پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221The UN Security Council Resolution 2231 & Withdrawal of the USA from JCPOA;
from Supremacy of the Art. 103 UN Charter up to Diminishing Its Dignityقطعنامه 2231 شورای امنیت و خروج آمریکا از برجام: از شأن نزول ماده 103 منشور ملل متحد تا نزول شأن آن 73612069610.48300/jlr.2020.120696FAسیّدقاسم زمانیگروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران؛ استاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران .مسعود صبوردانشجوی دکتری حقوق بینالملل، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.Journal Article20200628In mid-2018, the President of the United States announced the withdrawal of his government from the nuclear agreement also known as Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). This document was signed in 2015 by the efforts of the Iranian government, permanent members of the Security Council, Germany and the European Union. Shortly after the conclusion of the deal, it was annexed to the binding Security Council Resolution 2231. This study, by resort to the implementing potency of Article 25 of the United Nations Charter and its reflection in Article 103 of the same document which declares the priority of obligations under the Charter over other obligations, and also after identification of the executive and binding character of United Nations Security Council through the interpretation methods reflected in Articles 31 and 32 of the 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties, seeks to indicate the ignorance and violations by the United States and other states of the thematic and binding resolutions of the Security Council in the past decades, as a strong reason for the descension of credit and validity of Article 103 of the United Nations Charter.در میانه سال 2018 میلادی، رئیسجمهور ایالاتمتحده آمریکا خروج این دولت از توافق هستهای موسوم به برجام را اعلام کرد. این سند، در سال 2015 با تلاش دولتهای ایران، اعضای دائم شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا منعقد شد و برای اجرا منضم به قطعنامه لازمالاجرای 2231 شورای امنیت گشت. در این پژوهش تلاش میشود که با توسّل به قوه اجرایی ماده 25 منشور سازمان ملل و نمود آن در ماده 103 آن منشور که ارجحیت تعهدات منشور بر سایر تعهدات را اعلام میدارد، پس از شناسایی قوه اجرایی و الزامی قطعنامههای شورای امنیت از طریق روش تفسیر مندرج در ماده 31 و 32 کنوانسیون وین 1969 بر حقوق معاهدات، ماهیت تعهدات طرفین ذیل برجام باتوجهبه قطعنامه 2231 مشخص شده و بیتوجهی ایالاتمتحده در کنار سایر نقضهای صورتگرفته توسط دولتها نسبت به قطعنامههای الزامآور و موضوعی شورای امنیت در طول دهههای گذشته را بهعنوان دلیلی محکم بر اثبات نزول شأن و افول اعتبار ماده 103 منشور سازمان ملل نشان دهد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Investigating the Legitimacy of the Suspension of Obligations Based on Joint Comprehensive Plan of Action by Iran Using Hermeneutics of Interpretationبررسی مشروعیت تعلیق تعهدات مبتنیبر برجام توسط ایران با استفاده از هرمنوتیک تفسیر375912069710.48300/jlr.2020.120697FAآرامش شهبازیدانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.کتایون اشرفیدانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.katy_0935@yahoo.comJournal Article20200719After much effort and long negotiations, on July 14, 2015, the Joint Comprehensive five-plus Action (JCPA) agreement was concluded between the Islamic Republic of Iran and the five plus one states, and the Security Council's nuclear sanctions against Iran were lifted. <br />Following the change of government in the United States, on May 18, US President Donald Trump officially announced his withdrawal from the JCPA and the return of sanctions. On January 7, 2020, Iran announced a fifth and final step in reducing its obligations under this treaty after four stages of reducing its commitments. <br />According to Iran's statement, the Islamic Republic of Iran no longer faces any restrictions in its field of operations (including enrichment capacity, percentage of enrichment, amount of enriched material, and research and development). <br />To examine and analyze the legitimacy of Iran's suspensions, it is necessary to interpret these commitments and obligations under JCPA, which is possible by using the hermeneutic principles of interpretation and the rules of interpretation in the Vienna Convention on the Law of Treaties (1969). <br />By applying the context of this treaty, the legal principles applicable to it, including the principle of good faith and <strong><em>pacta sunt servanda</em></strong>, examining the circumstances of the time of the conclusion of the treaty, it is concluded that Iran's suspensions are of international legitimacy. In addition, Iran's good faith has been proven by emphasizing the full reversibility of the obligations based on the JCPA agreement.پس از تلاشهای فراوان و مذاکرات بسیار طولانی، درنهایت در 14 ژوئیه 2015، برنامۀ جامع اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای پنج بهعلاوه یک منعقد شد و در راستای آن، تحریمهای هستهای شورای امنیت علیه ایران لغو شد. پس از تغییر دولت در آمریکا، در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، رسماً از برجام خارج شد و بازگشت تحریمها بهصورت گذشته را اعلام کرد. در ۱۵ دی ۱۳۹۸، ایران نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیهای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. مطابق این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزۀ عملیاتی (شامل ظرفیت غنیسازی، درصد غنیسازی، میزان مواد غنیشده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.<br />برای بررسی و تحلیل مشروعیت اقدامات تعلیقی ایران، باید به تفسیر تعهدات مذکور در برجام پرداخته شود که این مهم با استفاده از اصول هرمنوتیک تفسیر و قواعد مربوط به تفسیر در کنوانسیون وین حقوق معاهدات امکانپذیر است. با استفاده از سیاق برجام، اصول حقوقی قابلاعمال بر برجام، ازجمله اصل حُسن نیّت و وفای به عهد و همچنین بررسی اوضاع و احوال زمان انعقاد معاهده، این نتیجه حاصل میشود که اقدامات تعلیقی ایران از مشروعیت بینالمللی برخوردار است. همچنان که حُسن نیّت ایران با تأکید بر برگشتپذیری کامل تعهدات مبتنیبر برجام اثبات شده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221The Place of Due Diligence Principle in Prevention of Air Accidents: Shooting of Ukrainian International Airlines Flight (752)جایگاه اصل مراقبت بایسته در پیشگیری از سوانح هوایی با تأکید بر سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین (752)*618112069810.48300/jlr.2020.120698FAلیلا سلمانیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه پیام نور، واحد گرمسار، سمنان، ایران.Journal Article20201003On 8 January 2020, the Boeing 737-800 operating the route was shot down shortly after takeoff from Tehran Imam Khomeini International Airport. All 176 passengers and crew died. The shoot-down occurred five days after U.S. President, Donald Trump, launched a drone strike that killed Iranian General Qasem Soleimani. The Iranian government initially denied responsibility for the airplane's destruction, but investigations revealed that the aircraft was shot down by a surface-to-air missile launched by Iran. The purpose of this summary is to address Role of Due Diligence Principle in Prevention of Air Accidents as such Ukrainian International Airlines Flight (752). It seems that by shot down of Ukrainian International Airlines Flight (752) Iran has violated its international obligations, as such the due diligence principle as a general principle of law, and consequently bear international responsibility.اصل مراقبت بایسته بهعنوان یکی از اصول عمومی حقوق که از ریشههایی مستحکم در اسناد بینالمللی و رویه قضایی بینالمللی مثل تنگه کورفو و ... نیز برخوردار است بهویژه دولتهای محل فرود، برخاست و عبور هواپیماهای مسافری را به تعهداتی خاص جهت پیشگیری از سوانح هوایی ملتزم مینماید. در 18 دی ماه 1398 هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین (شماره پرواز 752) با 176 مسافر و خدمه بر فراز قلمرو هوایی ایران بهاشتباه موردحمله موشکی ایران قرار گرفت و سرنگون شد. باتوجهبه این امر که ساعاتی قبل از سرنگونی این هواپیما، نیروهای ایرانی به تلافی ترور سردار سلیمانی، پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را موشکباران کرده بودند و از بیم اقدامات تلافیجویانه آمریکا در آمادهباش کامل بهسر میبردند، بهنظر میرسد که ایران میبایست موقتاً پرواز هواپیماهای مسافری در قلمروی هوایی خود را به حالت تعلیق درآورد تا افراد بیگناه به اشتباه در معرض حملات نیروهای ایرانی و یا آمریکایی قرار نگیرند. بهنظر میرسد دولت جمهوری اسلامی ایران با نقض اصل مراقبت مقتضی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه لازم را انجام نداده و مسئولیت بینالمللی سرنگونی هواپیما مسافربری اوکراین و کشته شدن خدمه و مسافران آن را بهعهده دارد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Assessing the Possibility of Perceiving of Cyberspace as an Area of Common Heritage of Mankindامکان سنجی انگاشت فضای سایبر بهعنوان منطقه ای از میراث مشترک بشریت8310612069910.48300/jlr.2020.120699FAعلی مشهدیدانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران.احسان شکیب نژادکارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20190731Since the advent of cyberspace, the method of governance has always been challenged. The first insight into the regulation of this space that accepted by the states was the doctrine of absolute sovereignty. According to this view, only states have the jurisdiction and necessary authority to govern and legislate in cyberspace and this implies cyber realm is aligned with the geographical boundaries of countries. Gradually, this idea was established that in according to fluid and boundless nature of cyberspace as well as the prevention of discriminatory domination of the generally western countries, this space has to be fallen out of the sovereignty of states and with the principle of common heritage of mankind, the ground for the transfer of sovereignty from absolute authority of states to people should be provided. The supporters of this view, by plotting the similarities between cyberspace and other international spaces, argue that the application of any national law in the cyberspace lacks democratic legitimacy in a global network. Furthermore, the perception of cyberspace as common heritage of mankind prevents governments from unilateral actions and reduces the risks of cyber warfare. Although accepting this principle in the cyberspace is based on the creation of new legal rules in the form of acceptance in the international treaties. The present paper, through a descriptive-analytic method, attempts to express the current sovereignty attitudes and explain the possibility of applying the principle of common heritage of mankind to the areas of interest in cyberspace.از بدو پیدایش فضای سایبر، همواره نحوه حاکمیت در آن موردچالش بوده است. نخستین دیدگاهی که در انتظامبخشی این فضا موردپذیرش کشورها قرار گرفت، دکترین حاکمیت انحصاری دولتها بود. مطابق این نگرش، صرفاً دولتها دارای صلاحیت و اقتدار لازم برای حاکمیت و قانونگذاری در فضای سایبر میباشند که این امر بهمنزلة انطباق قلمرو سایبری بر مرزهای جغرافیایی کشورهاست. بهتدریج، این نگرش قوت گرفت که باتوجهبه ماهیت سیّال و بدون مرز فضای سایبر و نیز جلوگیری از سیطره تبعیضآمیز کشورهای عموماً غربی، لازم است این فضا از حیطه حاکمیتی دولتها خارج شده و با طرح اصل میراث مشترک بشریت، زمینه برای انتقال حاکمیت در آن از ید مطلق دولتها به مردم فراهم گردد. حامیان این نگرش با طرح تشابهات میان فضای سایبر با دیگر فضاهای بینالمللی، معتقدند اِعمال هرگونه قانون ملّی در فضای سایبر فاقد مشروعیت دموکراتیک در یک شبکه جهانی است. ضمن آنکه تلقی فضای سایبر بهمثابه میراث مشترک بشریت، از اقدامات یکجانبة دولتها جلوگیری نموده و خطر جنگهای سایبری را کاهش میدهد. اگرچه پذیرش این اصل در فضای سایبر، مبتنیبر خلق قواعد حقوقی نوین در قالب پذیرش در معاهدات بینالمللی است. نوشتار پیش رو سعی دارد از رهگذر شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، ضمن بیان نگرشهای حاکمیتی فعلی در فضای سایبر، امکان اِعمال اصل میراث مشترک بشریت بر بخشهای موردنظر در فضای سایبر را تبیین نماید.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Criminal Protection of Children against Online Abuses in Iran and UK Regulations and International Documentsحمایت کیفری از کودکان درمقابل سوءاستفاده در فضای مجازی در قوانین ایران و انگلیس و اسناد بینالمللی10713212070010.48300/jlr.2020.120700FAهاله حسینی اکبرنژاداستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.محسن جواهری آراستهدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20191124Empirical data show that increasingly children are engaging in online activities. Children and youths use electronic technology such as the Internet more than any other medium through which to communicate and socialize. Many children lack experience and knowledge of the implications and practices related to information and communication technologies, then the phenomenon of cyber abuses from children's and youths' perspectives has become a common concern in the international community as a whole. Findings revealed the regularity and importance of the Internet and communication technology for socialization; the forms, extent, and impact of cyber abuse; and children' fear of disclosing cyber abuse to adults, particularly parents. So the role of the states and international organizations in this relation is vital to protect the children from the online abuses and the criminalization of online abuses of children is one of the protective and important measures. Iranian lawmaker criminalizes dissemination of pornographic contents and private pictures, also training and facilitating these crimes in cyberspace. English Law and international documents criminalize possessing, distributing, sharing or making pornographic images of a child is an offense. Therefore, the lack of specific protection for children and precise distinction between these types of acts committed in the Iranian legal system are felt. It will lead to many lawsuits concerning child labor, child crimes and privacy violation in the future.با افزایش میزان مشارکت کودکان در فعالیتهای برخط، استفاده از اینترنت بیش از دیگر رسانهها برای اجتماعی شدن و برقراری ارتباط مورداستفاده کودکان قرار گرفته است. فقدان تجربه و آگاهی لازم در رابطه با تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی مدرن پدیده سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی را به عنوان یک نگرانی مشترک در جامعه بینالمللی پدیدار کرده است. ازجمله یافتههای این مقاله، اهمیت اینترنت و تکنولوژیهای ارتباطی برای اجتماعی شدن، اشکال و قلمرو سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی و اهمیت جلوگیری از آن و بیم کودکان از افشای موارد سوءاستفاده برخط به سایرین، خصوصاً والدین میباشد، بنابراین نقش دولتها و سازمانهای بینالمللی در این رابطه حیاتی است تا از کودکان درمقابل سوءاستفاده برخط حمایت مقتضی بهعمل آورند، البته جرمانگاری سوءاستفاده برخط از کودکان، ازجمله اقدامات پیشگیرانه و مهم بهشمار میآید. قانونگذار ایران، انتشار محتویات مستهجن، آموزش و تسهیل ارتکاب به اعمال منافی عفت در فضای مجازی، انتشار تصویر خصوصی افراد و ... را جرمانگاری کرده است، اما قوانین انگلستان و اسناد بینالمللی داشتن، توزیع، به اشتراکگذاری و یا ساخت تصاویر مستهجن از کودک را جدای از موارد فوق جرم میداند؛ بنابراین فقدان حمایت خاص از کودکان و عدمتفکیکِ دقیق بین نوع اعمال ارتکابی در نظام حقوقی ایران احساس میشود و متعاقباً به امکانِ مفسد فیالارض شناخته شدن افراد کمسنوسال، بهواسطه شرکت در تولید فیلم مستهجن، پیدایش کودکِ کارِ مجازی و ورود سیلی از پروندهها به دادگاه با ادعای نقض حریم خصوصی در کودکی در سالهای آینده میانجامد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Revising the Penal Code for Drugs and Psychotropic Drugs in Iranian Legal Systemبازخوانی مجازات جرایم مرتبط با مواد مخدر و داروهای روانگردان در نظام حقوقی ایران13315712070110.48300/jlr.2020.120701FAعاطفه عباسی کلیمانیعضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق (ع)، پردیس خواهران، تهران، ایران.ملیکا محبوبیکارشناس حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، پردیس خواهران، تهران، ایران.Journal Article20190803Drug addiction is one of the social abnormalities and fundamental problems of human life today, and it can be considered as a global concern. Solving this social problem requires a continuous and comprehensive struggle. Obviously, each country pursues its own policies to deal with these crimes. Legitimate memory expresses a sharp reaction to this type of crime with a differentiated approach. In a normal committee of criminal policy, the punishment is not used solely for the purpose of persecution and retaliation; it also considered the preventive effect. Hence, in Iran's criminal policy, criminal penalties, including penalties and educational provision, have been taken into account for the next generations to flourish in a healthy environment, and the growth of ethical virtues under faith and piety will be fully realized. This article seeks to refine the punishment of drug-related and psychotropic drugs offenses in Iran's legal system. Therefore, according to theoretical aspect of the research, descriptive-analytic research method has been used in inductive-deductive method the current research explained the opinion of the legislator and compares the views of different jurists by using library resources and the other research in this field.اعتیاد به مواد مخدر امروزه یکی از ناهنجاریهای اجتماعی و معضلات اساسی زندگی بشری بهشمار میرود و میتوان از آن بهعنوان دغدغهای جهانی یاد کرد. حل این معضل اجتماعی نیازمند مبارزهای مستمر و همهجانبه است. بدیهی است هر کشوری برای مقابله با این جرایم سیاستهای خاص خود را دنبال میکند. در کشور ایران نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شد تا با کلیه مظاهر فساد و تباهی که یکی از مهمترین آنها، اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روانگردان است، مبارزه کند. حافظه تقنینی از واکنش شدید به این نوع از بزه با رویکردی به نظر افتراقی حکایت دارد. در یک نظام معقول سیاست جنایی، حربة مجازات تنها بهمنظور آزار بزهکار و انتقامجویی بهکار نمیرود بلکه اثر پیشگیریکننده آن نیز مدّنظر است. ازاینرو در سیاست جنایی ایران، ضمانتاجراهای کیفری اعم از مجازاتها و اقدامات تأمینی تربیتی در نظر گرفته شده است تا نسلهای آینده در محیطی سالم شکوفا شده و رشد فضایل اخلاقی در سایه ایمان و تقوا بهخوبی تحقق یابد. مقاله حاضر درصدد بازخوانی مجازات جرایم مرتبط با مواد مخدر و داروهای روانگردان با تأکید بر اصلاحیه سال 1396 قانون مبارزه با مواد مخدر است و بدینمنظور باتوجهبه جنبه نظری پژوهش، از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی دادهها به شیوة استقرایی ـ قیاسی استفاده شده است و ضمن استفاده از منابع کتابخانهای و پژوهشهای موجود دراینزمینه، به بیان نظر قانونگذار و مقایسه دیدگاههای مختلف حقوقدانان پرداخته است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221The Legal Status of Stem Cell Technology; Economic Threats and Challengesوضعیت حقوقی فناوری سلولهای بنیادی؛ تهدیدها و چالشهای اقتصادی15917712070210.48300/jlr.2020.120702FAاحمد پورابراهیمدکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، ایران.0000-0001-5865-5577Journal Article20200112Stem cell is developed as a new therapeutic approach and it is expected in the near future, cell therapy will form one of the largest markets in the world. For rightful place in the global market, it is necessary to speed up the commercialization of our research achievements and enter the growing market of cell therapy. This study aimed to study the situation legal stem cell technology; threats and economic challenges, the legal status of economic challenges related to intellectual property, patent, funding research projects, medical tourism by unapproved cell interventions, cost of treatment and commercial and financial relations among the people. <br />The attributive and library method is used for collecting information through reading books, articles and other research. <br />Commercialization challenges include lack of support, lack of commercialization centers and the lack of real and virtual market supply and demand of biotechnology. Based on the placement of stem cells in priorities (a) of basic and applied sciences, in paragraph two and three of the third chapter of the comprehensive scientific map document, necessary laws and regulations to regulate this area is an inevitable affair. Therefore, the development of appropriate institutional and legal infrastructure is a top priority to lead to a place in the region and the world in 1404 horizon.سلولهای بنیادی بهعنوان یک رویکرد جدید درمانی، نمایان شده و انتظار میرود در آینده نزدیک سلولدرمانی یکی از بزرگترین بازارهای دنیا را شکل دهد. برای دستیابی به جایگاه مناسب در بازار جهانی، لازم است دستاوردهای پژوهشی کشورمان بهسرعت تجاری شده و وارد بازار روبهرشد سلولدرمانی شود. پژوهش حاضر با هدف مطالعة وضعیت حقوقی فناوری سلولهای بنیادی؛ تهدیدها و چالشهای اقتصادی آن، به بررسی وضعیت حقوقی چالشهای اقتصادی مربوط به مالکیت معنوی، ثبت اختراع، بودجه طرحهای پژوهشی، توریسم درمانی با استفاده از مداخلات سلولی تأییدنشده، هزینه درمان و روابط مالی و تجاری میان افراد، پرداخته است.<br />اطلاعات موردنیاز به روش کتابخانهای و اسنادی و با مطالعه کتب، مقالات و تحقیقات سایر پژوهشگران جمعآوری گردیده است.<br />چالشهای پیشروی تجاریسازی عبارتند از فقدان نظام حمایت، فقدان مراکز تجاریسازی و فقدان بازارهای واقعی و مجازی عرضه و تقاضای زیستفناوری. باتوجهبه قرار گرفتن علوم سلولهای بنیادی در بند 2 و 3 فصل سوم سند نقشه جامع علمی کشور جزو اولویتهای (الف) در علوم پایه و کاربردی، قوانین و مقررات لازم برای ساماندهی این حوزه، امری اجتنابناپذیر است. لذا توسعه زیرساخت قانونی و نهادی یکی از اولویتهای اصلی جهت کسب جایگاه شایسته در منطقه و جهان در افق ۱۴۰۴ میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221The Legal-Jurisprudential Basis and Limits of the Obligations of Security for Injuries Damages Fundمبانی فقهی ـ حقوقی و حدود تعهدات صندوق تأمین خسارات بدنی17921112070310.48300/jlr.2020.120703FAسام سوادکوهیفراستادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانجنوب، تهران، ایران.حسن حاججعفریدانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانجنوب، تهران، ایران.0000-0000-0000-0000Journal Article20190716Understanding the extent of the insurer's obligations alone is not enough to explain the overall issue of third-party insurance. In many cases, the legislator has been liable for compensation in the general fund. In some cases, the insurer may, after compensation, return to the Loss Insurance Fund for reimbursement. The same two regulations are sufficient to determine the importance and necessity of studying and recognizing the limits of the obligations of the fund for the provision of financial damages. In this paper, with the understanding of this necessity, the scope of the Fund's obligations under the Third-Party Compensation Insurance Act of 1395, as well as the grounds for the formation of the fund in terms of its jurisprudence and law and its security for injuries damages founds, and why the legislator increased the liability of the fund, it has been studied and analyzed.شناخت حدود تعهدات بیمهگر بهتنهایی برای تبیین کلّی موضوع بیمه شخص ثالث کافی نیست. در بسیاری از موارد قانونگذار جبران خسارت را بهطور کلّی برعهده صندوق تأمین خسارت بدنی گذارده است. در پارهای از موارد نیز بیمهگر پس از جبران خسارت میتواند برای اعاده آن به صندوق تأمین خسارت بدنی مراجعه نماید. همین دو مقرره کافی است تا اهمیت و ضرورت مطالعه و شناخت حدود تعهدات صندوق تأمین خسارات بدنی نیز مشخص گردد. در این مقاله با درک این ضرورت، به بررسی ابعاد و محدوده تعهدات صندوق تأمین خسارات بدنی از منظر قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 پرداخته شده و مبانی تشکیل صندوق از نظر فقهی و حقوقی فلسفه وجودی آن و اینکه چرا قانونگذار سقف تعهدات صندوق را افزایش داده است موردمطالعه و تحلیل قرار میگیرد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Management and Efficient Distribution of Risk in Oil and Gas Contracts through Contractual Clausesمدیریت و توزیع کارآمد ریسک در قراردادهای نفت و گاز از طریق شروط قراردادی21324912070410.48300/jlr.2020.120704FAمحمد مهدی حاجیاناستادیار گروه حقوق خصوصی و اقتصادی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.سیّده شیدا سلیمیدانشآموختة کارشناسیارشد حقوق نفت و گاز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190720Given the wide range of risks the contracting parties face in oil and gas projects, risk management strategies play an essential role in reducing risk costs, reducing disputes between contracting parties, and ultimately, achieving the business objectives of the contract. Contractual allocating of project risks through the inclusion of key distribution risk clauses in the contract, as one of the most important risk management mechanisms, has been considerably taken into account in recent years in oil and gas contracts. So that the successful implementation of each project is based on the efficient design of the contract, leading to an optimal and equitable distribution of project risks by transferring the responsibility for accepting and managing risks to the one that is in the best position to manage them. <br />This paper examines the use of a variety of contractual risk allocation mechanisms in oil and gas contracts, such as exclusion clause, liability limitation clause, indemnity clause, liquidated damage clause and the clause of requirement to obtain certain insurance coverage and at the end, discusses invalidity of contractual terms when they lead to unfair risk allocation.نظر بر طیف وسیع ریسکهایی که طرفین قرارداد در پروژههای نفت و گاز با آن مواجه هستند، استراتژیهای مدیریت ریسک، جهت کاهش هزینههای ناشی از ریسکها، کاهش اختلافات میان طرفین قرارداد و درنهایت دستیابی به اهداف تجاری قرارداد، نقشی اساسی ایفاء میکنند. تخصیص قراردادی ریسکهای پروژه از طریق درج شروط کلیدی توزیع ریسک در قرارداد، بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت ریسک، بهطور قابلملاحظهای در سالهای اخیر در قراردادهای نفت و گاز موردتوجه قرار گرفته است، بهطوریکه اجرای موفّق هر پروژه در گروی طراحی قراردادی کارآمد است که با انتقال مسئولیت مدیریت و تحمّل ریسکها به طرفی که در بهترین موقعیت برای مدیریت آنها قرار دارد، منجر به توزیع بهینه و عادلانۀ ریسکهای پروژه گردد.<br />این مقاله استفاده از انواع مکانیسمهای قراردادی توزیع ریسک در قراردادهای نفت و گاز، ازقبیل شرط عدممسئولیت، شرط تحدید مسئولیت، شرط مصونیت، شرط وجه التزام و شرط الزام به اخذ پوششهای بیمهای مشخص را موردبررسی قرار میدهد و در انتها بیاعتباری شروط قراردادی را زمانی که منجر به تخصیص ناعادلانه ریسک میشوند، موردبحث قرار میدهد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Competitiveness of Government Procurements in Iranian Legal System, UNCITRAL Model Law and Agreement on Government Procurementرقابتپذیری خریدهای دولتی در نظام حقوقی ایران، قانون نمونه آنسیترال و موافقتنامه خرید دولتی25127012070610.48300/jlr.2020.120706FAحمید باقرزادهدکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران و فارغالتحصیل حقوق ساختوساز و حلوفصل اختلافات از کینگز کالج لندن، لندن، انگلستان.Journal Article20191215By joining to “UN Convention against Corruption”, Iran has obliged to improve the competition in the government procurement regulations. Nonetheless, the Iranian regulations on government procurement have not yet been challenged. <br />In the current essay, first, researcher through the competitive study of “UNCITRAL Model Law on Public Procurement (2011)” and “WTO Agreement on Government Procurement (2012)” which are significant samples of international practices in public procurement, presents the factual global standards for government procurements. Then, after comparing them with “Iranian Tendering Act” and relevant directives, the researcher has gotten the point that Iranian regulations require improvements although there are some positive aspects. These modifications consist of some literal changes on the titles, subjective attitude to government procurements, inclusion of service purchases, considering the intellectual property rights and excluding continues and previous purchases from the procedures aiming to increase the competition grounds and harmonise with international standards while giving a solution to the current necessities of the country.ایران با پیوستن به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد، متعهد به فراهم آوردن رقابت در مقررات ناظر بر خریدهای دولتی است. بعد از الحاق به کنوانسیون مذکور، رقابتپذیری مقررات ناظر بر خرید دولتی در نظام حقوقی ایران به چالش کشیده نشده است. در این مقاله، محقق با مطالعه قانون نمونه آنسیترال برای تأمین عمومی کالا و خدمات 2011 و موافقتنامه خرید دولتی 2012 که در حقیقت استانداردهای جهانی برای خریدهای دولتی را در کنار بخشی از عرف بینالمللی در حوزه خرید دولتی، ارائه میدهند و انطباق آنها با مقررات مناقصات در نظام حقوقی ایران ازجمله قانون برگزاری مناقصات، دریافته است که مقررات ایران علیرغم وجود جنبههای مثبت، نیازمند بازنگریهایی ازجمله تغییر برخی از عناوین، برخورد موضوعی با خریدهای دولتی و شمول خرید خدمات مشاوره و افزودن پارهای نیازمندیها مانند شناسایی حقوق ناشی از مالکیت معنوی، خریدهای تکمیلی و خرید سابق است تا قابلیت رقابتی را افزایش داده و نیز از حیث کاربری با نیازمندیهای روز کشور و برخی مقررات بینالمللی همگرایی بیشتری پیدا کند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Investigating Private Property Relationship on Petroleum Resources in Imamieh Jurisprudence and United State's Lawرابطۀ مالکیت خصوصی بر منابع نفتی در فقه امامیه و حقوق آمریکا27129512070810.48300/jlr.2020.120708FAقاسم خادمرضویاستادیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، داﻧﺸﮑﺪه ﺣﻘﻮق ﻗﻀﺎﯾﯽ، تهران، ایران.پوریا راستگو خیاویدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، داﻧﺸﮑﺪه ﺣﻘﻮق ﻗﻀﺎﯾﯽ، تهران، ایران.0000000240074296Journal Article20190730The discussion of the regime of ownership on oil and gas and the acceptance of existing theories in this regard is of great significance in terms of the works that it entails, with the explanation that the discussion in this regard is in fact the gateway to the subject of oil contracts and the acceptance each existing theory will have a direct impact on the type of oil and gas contracts. In the legal system of any country, in accordance with the attitude of these sources, a different ownership system has been accepted. The private property system on petroleum resources is one of the accepted systems of these resources, which is in conjunction with two other system of ownership, the state and public ownership system. The United States of America is an objective example of the adoption of the private property system. In Islamic jurisprudence, the private property system has been mentioned by some of the Imams' jurisprudents, although the principles that led to the acceptance of this theory in Imam's jurisprudence are different from the principles of this theory in United States law.بحث از رژیم مالکیت بر نفت و گاز و پذیرش نظریههای موجود دراینخصوص از حیث آثاری که بر آن مترتب میشود از اهمیت بسزائی برخوردار است؛ با این توضیح که بحث دراینخصوص درواقع دریچه ورود به مبحث قراردادهای نفتی محسوب شده و پذیرش هر یک از نظریههای موجود تأثیر مستقیم بر نوع قراردادهای نفت و گاز خواهد داشت. در نظام حقوقی هر کشوری به تناسب نگرشی که به این منابع وجود داشته، نظام مالکیتی متفاوتی موردپذیرش قرار گرفته است. نظام مالکیت خصوصی بر منابع نفتی یکی از نظامهای پذیرفتهشده بر این منابع میباشد که در کنار دو نظام مالکیتی دیگر یعنی نظام مالکیت دولتی و عمومی مطرح میباشد. کشور ایالاتمتحده آمریکا یک مثال عینی در پذیرش نظام مالکیت خصوصی میباشد. در فقه اسلامی نیز، نظام مالکیت خصوصی از سوی برخی از فقهای امامیه مورداشاره قرار گرفته است؛ اگرچه اصولی که موجب پذیرش این نظریه در فقه امامیه شده است با مبانی این نظریه در حقوق آمریکا متفاوت است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221A Comparative Study of the Electoral Justice Mechanism in England and the International Principles Governing Electoral Justiceمطالعۀ تطبیقی مکانیسم دادرسی انتخاباتی در انگلستان و اصول بینالمللی حاکم بر دادرسی انتخاباتی29732412071010.48300/jlr.2020.120710FAحسین علائیاستادیار حقوق عمومی، عضو هیئتعلمی گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20190906In international law and practice, some standards and criteria have been stipulated that their observance will lead an election to a free and fair election in which people will have a genuine share in their active participation, including the most important of these criteria, the monitoring of election results and resolution of electoral disputes. Claims, whether in the early stages of the election, that is, the stage of registration and review of qualifications, whether at the stage of holding it, namely, advertising and voting, or in the post-election stage, namely the announcement of the results, must be in the context of fairness and rationality and in accordance with the rules and International standards to be resolved. <br />In England, electoral proceedings are conducted by a special tribunal consisting of two judges of the Supreme Court without a jury. This court can disqualify the candidate, review the ballot, announce the results of the election or demand a new election. Unfortunately, the process of electoral litigation is sometimes too difficult and, in general, evidence suggests that the process of litigation in the UK is obsolete, complicated, inaccessible and inefficient. In this study, we are going to examine the formalities of the UK electoral system and its degree of compliance with the relevant international standards.در حقوق و رویۀ بینالمللی معیارها و استانداردهایی مقرر شده است که رعایت آنها یک انتخابات را به سمت انتخاباتی آزاد و منصفانه که مردم سهم واقعی در مشارکت فعالانۀ آن دارند، سوق خواهد داد؛ ازجمله مهمترین این معیارها، نظارت بر نتایج انتخابات و حلوفصل دعاوی انتخاباتی میباشد. اختلافات چه در مراحل ابتدایی انتخابات، یعنی مرحلۀ ثبتنام و احراز صلاحیتها، چه در مرحلۀ برگزاری آن، یعنی تبلیغات و رأیگیری و چه در مرحله پساانتخاباتی یعنی اعلام نتایج و ... رخ دهد، لازم است در بستری از انصاف و عقلانیت و با رعایت موازین و استانداردهای بینالمللی حلوفصل شوند.<br />در انگلستان رسیدگی به دعاوی انتخاباتی با دادگاه ویژهای متشکّل از دو قاضی دیوانعالی بدون حضور هیئت منصفه است. این دادگاه میتواند از کاندیدا سلب صلاحیت کند، آراء را بررسی کند، نتایج انتخابات را اعلام کند یا خواستار برگزاری انتخابات جدید شود؛ اما متأسفانه تشریفات طرح دعوای انتخاباتی گاهی بیش از اندازه دشوار است و بهطور کلّی شواهد نشان میدهد که روند طرح این دعاوی در بریتانیا منسوخ، پیچیده، غیرقابلدسترس و ناکارآمد است. در این پژوهش برآنیم با طرح موازین بینالمللی در رسیدگی به دعاوی انتخاباتی، به بررسی تشریفات نظام دادرسی انتخاباتی انگلستان و میزان انطباق آن با موازین بینالمللی مربوطه بپردازیم.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221The Effect of Forensic Discourse on the Usage of Words in Civil Court Based on the Categorization of Conceptual Relationsتأثیر گفتمان حقوقی بر کاربرد واژگان در دادگاه مدنی بر اساس طبقهبندی روابط مفهومی32534412071110.48300/jlr.2020.120711FAفرنگیس عباس زادهدانشجوی دکتری گروه زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران .بهمن گرجیاندانشیار گروه زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.الخاص ویسیدانشیار گروه زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنور، ایران.مهران معماریاستادیار گروه زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، خوزستان، ایران.Journal Article20190707The effect of court speech can be affected by using verbal and non-verbal cues. Verbal acts transfer their linguistic contents of necessary language use and nonlinguistic components such as body movements. This study aims at investigating the effect of on lexical and phrasal use in people’s forensic discourses in civil courts following Safavi’s (2011) categorization model of lexical conceptual relations. Every word, phrase, clause, a sentence has a meaning which can be transferred by linguistic and nonlinguistic elements. Linguistic components of meaning are concerned with lexicons and syntax. The research data gathered from two video clips of getting divorces by agreement in order to study lexical collocation, combination, deviation, inflection, and semantic relations at the word and sentence level. The results indicated that identifying the linguistic and correct use of lexical structures and grammatical patterns cause interactional communications positively and efficiently. People are not often aware of linguistic elements in their defenses of the courts. The results showed that linguistic norm deviations are affected by the selection of lexemes. In the courts, the judge and attorney should pay much attention to maintaining and deviating the speech values from forensic perspectives.کارآمدی واژگان در محیط دادگاه مدنی با استفاده از گفتمان کلامی و غیرکلامی نقش مؤثری در تأیید ادعای طرفین دعوی دارد. هدف از این تحقیق تجزیه و تحلیل تأثیر گفتمان حقوقی بر کاربرد واژگان در دادگاه مدنی بر اساس الگوی طبقهبندی روابط مفهومی واژگانی صفوی (1390) است. دادههای تحقیق از فایلهای تصویری پانزده پرونده بهصورت روش تصادفی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل روابط مفهومی واژگانی شامل هممعنایی، تضاد، چندمعنایی، تأویل معنایی، ابهام، همنشینی واژگانی و پیشانگاری متأثر از گفتمان و ژانر دادگاههای مدنی بود. از هر فایل تصویری طلاق، بیست دقیقه تجزیه و تحلیل توصیفی گردید. نتایج نشان داد، استفاده صحیح از ساختارهای واژگانی و الگوهای دستوری ارتباطات میانفردی را درجهت مثبت سوق میدهد. در اغلب موارد متهم در انتخاب واژگان ناهنجاری دارد که این مسئله متناسب با آداب و رسوم، هنجارهای فرهنگی، وظایف فردی و موقعیتی او نیست و این امر در رأی قاضی بسیار مؤثر است. نتایج این تحقیق نشان داد که قاضی از ناهنجاری کلامی و غیرکلامی کمتر استفاده کرده و در برخی موارد حتی ناهنجاری مشاهده نگردید. نتایج همچنین نشان داد که در محیط دادگاه، قضات برای تأثیرگذاری بیشتر پیام ترجیح میدهند از چندمعنایی، هممعنایی، تضاد معنایی و تأویل معنایی بیشتر استفاده کنند و با واژگان و جملات متفاوت از تکرار بپرهیزند. هم قضات و هم زوجین، از فضاهای ذهنی و راهبردهای ارجاعی بهمنظور رفع ابهام و توجیه خود استفاده میکنند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221An Investigation of the Nature, Stance, and Performance of Tehran Regional Arbitration Centerبررسی ماهیت، جایگاه و عملکرد مرکز منطقهای داوری تهران345368120712FAمحسن حاتمی پوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.نصراله ابراهیمیدانشیار حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20190825Arbitration is a substitute and among the most important solutions for dispute settlement, in which the parties to a disagreement, by mutual accord, refer a controversy, to reach a binding, impartial, and effective agreement. As for the procedure, arbitration can be categorized into ad hoc versus institutional arbitration; in the latter, arbitration institutions organize and manage the arbitration proceedings, as a mediator and arbiter, in an attempt to accelerate as well as to facilitate and improve the proceedings. Such institutions, as per the regulations, have immunity for performing their duties, yet, according to general rules of liability, are liable against the parties to a dispute and third parties, and can be litigated. A major arbitration institution in Iran, the operation of which is based on and authorized by the statute of the Islamic Consultative Assembly, is Tehran Regional Arbitration Center (TRAC), incorporated through an agreement between the Islamic Republic of Iran and Asian-African Legal Consultative Organization, with rules based on The UNCITRAL Rules of Arbitration of 1976; the newly enacted rules of said center, subsequent to the required amendments to some of its facets, became enforceable from early March 2018.داوری یکی از شیوههای جایگزین و از مهمترین راهکارهای تسریع در حلوفصل اختلاف است که طرفین اختلاف با تراضی یکدیگر تنازع فیمابین را برای رسیدن به یک توافق الزامآور، بیطرفانه و مؤثر به آن ارجاع میدهند. از جهت نحوه انجام، داوری به دو شیوه موردی و سازمانی قابلتقسیم است که در داوری سازمانی، سازمانهای داوری با هدف سرعت در روند رسیدگیها و تسهیل و ارتقای کیفیت، فرایند داوری را بهعنوان یک میانجی بین طرفین و داور، سازماندهی و مدیریت میکنند. این سازمانها وفق مقررات خود در قبال انجام وظایفشان مصونیت دارند. لیکن مطابق قواعد عام مسئولیت در برابر طرفین و اشخاص ثالث مسئولیت داشته و میتوانند طرف دعوا قرار گیرند. یکی از سازمانهای عمده داوری بینالمللی در ایران که مبنا و اساس فعالیت آن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، مرکز منطقهای داوری تهران*** است که بر اساس یک موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان مشورتی حقوقی آسیایی ـ آفریقایی (آلکو) تشکیل و قواعد آن الگویی از قواعد داوری ۱۹۷۶ آنسیترال است که قواعد جدیدالتصویب این مرکز پس از مناسبسازی و اصلاح برخی جنبههای آن از ابتدای مارس 2018 (10 اسفند 1396) لازمالاجرا گشته است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> *** <em>Tehran</em><em> Regional Arbitration Centre (TRAC)</em>پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220194420201221Young Terrorists or Child Soldiers? ISIS Children, International Law and Victimhood*تروریستهای جوان یا کودکسربازها؟ کودکان داعشی، حقوق بینالملل و قربانی شدن*34536812071510.48300/jlr.2020.120715FAسیّد صادق موسوی نژاددانشجوی دوره دکتری حقوق بینالملل، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، خراسان رضوی، ایران.کنارد نیاموتاتاعضو دپارتمان حقوق، دانشگاه دی مونتفورت، لسترJournal Article20201010Since the Syrian conflict broke out, a significant number of Western citizens travelled to the warzone to join the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS). By common definitions, some of the persons travelled as ‘children’. However, since the defeat of ISIS, Western countries are facing a conundrum on how to treat these young former fighters. The status of these children has been contentious. Among the Western countries, there does not seem to be a clear position or consistent approach on how such children should be treated. It would appear that the approaches towards the dilemma on these young persons have, predominantly, been dictated by the political whims of individual states. Generally, the children have been regarded as young “terrorists” likely to pose danger to Western societies if repatriated back. However, the perceptions and actions towards these minors seem to depart from the normative approaches to children associated with armed conflict. The widely reported case of British teenager Shamima Begum shone the spotlight on the predicaments of children formerly associated with ISIS. This article makes a case for the treatment of ISIS-associated children to be considered as child soldiers. When analyzed closely, these children deserve protections accorded to all children recruited for purposes of warfare. Recent case law seems to imply that such protection does not cease even after the age of 18 years. All considered, the denial of repatriation appears inimical to normative standards on children associated with armed conflict. Furthermore, the approaches of some of the Western countries could be vulnerable to criticism for violation of the rule of law. The arbitrary revocation of citizenship and barring of returns appear starkly in conflict with norms of natural justice. With this in mind, this article asserts that a consistent approach would require the Western approaches to treat ISIS-associated children as victims first and accord them protections recognized in international law.از زمانی که درگیریها در سوریه آغاز گردید، تعداد قابلتوجهی از شهروندان کشورهای غربی به منطقه جنگی عزیمت کردند تا به دولت اسلامی شام و عراق (داعش)**** ملحق شوند. بر اساس تعاریف رایج، برخی از این افراد سفرکرده کودک هستند. پس از شکست داعش، کشورهای غربی با این معضل مواجه شدند که چگونه باید با این جنگجویان جوان رفتار کنند. وضعیت این کودکان بحثبرانگیز شده بود. بهنظر نمیرسد در میان کشورهای غربی موضع مشخص یا رویکردی ثابت درمورد چگونگی رفتار با این کودکان وجود داشته باشد. بهنظر میرسد که رویکردهای موجود درمورد معضل این جوانان، عمدتاً توسط امیال سیاسی هر کشور دیکته شده باشد. بهطور کلّی این کودکان بهعنوان تروریستهای جوانی شناخته میشوند که درصورت بازگشت به میهن، جوامع خود را در معرض خطر قرار میدهند. به هر تقدیر بهنظر میرسد برداشتها و واکنشها نسبت به این اقلیت، از روشهای هنجاری درمورد کودکان مرتبط با مخاصمات مسلحانه، اخذ میشود. پرونده شمیمه بیگم، نوجوان بریتانیایی، که بهطور گسترده گزارش گردیده، درمورد وضعیت نگرانکننده کودکانی که سابقاً با داعش مرتبط بودند زنگ خطری را به صدا درآورد. این مقاله پروندهای را برای رفتار با کودکان مرتبط با داعش بهعنوان کودکسرباز، ایجاد میکند. در بررسیهای نزدیک، این کودکان مستحق دریافت حمایتهایی مطابق با تمام حمایتهای انجامشده برای کودکان بهکار گرفتهشده برای اهداف جنگی میباشند. بهنظر میرسد رویه قضایی اخیر بهطور ضمنی بیان میدارد این حمایتها حتی بعد از سن 18 سالگی پایان نمییابد. باتوجهبه مطالب مذکور، ممانعت از بازگشت به میهن برای هنجارسازی معیارها درمورد کودکان مرتبط با میدان جنگ، غیرضروری بهنظر میرسد. بهعلاوه، رویکردهای برخی از کشورهای غربی میتواند بهدلیل نقض حاکمیت قانون در معرض انتقاد باشد. لغو خودسرانه تابعیت و ممنوعیت بازگشت به میهن در تضاد کامل با هنجارهای عدالت طبیعی است. با وجود این، این مقاله مدعی است یک رویکرد ثابت، نیازمند رویکرد غربی در برخورد با کودکان داعشی اولاً بهعنوان قربانی و پیروی از حقوق بهرسمیت شناختهشده آنها در حقوق بینالملل میباشد.<br /><br clear="all" /><br /><br />**** ISIS