نقش سازمان های بین المللی در ارتقاء و ترویج حقوق مصرف کننده

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه حقوق تجارت بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار حقوق بین الملل، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران

10.48300/jlr.2023.408742.2409

چکیده

حفظ حقوق مصرف‌کنندگان یکی از ارزش‌ها و هنجارهای موصوف جوامع بشری است که قانونگذاران کشورهای مختلف از آن حمایت می‌کنند. پرسش مطرح در این مقاله،چگونگی نقش سازمان‌های بین المللی و منطقه ای در ارتقاء و ترویج حقوق مصرف‌کننده است. در مقام پاسخ، نقش سازمان‌های فراملی را می‌توان به دو زیر گروه سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای تقسیم کرد که هر یک می‌توانند به فراخور سندی که در خصوص حقوق مصرف‌کننده به تصویب می‌رسانند، اسناد حقوقی سخت (لازم‌الاجرا) و یا حقوق نرم (توصیه‌ای) تدوین نمایند. دستورالعمل‌های سازمان ملل متحد بر مبنای هفت اصل اساسی نظام حقوق مصرف‌کننده شامل موارد؛ حمایت از سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان، حمایت از منافع اقتصادی مصرف‌کنندگان، ارائه اطلاعات کافی به مصرف‌کنندگان، آموزش مصرف‌کننده، دسترسی مصرف‌کننده به ابزار موثر جبران خسارت، ایجاد انجمن‌های مصرف‌کننده و مشارکت مصرف‌کنندگان در فرایند تصمیم-گیری و مصرف پایدار می‌باشد و اتحادیه اروپا، از بین نهادهای حمایت از مصرف‌کننده پیشرفته‌ترین نظام نظارتی برای حمایت از مصرف‌کننده را تا کنون در سطح جهانی ایجاد کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role Of International Organization In The Promotion And Upgradation Of Consumer Rights

نویسندگان [English]

  • Narges Razmtouz 1
  • Fatemeh Fathpour 2
1 Master's degree, Department of International Trade Law, Faculty of Law and Political Science, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of International Law, Department of Law, Faculty of Law and Political Science, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Protecting the rights of consumers is one of the values and norms of human societies, which is supported by the legislators of different countries. The question raised in this article is the role of international and regional organizations in the promotion and upgradation of consumer rights. In response, the function of transnational organizations can be divided into two sub-groups, international organizations, and regional ones, each of which can refer to the document approved regarding consumer rights, prepare hard (enforceable) legal documents, or soft (advisory) legal documents.
United Nations guidelines based on the seven fundamental principles of consumer rights systems include; supporting the health and safety of consumers, and their economic interests, providing sufficient information to consumers, educating consumers, giving consumers access to adequate compensation tools, creating consumer associations, and consumer participation in the process of decision-making and sustainable consumption, and the European Union among the consumer institutions has created the most advanced monitoring system for consumer protection at the global level so far.

کلیدواژه‌ها [English]

  • protection of consumers
  • United Nations
  • international documents
  • regional organizations
  • European Union