پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220USA Unilateral coercive measures against Iran from the perspective of International Law by emphasizing of UN Human Rights Council Practiceاقدامات قهری یکجانبه آمریکا علیه ایران از منظر حقوق بینالملل با تأکید بر رویه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد83514601010.48300/jlr.2021.300803.1762FAسید قاسم زمانیاستاد گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانزینب فرهمندزاددانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210907Unilateral sanctions are examples of unilateral coercive measures that have been discussed in numerous international documents because of their extensive implications for human rights. This descriptive-analytical article seeks to explain that the US government is in some cases internationally responsible for human rights abuses and violations of treaty and customary obligations due to unilateral and extraterritorial sanctions against the Iranian government and individuals. The reports of the special reporters of the Human Rights Council on the negative effects of unilateral coercive measures on human rights has been examined in this research. The results of the study indicates the need to establish a coherent international mechanism to record unilateral coercive measures of states and periodic reports of targeted states on the human rights effects of sanctions on their citizens as well as the establishment of a specialized tribunal under the auspices of the United Nations Security Council to refer individuals and institutions affected by unilateral sanctions and to compensate them.تحریمهای یکجانبه از مصادیق اقدامات قهری یکجانبه هستند که در اسناد بینالمللی متعددی به دلیل آثار گستردهشان بر حقوق بشر مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد تبیین این نکته است که دولت آمریکا در برخی شرایط به علت تحریمهای یکجانبه و فراسرزمینی علیه دولت ایران و اشخاص از جهت نقض حقوق بشر و نقض تعهدات معاهداتی و عرفی مسئولیت بینالمللی دارد. در این پژوهش، گزارشهای گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر در زمینه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر حقوق بشر بررسی شده است. نتایج پژوهش بیانگر لزوم ایجاد یک ساز و کار بینالمللی منسجم جهت ثبت اقدامات قهری یکجانبه کشورها و گزارشهای دورهای کشورهای هدف مبنی بر آثار حقوق بشری تحریمها بر شهروندانشان و همچنین تشکیل دادگاهی تخصصی برای رجوع افراد و نهادهای متضرر از تحریمهای یکجانبه و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر این اشخاص و جبران خسارات آنها زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد میباشد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220Occurrence of Crime on the High Seas; from Exercising Coastal State’s Criminal Jurisdiction to its Prohibition in the ITLOS’s Jurisprudenceوقوع جرم در دریاهای آزاد؛ از اعمال صلاحیت کیفری دولت ساحلی تا ممنوعیت آن در رویه قضایی دیوان بینالمللی حقوق دریاها375714601110.48300/jlr.2021.276580.1609FAجواد صالحیدانشیار، گروه حقوق، دانشکده دانشکده خقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.0000-0002-7402-1176Journal Article20210419Components of states’ criminal jurisdiction are based on domestic criminal law that has been mandated by legislative will. But this situation in relation to the criminal jurisdiction of the Coastal State is subject to restrictions that apply to division of maritime areas. The ITLOS’s jurisprudence is an example of the obligation to comply with the components of the Coastal State’ criminal jurisdiction in the High Seas that do not precede record. The review of the ITLOS’s jurisprudence is important in this regard, the subject and purpose of this paper and have new achievements that have been considered by descriptive-analytical method of the provisions of the UNCLOS. The main question of this study is what are the components of the prohibition of the High Seas’ criminal jurisdiction in the ITLOS jurisprudence? The findings of the study show that the criminal jurisdiction of the Coastal State faces some limitations as a result of the provisions of the UNCLOS. Transferring of absolute jurisdiction over the affairs of a foreign ship to its Flag State in the High Seas is an example of these restrictions. Accordingly, the Coastal State cannot prosecute foreign ship’s offenses in the High Seas based on the ITLOS’s jurisprudence.مولفههای اعمال صلاحیت کیفری دولتها بر اساس حقوق کیفری داخلی است که بنا به اراده مقنن سیاستگذاری شده است. اما این وضعیت در ارتباط با اعمال صلاحیت کیفری دولت ساحلی در مناطق دریایی با محدودیتهایی مواجه است که از تقسیمبندی مناطق دریایی تبعیت میکند. رویه قضایی دیوان بینالمللی حقوق دریاها، نمونهای از الزام به تبعیت از مولفههای اعمال صلاحیت کیفری دولت ساحلی در دریاهای آزاد است که مسبوق به سابقه نیست. بررسی رویه قضایی دیوان بینالمللی حقوق دریاها از این حیث حائز اهمیت، موضوع و هدف این نوشتار بوده و واجد دستآوردهایی جدید است که با روش توصیفی تحلیلی مقررات کنوانسیون حقوق دریاها مدنظر قرار گرفته است. سوال اصلی پژوهش این است که مولفههای ممنوعیت اعمال صلاحیت کیفری دولت ساحلی در دریاهای آزاد در رویه قضایی دیوان بینالمللی حقوق دریاها چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که صلاحیت کیفری دولت ساحلی با محدودیتهایی مواجه است که ناشی از مقررات کنوانسیون حقوق دریاها است. واگذاری اعمال صلاحیت مطلق بر امور کشتی خارجی به دولت صاحب پرچم آن در دریاهای آزاد، نمونهای از این محدودیتها است. بر این اساس دولت ساحلی حسب رویه قضایی دیوان بینالمللی حقوق دریاها نمیتواند جرایم کشتی خارجی را در دریاهای آزاد تعقیب کند.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220application of Article 79 of the Rules of Procedure of the International Court of Justice in jurisprudenceاعمال ماده 79 آیین نامه دیوان بین المللی دادگستری در رویه قضایی598814601210.48300/jlr.2021.266126.1568FAعباس برزگرزادهاستادیار، گروه حقوق بینالملل عمومی، دانشکده حقوق، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران0000-0002-2448-4455Journal Article20210302Article 79 of the Rules of Procedure of the International Court of Justice deals with the subject of preliminary objections. Preliminary objections refer to two types of objections related to competence and audibility. Articles 34 and 36 of the Statute deal with the jurisdiction of the Court, but there are ambiguities regarding the hearing, the Statute and the Rules of Procedure of the Court, in the sense that its instances have not been specified. In this descriptive-analytical study, we seek to determine the cases of inability to hear the petition in the court proceedings. . In cases where the lawsuit is filed through a lawsuit, it is very common for the defendant government to raise preliminary objections. Such objections are designed to prevent the court from issuing a ruling on the nature of the dispute According to the Court's case, cases of inadmissibility include abuse of rights, lack of dispute, lack of interest, political disputes, diplomatic protection, other dispute resolution methods, fictitious disputes, the need for judicial observance, and abuse of court. Cases such as lack of legal capacity to file a lawsuit and the unreality of the dispute have sometimes been cited in the lawsuit, as well as the unscrupulousness of the plaintiff, whose examples (not the principle) have not been accepted by the court in any case.ماده 79 آیین نامه دیوان بین المللی دادگستری به موضوع ایرادات مقدماتی اختصاص دارد . ایرادات مقدماتی ناظر به دو نوع ایراد مرتبط با صلاحیت و قابلیت پذیرش میباشد . مادتین 34 و 36 اساسنامه به صلاحیت دیوان میپردازد ولی در خصوص قابلیت پذیرش ، اساسنامه و آیین نامه دیوان با ابهاماتی مواجه است به این معنا که سر فصلها و مصادیق آن تصریح نگردیده است . پذیرش ایراد مقدماتی موجب عدم رسیدگی ماهوی به پرونده خواهد شد. در این تحقیق که به شیوه توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته در پی تعیین سرفصلها و مصادیق ایرادات مرتبط با قابلیت پذیرش که مانع از رسیدگی ماهوی نزد دیوان بین المللی دادگستری در رویه میشود خواهیم بود و نتیجه اینکه ایرادات مرتبط با قابلیت پذیرش به شش دسته کلی تقسیم میشوند که عبارت است از ایرادات نسبت به مفهوم عام سوء استفاده ، ایرادات مرتبط با وضعیت اختلاف ، ایرادات مرتبط با اهلیت خواهان ، ایراد مرتبط با عملکرد رکن اصلی قضایی ملل متحد ، حمایت دیپلماتیک و استناد به امکان اعمالِ دیگر شیوههای حل و فصل و اختلافات .پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220Domestic and International Banking Disputes Resolution Mechanismمکانیزم حل و فصل اختلافات داخلی و بینالمللی بانکی8911614601410.48300/jlr.2022.146014FAمنصور عطاشنهاستادیار گروه حقوق، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.سیدعلیرضا هاشمی زاده کهنیاستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد کرج، البرز، ایران.زهرا عطاشنهدانشجوی دکتری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد کرج، البرز، ایرانJournal Article20201214The importance of trade and business relations in human life and the economic growth of society is quite clear and obvious. Commercial law is responsible for regulating these relations through the provision of various commercial contracts. One of the types of these important commercial contracts is the banking contract, which has maintained its commercial nature despite the fact that some banks are state-owned. The settlement of banking disputes was originally subject to general rules and was sometimes proceeded merely by justice courts. But now, with the dominance of the market-based economy system, alternative methods such as arbitration, negotiation, mediation, good office, conciliation and expert advice in the domestic and international arenas are increasingly used for resolving disputes. These mechanisms, which have also been interpreted as private justice, have special advantages and privileges over the traditional judicial system, which are effective in speeding up the settlement of disputes in line with the speed required by business. In the international arena, issues Such as the tendency of traders to be aware of their rights and obligations, the disinclination to engage with the complex and unknown rules and procedures of other countries' courts, and the avoidance of challenges related to conflict-of-laws rules have caused the reference to settlement mechanisms condition in most commercial contracts. Therefore, the present research is dedicated to investigating the mechanisms of resolving domestic and international banking disputes.بر مبنای اهمیت تجارت و روابط تجاری در زندگی انسان و رشد اقتصادی جامعه، حقوق تجارت اقدام به تنظیم این روابط از طریق پیشبینی قراردادهای تجاری نموده است. یکی از اشکال این قراردادها، قرارداد بانکی است که ماهیت تجارتی خود را با وجود دولتی بودن برخی بانکها حفظ کرده است. حل و فصل اختلافات بانکی زمانی تنها از طریق محاکم دادگستری انجام میگردید اما اکنون با غلبه سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار روشهای جایگزین بیش از پیش مورد استفاده قرار میگیرند. این مکانیزمها که به عدالت خصوصی نیز تعبیر شده اند مزایایی نسبت به دادرسی سنتی سیستم قضایی دارند که در راستای سرعت لازمه تجارت موثرتر واقع میشوند. در عرصه بینالمللی نیز مسائلی از قبیل تمایل تجار به آگاهی از حقوق و تعهدات خود، درگیر نشدن با مقررات و آیین دادرسی پیچیده و ناشناخته محاکم کشورهای دیگر باعث شده شرط ارجاع به مکانیزمهای حل و فصل در اغلب قراردادهای تجاری بینالمللی گنجانده شود. از اینرو، پژوهش حاضر به بررسی این مکانیزمهای حل و فصل اختلافات اختصاص دارد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220Feasibility study of the simultaneous claim of obligations documented in the Executory document from the competent authorities in the light of review of laws jurisprudence and legal doctrineامکانسنجی مطالبۀ همزمان تعهدات مستند به سند لازمالاجرا از مراجع صالح در پرتو بررسی قوانین، رویۀ قضائی و دکترین حقوقی11713814601510.48300/jlr.2021.274914.1599FAسروش صفی زادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران (پردیس فارابی)، قم، ایران.Journal Article20210228Simultaneous claims of debts documented in the executory document are among the common cases in the Iranian judicial system, which are carried out by obligees with motives such as pressuring the debtor to perform the debt, speeding up the collection of claims, and etc. In this regard, sometimes the whole debt is demanded from two authorities simultaneously , and sometimes debt is divided into two parts, and each part is demanded from a authority. <br />However,the legal status of this obligee’s measure in the Iranian legal system is unclear due to the existence of conflicting views in the dimensions of legislative, judicial and legal doctrines. Some have taken this measure as correct and others have ruled that the obligee has no authority to demand it simultaneously. <br />Based on this, the question can be raised that in the Iranian legal system, what are the limits of the authorities of the obligee in claiming the obligations documented in the executory document? And in particular, what effect does the pursuit of the obligations contained in the executory document through a competent authority have on the possibility of pursuing simultaneously in another authority? <br />This research with a descriptive-analytical method and based on documentary-library studies, has concluded that obligee’s measure in simultaneous claim is unjustifiable on the basis of legal theories and cannot be correct. Accordingly, due to lack of comprehensiveness and lack of explicit legislation, it has submitted proposals to amend the applicable regulations.مطالبۀ همزمان دیون مستند به سند لازمالاجرا از جمله موارد شایع در نظام قضائی ایران است که از جانب اشخاص متعهدله با انگیزههایی همچون تحت فشار گذاشتن مدیون جهت ایفای دین، تسریع در وصول مطالبات و... صورت میپذیرد. در این خصوص گاهی کل دین از دو مرجع بهطور همزمان مطالبه میشود و گاهی دین به دو بخش تقسیم میشود و هر بخش از مرجعی مطالبه میگردد. با اینحال وضعیت حقوقی این اقدام متعهدله در نظام حقوقی ایران به دلیل وجود نظریات متعارض در ابعاد تقنینی، قضائی و دکترین حقوقی ، وضعیتی نامشخص است.بهطوریکه عده ای این اقدام را حمل بر صحت نمودهاند و عدهای دیگر حکم به عدم اختیار متعهدله در مطالبۀ همزمان دادهاند. بر این اساس این پرسش قابل طرح است که در نظام حقوقی ایران حدود اختیارات متعهدله در مطالبۀ تعهدات مستند به سند لازمالاجرا به چه صورت است و بهطور خاص پیگیری تعهدات مندرج در سند لازمالاجرا از طریق یک مرجع صالح، چه تأثیری در امکان مطالبه و پیگیری همزمان در مرجعی دیگر دارد؟<br />این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانهای-اسنادی به این نتیجه رسیدهاست که اقدام متعهدله در مطالبۀ همزمان بر اساس تئوریهای حقوقی غیرقابل توجیه است و نمیتوان حکم به صحت آن داد. بر همین اساس به دلیل عدم جامعیت و فقدان صراحت تقنینی پیشنهادهایی برای اصلاح مقررات لازمالاجرا ارائه نموده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220Analysis of laws and regulations related to payments to the board of directors with emphasis on the direct tax lawتحلیل قوانین و مقررات ناظر بر پرداخت ها به هیات مدیره با تاکید بر قانون مالیات های مستقیم13915714601610.48300/jlr.2021.273737.1595FAروح الله صدیقیاستادیار گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.حسن صفاریدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-6400-6178Journal Article20210421Explaining the rules and regulations on payments of the board of directors in companies is very important for determining the legal duties of companies. In addition to the theoretical aspect, this issue has a wide range of practical effects on the companies. In this study, first, by examining the theories of relationship between the board and the company, the nature of the legal relationship of the board with the company is explained. According to various theories, there are four types of relationships for the board of directors with the company. 1) According to attorney theory, they are attorney of the company. 2) According to another theory, they are Legal agent of the company. 3) Some jurists consider the board of directors as employee of company. 4) And finally, the Organ theory that consider the board as a Pillar of the company. After rejecting the first three theories, the organ theory is accepted as a type of relationship between the board of directors and the company. according to this theory and the analysis of executive circular and legal article related to the payments of the board of directors in the commercial law, direct tax law, labor law, social security law and unemployment insurance law , it was found that the executive circular in some cases contradict with the relevant laws. Therefore, according to the importance of joint stock companies and the role of the board of directors in leading them, it is necessary to review and integrate the proposed laws.تبیین و تحلیل قوانین و مقررات ناظر بر پرداخت ها به هیات مدیره در شرکتهای سهامی، به منظور تعیین وظایف قانونی هیات مدیره شرکت های سهامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موضوع علاوه بر جنبه نظری، از لحاظ عملی نیز تاثیر زیادی بر شرکت ها دارد. در این پژوهش با بررسی نظریه ها در مورد نوع رابطه هیات مدیره با شرکت، چهار نوع رابطه برای هیات مدیره با شرکت مطرح شد. بر اساس نظریه اول، هیات مدیره وکیل شرکت می باشد، طبق نظریه دوم، هیات مدیره نماینده قانونی شرکت است. در نظریه سوم، هیات مدیره کارگر یا مستخدم شرکت تلقی می شود و در نهایت نظریهء رکنیت که هیات مدیره را به عنوان رکنی از شرکت تلقی می کند. پس از تحلیل و تبیین ماهیت رابطه حقوقی هیات مدیره با شرکت و رد سه نظریه اول، نظریه رکنیت برای نوع رابطه هیات مدیره با شرکت به عنوان نظریه غالب انتخاب شد. با توجه به نظریه رکنیت، تحلیل بخشنامه های اجرایی و مواد قانونی مربوط به پرداخت های هیات مدیره در قانون تجارت، قانون مالیات های مستقیم، قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری انجام شد. تحلیل های انجام شده نشان داد بخشنامه های اجرایی در بعضی از موارد با قوانین مربوطه دارای تناقض می باشند، لذا با توجه به اهمیت شرکت های سهامی و نقش هیات مدیره در راهبری آن ها لزوم بازنگری و انسجام بخشی در قوانین مطرح شده ضرورت می یابد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220e-parliament and its role in the realization of democracyپارلمان الکترونیکی و نقش آن در تحقق دموکراسی15918414601710.48300/jlr.2022.146017FAسودا امیری زرگ آباددانشجوی دکتری، گروه حقوق، گرایش حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-1647-605Xسیدحسین ملکوتی هشتجیناستادیار، گروه حقوق، گرایش حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-3111-0136Journal Article20201215In this century, the parliament is trying to use new technologies to achieve its goals. These goals include transparency, engagement, and participation in parliamentary processes, both oversight and legislative. Electronic parliament is a new form of parliament that seeks transparency in parliamentary activities by using information and communication technologies. The main purpose of e-parliament is to provide an effective solution to improve the performance of this institution. Improving the performance of this institution can provide a platform for the realization of e-democracy. The role that information and communication technologies play in relation to e-democracy is varies according to the traditional form of democracy. Therefore, in order to achieve e-democracy, the parliament should be equipped with modern electronic tools to be able to achieve e-democracy in society. One of the reasons for the tendency of societies to indirect democracy has been the impossibility of gathering people to express their views and also to participate in legislation. Thus, e-democracy can lead to the realization of direct democracy in political processes. In this article, by examining the concept of e-parliament, its role in achieving e-citizen participation as an essential element of democracy has been examined. The main purpose of this study is to introduce new electronic parliamentary tools to achieve digital democracy in societyدر قرن حاضر نهاد پارلمان در تلاش است تا از فناوری های جدید، به منظور تحقق اهداف خویش بهره گیرد. این اهداف شامل شفافیت، تعامل و جلب مشارکت در فرآیندهای پارلمانی اعم از نظارتی و تقنینی است. پارلمان الکترونیکی، شکل نوینی از پارلمان است که با استفاده فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در پی شفافیت فعالیت های پارلمانی است. هدف اصلی پارلمان الکترونیکی ارائه یک راه حل مؤثر برای بهبود عملکرد این نهاد است. بهبود عملکرد نهاد مذکور می تواند بستری از ارکان تحقق دموکراسی الکترونیکی را فرآهم آورد. نقشی که فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ارتباط با دموکراسی الکترونیکی ایفا می کنند، با توجه به شکل سنتی دموکراسی متفاوت است. بنابراین در راستای تحقق دموکراسی الکترونیکی، نهاد پارلمان بایستی مجهز به ابزارهای نوین الکترونیکی گردد تا بتواند دموکراسی الکترونیکی در جامعه را محقق سازد. یکی از دلایل گرایش جوامع به دموکراسی غیرمستقیم، عدم امکان عملی اجتماع مردم به منظور بیان نظرات خویش و نیز مشارکت در قانونگذاری بوده است. از این رو دموکراسی الکترونیکی می تواند منجر به تحقق دموکراسی مستقیم در فرآیندهای سیاسی گردد. در این نوشتار با بررسی مفهوم پارلمان الکترونیکی، نقش آن در تحقق مشارکت الکترونیکی شهروندان به عنوان رکن اساسی دموکراسی، مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، معرفی ابزراهای نوین الکترونیکی پارلمانی به منظور تحقق دموکراسی دیجیتالی در جامعه است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220The effect of the principle of precedence of the jurisdiction of the administrative courts in the realization of justice in France; A look at its implementation in the Iranian administrative law system.تاثیراصل تقدم صلاحیت دادگاههای اداری درتحقق عدالت درفرانسه؛ بانگاهی به اجرای آن درنظام حقوق اداری ایران18521314601810.48300/jlr.2021.245868.1502FAمحمد نادری فرددانشجوی دکتری حقوق عمومی، گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانمحمدرضا مجتهدیاستاد، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانابوالفضل رنجبریاستادیار، گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20201024Judicial oversight, and control of administrative decisions, both governmental and non-governmental, is one of the most important pillars in a sound management, according to prevent from encroaching on their oversight powers, oversight should be exercised As a result, the rights of individuals are guaranteed, the duties of officials and public institutions are clarified, and social justice is established. this supervision should be done by a non-executive body, which in France is controlled by the State Council and in the Iranian legal system by the Court of Administrative Justice.Administrative law must move with historical and social developments and based on theories having an independent judge and knowledge of administrative law; There is no need to define the jurisdiction of the Court by law And the judge's hand in determining whether an act is in the public service or not; Be open.Designing thetransfer of authority to handle governmental and non-governmental regulations, including municipalities; Social security, etc. in the Court of Administrative Justice seems to lack a solid foundation. This has adverse consequences, such as the impossibility of decongesting the Court, of appealing the decisions of the General Assembly of the Court, the impossibility of classifying national and local lawsuits, and the impossibility of classifying approvals from the point of view of the issuing institution. However, a look at Iran's comparative administrative law with France shows that approvals in France, contrary to the Iranian legal system, are usually divided into national and local, and The handling of important approvals is also differentiated cases.وجود نظارت قضایی، دادرسی وکنترل تصمیمات اداری اعم از دولتی وغیردولتی یکی از ارکان مهم در یک مدیریت سالم است که براساس آن درجهت جلوگیری از تجاوز ماموران دولتی ازاختیارات خود نظارتی بایدصورت گیرد تادرنتیجه آن حقوق افرادتضمین ، تکالیف مقامات و نهادهای عمومی روشن گردیده وعدالت اجتماعی استقرار یابد.درنظام حقوقی بیشتر کشورها این نظارت باید توسط مرجعی غیرازدستگاه اجرایی صورت گیرد که این کنترل درکشور فرانسه توسط شورای دولتی و در نظام حقوقی ایران توسط دیوان عدالت اداری صورت می گیرد.حقوق اداری به عنوان یک علم اجتماعی بایدبا تحولات تاریخی واجتماعی حرکت کند وبا مبنا قراردادن تئوری هایی مثل خدمات عمومی وداشتن قاضی مستقل وبا دانش حقوق اداری؛ دیگرنیاز به تعریف حوزه صلاحیت دیوان توسط قانون نباشد و دست قاضی برای تشخیص یک عمل که جزو خدمات عمومی هست یا نه ؛ بازباشد.طراحی واگذاری صلاحیت رسیدگی به مقررات دولتی و غیر دولتی اعم از شهرداری ها ؛ تامین اجتماعی و ... در دیوان عدالت اداری فاقدمبنای محکمی به نظر می رسدزیرا پیامدهای نامطلوبی ازجمله عدم امکان تراکم زدایی ازدیوان،عدم امکان تجدیدنظرخواهی از آراء هیات عمومی دیوان،عدم امکان دسته بندی دعاوی ملی و محلی وعدم امکان دسته بندی مصوبات ازنظر نهادوضع کننده دارد اما بانگاهی به حقوق اداری تطبیقی ایران با کشور فرانسه نشان می دهد که مصوبات درفرانسه برخلاف نظام حقوقی ایران به طور معمول به ملی ومحلی تقسیم شده وورسیدگی به مصوبات محلی به مراجع مستقر درمحل واگذار میگردد همچنین رسیدگی به مصوبات مهم ازموارد دیگر متمایز شده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوقی1682-9220204820220220Discussion of Criminal Policy in Cont's Codeگفتمان سیاست جنایی در قانون کنت21522814728410.48300/jlr.2022.147284FAجمال بیگیدانشیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.شیرین رحیمیدانشجوی دکتری جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.Journal Article20220329Criminal policy is one of the most important branches of criminal science, which over time has provided a more complete and comprehensive concept than before. The criminal policy of any country should be sought in its criminal cycle, which looks at the three stages of legislative valuation, violation of values, and finally the reaction of society to violators of criminal law. The purpose of this article is to explain policy strategies in the discourse of Kent law based on modern criminal policy studies. The present article has been written based on descriptive and analytical methods and by reviewing the book of Kent law, based on library sources. The results of the consideration of the authorities and policy-making tools in Article 58 of this law indicate that the police have played a full and repressive role; Because the criminal policy of that code is derived from the Roman-German legal system, and as a modern criminal procedure where all police actions and activities are under the jurisdiction of the judiciary, the powers of the police are not limited. According to the findings of this study, preventive and supportive strategies in the discourse of Kent's criminal policy have rarely been proposed and repressive measures have played an important role in his thought. It is clear that the government of the time was also a monarchy and all oversight was independent of the king himself.سیاست جنایی یکی از مهمترین شاخههای علوم جنایی است که در گذر زمان مفهومی کامل و جامعتر نسبت به قبل، از آن ارائه شده است. سیاست جنایی هر کشوری را باید در چرخه جنایی آن جستوجو نمود که ناظر بر سه مرحله ارزشگذاری تقنینی، تعدی به ارزشها و در مرحله آخر واکنش جامعه در قبال ناقضان قوانین کیفری است. هدف این مقاله، تبیین راهبردهای سیاستگذاری در گفتمان قانون کنت بر اساس مطالعات سیاست جنایی امروزی است. مقاله حاضر بر اساس روش توصیفی و تحلیلی و با مرور کتابچه قانون کنت، بر پایه منابع کتابخانهای نگاشته شده است. نتایج ملاحظه مقامها و ابزارهای سیاستگذاری در مواد 58 گانه این قانوننامه حاکی از این است که پلیس نقشی تمام عیار و سرکوبگرانه داشته است؛ چرا که سیاست جنایی آن قانوننامه برگرفته از نظام حقوقی رومی ـ ژرمنی بوده و لذا به مثابه آیین دادرسی کیفری امروزی که تمام اعمال و فعالیتهای پلیس زیر نظر مقام قضایی است، اختیارات پلیس محدود نبوده است. بر اساس یافتههای این تحقیق، راهبردهای پیشگیرانه و حمایتی در گفتمان سیاست جنایی کنت به ندرت مطرح بوده و تدابیر سرکوبگرانه در اندیشه وی جایگاه مهمی داشته است. پرواضح است که حکومت وقت هم پادشاهی بوده و کل نظارتها به طور مستقل با شخص پادشاه بوده است.