شیوه‌های مقررات‌گذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در تلویزیون

نوع مقاله: علمی - ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، نویسنده مسؤول

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.

چکیده

کودکان موجوداتی صادق، زودباور و بسیار آسیب‌پذیر هستند. همین ویژگی‌ها آنها را به یکی از بهترین طعمه‌های تبلیغات تجاری تبدیل کرده است. کودکان علاوه ‌بر قدرت خریدی که از درآمدهای توجیبی خود دارند تا حد زیادی بر خریدهای خانواده‌ها نیز تأثیرگذار هستند. به علاوه بازار آینده یک محصول را تأمین می‌کنند. این قابلیت باعث شده است بازار فروش کالاها و خدمات به کودکان، یکی از پرفروش‌ترین بازارها محسوب شود و در نتیجه کودکان به طور بی‌رویه مخاطب تبلیغات تجاری قرار گیرند. برای حمایت از کودکان در برابر آثار سوء ناشی از این تبلیغات، پرسش این است که چه شیوه‌هایی برای مقررات‌گذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان وجود دارد؟ به عبارت دیگر چه کسی و با چه مکانیسمی باید به مقررات‌گذاری در زمینه تبلیغات تجاری خطاب به کودکان بپردازد؟ صنعت تبلیغات؟ دولت؟ یا هر دو؟ از این گزینه‌های سه‌گانه به خودمقررات‌گذاری، مقررات‌گذاری دولتی و مقررات‌گذاری مشترک یاد می‌شود. این مقاله شیوه‌های مذکور را در کشورهای مختلف مطالعه و در پرتو نتایج ناشی از این مطالعه وضعیت مقررات‌گذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در ایران را بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Systems of Regulation of Advertising Aimed at Children in Television

نویسندگان [English]

  • Bagher Ansari 1
  • Manijeh Hashemian 2
چکیده [English]

The Children are honest, credulous and vulnerable. These characters have been making them as one of the best baits for commercial advertising. In addition to their purchasing power from their pocket proceeds, they also have a significant effect on their family’s purchases. Also, they provide the future market of a product. This capability led to market of selling products and services to children has become one of the best-selling markets and thus, children are excessively addressed to commercial advertising. For protecting children from these adverse effects of commercial advertising, this is the question that which methods exist for children’s advertising regulation? In the other words, who should regulate the advertising aimed at children and how? Advertising industry? Government? Or both of them? These triple types of regulation are: self-regulation, state regulation and co-regulation. This paper studies these types of regulations in various countries and in the light of the results from this study, examines the situation of regulation of advertising aimed at children in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Regulation
  • Commercial advertising
  • Television
  • Child
اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 1362/7/27 مجلس شورای اسلامی
اسماعیلی، محسن. حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان. تهران: نشر شهر، 1385.
انصاری، باقر. حقوق رسانه. تهران: سمت، 1390.
آیین‌نامه ماده 7 قانون حمایت از مصرف‌کننده، مصوب 1390/7/17.
آیین‌نامه تأ‌سیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی مصوب 1358/12/27 شورای انقلاب.
حجتی، احسان‌الله. قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور. تهران: دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1392.
قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مصوب 1359/10/8 مجلس شورای اسلامی.
قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17.
قانون حمایت از مصرف‌کننده، مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی.
قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مصوب 1361/04/17 مجلس شورای اسلامی.
مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی، اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
معتمدنژاد، کاظم. حقوق تبلیغات بازرگانی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، 1388.
Advertising Standards Canada (ASC), “Advertising to children in Canada,” a reference guide, Ottawa: Advertising Standards Authority, 2006.
Advertising Standards Canada “Procedure for Consumer Complaints about Children's Broadcast Advertising”, Last modified October 2015, http://www.adstandards.com/en/ConsumerComplaints/childrensBroadcastAdvertisingComplaintsProcedure.aspx.
Australian association of national advertisers, “Code for Advertising & Marketing Communications to Children”, AANA CODE FOR MARKETING & ADVERTISING COMMUNICATIONS TO CHILDREN, Sydney 2009.
Baker & McKenzie law company, “Comparative Review of the Regulation of Television Food Advertising to Children” report prepared for Free TV Australia, Sydney: Free TV Australia, 2007.
Beckmann, Sissel L., ”Regulation on food marketing and advertising to children: Regulations in Norway”, 17 June 2010, accessed December 8, 2016, http://www.aecosan.msssi.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/Sissel_Beckmann.pdf.
Borella, Sonia “Advertising to children: Regulation, current issues and future directions”, 11 March 2009. accessed December 7, 2016. https://www.holdingredlich.com/assets/docs/advertising-to-children.pdf.
Calvert, Sandra L. and Barbara J. Wilson, The handbook of children, media and development. United Kingdom: Blackwell, 2008.
Cassim, Shahida and Daniella Bexiga. “The regulation of advertising to children: Comparative assessment,” Alternation 14 (2007): 137-165.
Darwin, David. “Advertising Obesity: Can the U.S. Follow the Lead of the UK in Limiting Television Marketing of Unhealthy Foods to Children?.” Vanderbilt Journal of Transnational Law 42 (2009): 317-350. 
Draughn, Geoffrey, and Oliver Gray. Advertising self-regulation. Brussels: European advertising standards alliance, 2003.
Gunter, Barrie, and Caroline Oates and Mark Blades. Advertising to children in TV: Content, impact and regulation. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.
Hawkes, Corina. “Self-regulation of food advertising: what it can, could and cannot do to discourage unhealthy eating habits among children.” Nutrition Bulletin 30 (2005): 378-379.
Hawkes, Corina. Marketing food to children: the global regulatory environment. Geneva: World health organization, 2012.
Henry, Jean-François, “The Marketing of Junk Food to Children,” Final Report of the research Project Presented to Canada’s Office of Consumer Affairs, Quebec: Union des consommateurs, 2006.
Nadeau, Marie-Ève. “Food advertising directed at children”. Report prepared for the Quebec Coalition on Weight-Related Problems, Quebec: Coalition poids, 2011.
Office de la protection du consommateur, “Advertising directed at children under 13 years of age,” Guide to the Application of Sections 248 and 249 Consumer Protection Act, Quebec: office de la protection de consommateurs, 2012.
Office of communication, “Television advertising of food and drink products to children,” Statement - Final assessment, London: Ofcom, 2007.
Olsen, Lena. “Children and Advertising - some Perspective on the Relevant Legal Arguments,” Scandinavian studies in law 50 (2007): 435-462.
Option consummateurs, “How to stop junk food marketing to children,” report presented at Coalition Québécoise sur la problématique du poids, Quebec: Option consommateurs, 2010.
Ramsey, William. “Rethinking regulation of advertising aimed at children.” Federal Communications Law Journal 58 (2006): 367-398.
Statham, June, Ann Mooney and Ann phoenix, “Summary of regulatory frameworks in four selected countries, for the Bailey Review of commercialisation and sexualisation of childhood” report produced by the Childhood Wellbeing Research Centre, London: childhood wellbeing research center, 2011.