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، ایران.حمید ابهریاستاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20180612According to the rules governing to civil liability, the condition of damage predictability plays a crucial role in the damage compensation and it is true about contractual and Forcible liability. About governing criteria upon this condition, there is no clear text whether this criterion is personal or based on custom? The mere status of defendant in personal criterion take into consideration and whether other persons who usually predictable not be attentioned and in custom criterion the mere custom regardless of what's happening in defendant mind take into account. This study which reviews Iran's Law and England, analyze Lawyers and jurists Imami decisions and believes besides relevant legal articles, by collecting these two criterion, the criterion in contractual and non-contractual liability introduced an ordinary human who take the place of defendant and cognizant of circumstance considered as an arbitration criterion. Due to the existence of this condition in contractual and non-contractual liability in the England's Law, a comparative study of this topic is useful.مطابق قواعد حاکم بر مسئولیت مدنی، شرط قابلیت پیشبینی ضرر نقش اساسی در جبران خسارت دارد و این موضوع در مسئولیت قراردادی و نیز قهری صادق است؛ اما در خصوص معیار حاکم بر این شرط، نصّ روشنی وجود ندارد که آیا معیار شخصی ملاک است یا معیار عرفی و نوعی؟ در معیار شخصی صرفاً وضعیت خوانده در نظر گرفته میشود و به این موضوع که آیا عادتاً برای سایر اشخاص قابل پیشبینی است، اعتنا نمیشود ولی در معیار نوعی فارغ از آنچه که در اندیشة خوانده بوده است، عرف ملاک عمل خواهد بود. در این مقاله که به مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و انگلستان میپردازد، با بررسی آراء و عقاید حقوقدانان و فقهای امامیه و نیز تحلیل مواد قانونی مرتبط، با جمع این دو معیار، معیار داوری را در مسئولیت قراردادی و قهری انسان متعارفی که جایگزین خوانده میشود و از اوضاع و احوال آگاه است، معرفی نمودهایم. نظر به وجود این شرط در مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی در حقوق انگلستان، مطالعه تطبیقی این موضوع سودمند میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121The Iran's Rights to Orbital Points from the Point of View of International Lawرعایت الزامات حقوقی و قانونی در قراردادهای جدید نقتی ایران (I.P.C)871059148110.48300/jlr.2019.91481FAمهدی حقیقیاندانشجوی دکترای تخصصی حقوق نفت و گاز دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیعلیرضا ابراهیم گلاستادیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20171111The geostationary orbit as a valuable and unique orbit exist around the earth and known as a limited natural resource. From past till now many countries have been contributed in many legal disputes about this orbit because of its ownership and legal status. one of the most important of these claims declare from equatorial countries that started their activities from 70`s decade seriously and result in issuance of Bogota declaration but their arguments confront with severe dissent of other countries and international jurists did not protect or accompany with their allegments. <br />These claims result in jurists and international society notice to find a suitable way to settlement these kinds of disputes and attempting to find a legal system to regulate the use of GSO. <br />Also our country Iran, confront with some challenges because of it’s orbit points, because of our delay to launch and stabilization of satellites in 26, 34 and 47 points, unfortunately we lost two of these orbit points and there is the risk of losing the other. This article discuss about the problem and the way we can keep our orbit points.قراردادهای جدید نفتی ایران (I.P.C) با هدف اولیه ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاری در میادین نفتی، تشویق شرکتهای معتبر جهت ورود به صنایع نفتی ایران، افزایش توانایی رقابت با نمونه قراردادهای کشورهای رقیب و افزایش سطح تولید در عین رعایت تولید صیانتی تدوین و ارائه شد. یکی از موضوعات مهم در تدوین این قراردادها، تطابق آن با الزامات حقوقی و قانونی داخلی است. بهصورت کلی قوانین، قواعد و الزامات قانونی مختلفی بر صنایع نفت و گاز ایران حاکم است. بخشی از این الزامات گرفتهشده از فقه، بخشی مستنبط از الزامات قانونی اساسی و الباقی مبتنی بر قوانین عادی مصوب مجلس است. علاوهبرآن الزاماتی در این صنعت وجود دارد که گرچه حداقل در حال حاضر متکی به مصوبات مجلس نیست اما به دلیل الزامات منافع ملی و یا سابقه قراردادهای ایران تبدیل به قواعد حقوقی شدهاند. رعایت الزامات و تطبیق مفاد قراردادهای جدید با قوانین و مقررات داخلی اهمیت بالایی دارد که این پژوهش به دنبال بررسی آنان در قراردادهای جدید نفتی ایران است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121The Iran's Rights to Orbital Points from the Point of View of International Lawحقوق ایران نسبت به نقاط مداری از دیدگاه حقوق بین الملل1071329148810.48300/jlr.2019.91488FAفرناز فروتنیان شهربابکیکارشناس ارشد حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علوم طباطبائیفاطمه فتح پوردکترای حقوق بین الملل عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150823The geostationary orbit as a valuable and unique orbit exist around the earth and known as a limited natural resource. From past till now many countries have been contributed in many legal disputes about this orbit because of its ownership and legal status. one of the most important of these claims declare from equatorial countries that started their activities from 70`s decade seriously and result in issuance of Bogota declaration but their arguments confront with severe dissent of other countries and international jurists did not protect or accompany with their allegments. <br />These claims result in jurists and international society notice to find a suitable way to settlement these kinds of disputes and attempting to find a legal system to regulate the use of GSO. <br />Also our country Iran, confront with some challenges because of it’s orbit points, because of our delay to launch and stabilization of satellites in 26, 34 and 47 points, unfortunately we lost two of these orbit points and there is the risk of losing the other. This article discuss about the problem and the way we can keep our orbit pointsمدار ثابتزمین بهعنوان مداری باارزش و منحصربهفرد که در اطراف کرة زمین قرار گرفته و از ظرفیت محدودی برخوردار است، از دیرباز، همواره مورد دعاوی بسیاری از سوی کشورهای جهان بوده و تاکنون جنجالهای متعددی بر سر وضعیت حقوقی آن ازجمله تصاحب نقاط این مدار، صورت گرفته است. ازجمله بارزترین ادعاهای مطروحه در این زمینه، ادعای کشورهای استوایی است که فعالیتشان از دهه 70 بهطور جدی آغاز گردید و متعاقب آن منجر به صدور اعلامیه بوگوتا شد، ولیکن علیرغم تمام تلاشهای صورتگرفته توسط این گروه از کشورها، استدلالات آنها نهایتاً ره به جایی نبرد و کشورهای استوایی به دلیل مخالفت شدید سایر کشورها و عدم برخورداری از حمایت حقوقدانان بینالمللی نتوانستند راهی را برای اعمال حاکمیت ملی و انحصاری دولتهایشان، بر بخشهایی از مدار ثابتزمین بگشایند.<br />ادعاهای کشورهای استوایی رفتهرفته سبب گردید که توجه حقوقدانان و جامعة بینالمللی جهت یافتن راهی مناسب برای حلوفصل اختلافات موجود در این بخش از حوزه حقوق فضا افزایش یابد و سرانجام به نظامی قانونمند تبدیل شود.<br />وضعیت نقاط مداری ایران هم با اینگونه از اختلافات و دعاوی بینالمللی بیگانه نبوده و همواره موردتوجه و ادعاهای دیگران بوده است؛ زیرا تأخیر دولت ایران در استقرار ماهوارهها در بخشهای ثبتشده ـ 26، 34 و 47 درجة شرقی مدار ـ سبب گردیده که تاکنون دو نقطة مداری از نقاط ارزشمند مزبور را از دست بدهد و تنها مدار باقیمانده در معرض خطر تصرف از سوی کشورهای دیگر قرار گیرد، ازاینرو مقالة حاضر درصدد بیان راهکاری برای این حل این مسئله میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121The Status of Resolutions of the UN General Assembly among the Sources of International Lawجایگاه قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در میان منابع حقوق بینالملل1331579148910.48300/jlr.2019.91489FAجمشید مظاهریکارشناس ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20130922When discussing the sources of international law, every publicist would think of article 38 of the status of the International court of justice. This does not seem to be contradictory with the reality of international society of states, regarding the high status of the court as a judicial institution composed of prominent lawyers. However, it should be acknowledged that the list is not the only source; in fact, it only addresses the court applicable sources. In this article the relationship between the resolutions of the General Assembly and the sources mentioned in the Status of the court will be analyzed. Regarding Article 38 of the status of the court, we will first consider the status of resolutions among the treaties and then international custom, general principles of law and judicial decisions will be discussed.هنگام بحث پیرامون منابع حقوقی بینالمللی ذهن اکثر نویسندگان به سمت مادة 38 اساسنامه دیوان بینالمللی دادگستری منعطف میشود. با توجه به جایگاه والای دیوان در عرصة حقوق بینالملل بهعنوان نهادی قضایی متشکل از برجستهترین حقوقدانان بینالمللی این امر چندان خلاف واقع به نظر نمیرسد. بااینوجود بایستی اذعان داشت که این فهرست جنبه حصری نداشته و تنها به بیان منابع موردنیاز دیوان پرداخته است. در این نوشتار به تحلیل رابطه میان قطعنامههای مجمع عمومی و منابع ذکرشده در اساسنامه دیوان میپردازیم. با در نظر گرفتن ماده 38 اساسنامه دیوان ابتدا به جایگاه قطعنامههای مجمع عمومی در میان معاهدات و به تبع آن اعلامیهها و توافقنامههای بینالمللی خواهیم پرداخت و سپس سایر منابع یعنی عرف، اصول کلی حقوقی، دکترین و رویه قضایی را موردبحث قرار خواهیم داد. با توجه به اهمیت قاعده آمره، رابطه میان قطعنامهها و این قاعده آخرین موضوعی است که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است قاعده آمره خود منبع مستقلی محسوب نمیشود بلکه میتواند ریشهای عرفی یا معاهدهای داشته باشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121Legal Effects of African’s Withdrawal from the International Criminal Courtآثار حقوقی تصمیم خروج کشورهای آفریقایی از دیوان بینالمللی کیفری1591879149110.48300/jlr.2019.91491FAمحمد علیپوردانشجوی مقطع دکترای حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150428After establishing the International Criminal Court (ICC), by passing the time, it was expected that ICC became turning point in terminating the impunity in the world. Especially in concern of those countries that suffer from human rights breaks. But as all of the cases that the ICC is currently investigating and prosecuting have to do with crimes allegedly committed in countries in Africa. This has raised questions as to whether this is an example of the selectivity of international criminal law. African nations believe that the International Criminal Court is targeting Africa in its prosecutions. The ICC has been undermining African states. So Africans Threat that they will withdraw from ICC. If they do, definitely, it will give rise to serious legal effects for both ICC and Africa. In other hands, this decision caused the serious protest around the world. This group believes that African’s claim is not reasonable and rational. This claim is only an excuse for quailing the justice.پس از تشکیل دیوان بینالمللی کیفری و تحقق آرزوی چندینساله جامعه جهانی مبنی بر وجود یک مرجع کیفری بینالمللی، انتظار میرفت که این نهاد رفتهرفته به نقطه عطفی برای مبارزه با بیکیفری در جهان تبدیل شود. بهخصوص در رابطه با کشورهایی که از نقض شدید حقوق بشر رنج میبرند؛ اما رسیدگی به پروندههایی که موضوع آن صرفاً کشورهای آفریقایی است، اعتراض گروه قابلتوجهی از کشورهای آفریقایی را برانگیخت. این گروه، دیوان را به گزینشی عمل کردن متهم میکنند و دیوان را وسیلهای در دست غرب، جهت اعمال تبعیض و بیعدالتی نسبت به مقامات و ملتهای آفریقایی تلقی میکنند و از آن با عنوان استعمار نو یاد میکنند. لذا برای مقابله با آن ایدۀ خروج از اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری را مطرح ساختند. عملی ساختن این ایده، بیتردید آثار حقوقی جدی و مهمی هم برای آینده دیوان و هم برای قاره آفریقا در پی خواهد داشت. در قبال این تصمیم، واکنشهای تند و بعضاً شدیدی از سوی جامعه جهانی وجود داشته است که ادعای آفریقاییها را مستند و مدلل نمیدانند و اساس ادعای آنان و تصمیم خروج را بهانهای برای فرار از عدالت قلمداد میکنند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121Penal Populist Reactions on Contrast of Violent Crimes in Iranواکنشهای کیفری عوامگرا در مقابله با جرایم خشونتبار در ایران1892109149410.48300/jlr.2019.91494FAمحمدباقر مقدسیاستادیار دانشگاه بجنوردمحمد فرجیهادانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150929Judiciary and police penal reactions on contrast violent crimes have many valences for influencing from public opinion and prevalence of populist notions. Accordingly, in different countries many officers of crime control attempt to attract public confidence without considering efficiency and effectiveness of these polices. This article attempts to explain populist approach on contrast violent crime by case study method. First, penal populist in comparative penal law has been explained, then evidences and documents related to this subject have been gathered and analyzed and finally manifestations of this approach in Iran criminal justice have been studied. The findings of this research shows that dominance of penal populism on violent crime control measures has many outcomes for example: hurried penal responses to public demands, inattention to fair trail standards, adopting tough polices and executing symbolic trials and punishments.واکنشهای کیفری پلیسی و قضایی مقابله با جرمهای خشونتبار از ظرفیتهای بالایی برای تأثیرپذیری از افکار عمومی و نفوذ اندیشههای عوامگرایانه برخوردار است. برایناساس بسیاری از مقامهای انتظامی و قضایی مسئول کنترل جرم در کشورهای مختلف معمولاً با طرح وعدهها و شعارهای عامهپسند، ولی فاقد مبنای علمی، به دنبال جلب اعتماد عمومی نسبت به کارایی و اثربخشی این سیاستها برمیآیند. این مقاله درصدد است با استفاده از روش نمونهپژوهی، ابعاد و جنبههای مختلف رویکردهای عوامگرایانه را در سیاستهای کیفری ناظر بر مقابله با جرایم خشونتبار توصیف کند. در ابتدا ابعاد مختلف عوامگرایی کیفری در سطح حقوق کیفری تطبیقی مطرح و سپس ضمن جمعآوری و تجزیهوتحلیل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع، جلوههای این نگرش در نظام عدالت کیفری ایران مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان داد که سیطره اندیشههای عوامگرایانه بر حوزه تدابیر و اقدامهای کنترل جرمهای خشونت بار پیامدهای گوناگونی ازجمله پاسخهای شتابزده قانونگذار به انتظارهای عمومی، نادیده انگاشتن موازین دادرسی عادلانه، اتخاذ تدابیر سرکوبگرانه و اجرای نمایشگونه جلسات محاکمه و کیفرها را به همراه داشته است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121Postponement of Sentences and it’s Consequencesتعویق صدور حکم و آثار آن2112369152410.48300/jlr.2019.91524FAمحمدجواد علیزاده گودرزیکارشناسی حقوق، دانشکده حقوق دانشگاه قمابوالفتح خالقیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-0518-8204Journal Article20150901One of the ways to organize penal system is the enforcement of principle of individualization of punishments. Iran’s legislator, before enacting new rule of punishments, for applying this principle used some methods including probation and parole until in subsequent punishment law, more steps were taken to realize and enforce this principle and these methods were developed, and also institutions such as postponement of sentence were established by legislator. This is a new institution in penal law which allows the judge of a case to postpone issuing conviction sentence of offender by considering some conditions. <br />In this paper, authors attempt to review the nature of this institution and articulate the requirements, effects, purposes of this institution. While putting forward different discussions, we study and analyze related articles.یکی از طرق ساماندهی نظام کیفری، اِعمال «اصل تفرید مجازاتها» میباشد. مقنّن ایران تا قبل از تصویب قانون جدید مجازات، در بهکارگیری این اصل، از برخی روشها ازجمله «تعلیق اجرای مجازات» و «آزادی مشروط» استمداد میجسته تا اینکه در قانون مجازات لاحق، گامی فراتر جهت اعمال اصل فوق برداشته و این روشها را توسعه داده و نهادهایی چون «تعویق صدور حکم» را ایجاد نموده است؛ تأسیسی نوین در حقوق کیفری ایران که به قاضی پرونده، امکان معوّق نمودن اصدار حکم محکومیت شخص مجرم را با رعایت شروطی میدهد.<br />در جستار حاضر، تلاش نگارندگان بر آن است که به ماهیت وجودی این نهاد پرداخته و شرایط استمداد، آثار و اهداف این نهاد را تبیین نمایند و در ضمن طرح مباحث، به تحلیل و بررسی مواد مرتبط با آن بپردازند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121The Role of Biotechnology in Right to Foodنقش بیوتکنولوژی در برآورده شدن حق انسان ها بر تغذیه2372549152510.48300/jlr.2019.91525FAسیده کیانا بنی کمالیکارشناسی ارشد حقوق بشر، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131218Right to food means access to appropriate food that is healthy, free of harmful substances, undesirable outcomes for human growth and it’s vital forces. Bio-technology is the technique which has application to make, change, modify or develop of living organisms or part of microorganisms. Also, in the field of nutrition, bio-technological methods end to the organisms which improve food quality and it’s persistence or with cultivating plants tissues contribute to farmers to increase agricultural productions, maintain and describe biodiversity and decrease poverty. <br />In following of mentioned benefits, these methods have undesirable outcomes. These dangers conclude the biotechnological effects on human and animal health, environmental impacts, disturbing the ecological balance and losing biodiversity. <br />Biotechnology has expanded to such as extent that it has application in animal production, forestry; fishery and agricultural industries to diminish poverty and starvation and maintain or even expand natural resources in developed and developing countries. In food processing, biotechnology guarantees public health by quality and safety of final production. <br />In fact, the factor of quality monitoring is self-sufficiency in food. According to this principle, countries and customer have right to reject inappropriate breeding technologies and decision-making about what they want to consume.حق بر تغذیه بهمعنای دسترسی به غذای مناسبی است که سالم، عاری از هرگونه مواد مضر و عاری از پیامدهای مضر برای رشد و حیات انسان باشد. در این حیطه روشهای بیوتکنولوژیکی منتهی به ایجاد ارگانیزمهایی میشود که کیفیت غذا و پایداری آن را بهبود میبخشد و یا به کشاورزان در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی، حفظ تنوع زیستمحیطی و کاهش فقر کمک میکند؛ اما اثرات نامطلوبی نیز در بهکارگیری روشهای بیوتکنولوژیکی قابلانتظار است شامل: اثرات بیوتکنولوژی بر سلامت انسان و حیوان و پیامدهای زیستمحیطی و برهم زدن تعادل اکوسیستمی و یا از دست رفتن تنوع زیستمحیطی.<br />وسعت بیوتکنولوژی کشاورزی به حدی است که در تولیدات دام، ماهیگیری، صنایع کشاورزی و ... بهکار برده شده است تا گرسنگی و فقر را کاهش و منابع طبیعی را در کشورهای مختلف حفظ کرده و حتی گسترش دهد. بیوتکنولوژی در حوزه فناوریهای فرآوری مواد غذایی نیز باید کیفیت و ایمنی محصول نهایی را تضمین نماید تا سلامت عمومی موردتهدید قرار نگیرد.<br />عامل رصد کیفی بروندادها در اصل خودکفایی غذا نهفته است. برطبق این اصل، کشورها و مشتریان حق رد تکنولوژیهای اصلاح ژنتیکی نامناسب و تصمیمگیری درباره آنچه میخواهند مصرف کنند را دارند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220173620190121Cyber War Crimes Islamic State Atrocity Videos and the Laws of Warجنایات جنگی سایبری؛ ویدئوهای جنایت بار دولت اسلامی و قوانین جنگ2552759152710.48300/jlr.2019.91527FAدیوید فیدلراستاد دانشکده حقوق دانشگاه ایندیانا ـ ایالات متحده آمریکاامین زحمتکشدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170621The Islamic State has combined its extreme violence with digital and cyber technologies to produce and distribute globally videos recording atrocities it commits. This article argues that those in the Islamic State who make and distribute these atrocity videos are committing war crimes under international law. After introducing the unprecedented phenomenon the atrocity videos represent (i.), the article first examines the relationship between international law and propaganda in war and peace; (ii.) The article then argues the atrocity videos violate prohibitions in international humanitarian law and constitute war crimes; (iii.) The article concludes by presenting criticisms of this argument and responses to the critiques (iv.).دولت اسلامی، خشونت و توحش بیحدوحصر خود را با هدف تولید و انتشار جهانیِ ویدئوهایی که جنایات ارتکابی این دولت در آنها ضبط میشود، با فناوریهای دیجیتالی و سایبری همراه ساخته است. مقالة پیش رو مبتنی بر این استدلال است که افرادی که در دولت اسلامی (داعش) اقدام به ساخت و انتشار این ویدئوهای جنایتبار میکنند، مطابق حقوق بینالملل، مرتکبین جنایات جنگی شناخته میشوند. مقالة حاضر در بخش اول، پس از معرفی پدیدة نوین ویدئوهای جنایتبار، در بخش دوم به بررسی ارتباط میان حقوق بینالملل و موضوع تبلیغات در زمان جنگ و صلح میپردازد. سپس در بخش سوم استدلال میکند که این ویدئوهای جنایتآمیز، ناقض قوانین حقوق بینالملل بشردوستانه و از مصادیق جنایات جنگی هستند؛ و درنهایت (در بخشهای چهارم و پنجم) با طرح انتقادات وارده به نظر و استدلال فوق و پاسخ به این نقدها، نتیجهگیری مینماید.