ماهیت و ویژگی‌ های حق جَلوَت

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.48300/jlr.2024.330940.1971

چکیده

هر شخص می‌تواند مانع استفاده بدون اجازه دیگران از تصویر، نام و سایر نشانه‌های هویتی خود شود و آن‌گونه که می‌خواهد از آن‌ها بهره‌برداری تجاری کند. این حق که می‌توان آن را حق جلوت نامید، امروزه ارزش تجاری پیدا کرده و عرضه‌کنندگان حاضرند دربرابر به‌کارگیری ویژگی‌های هویتی اشخاص مشهور برای تبلیغ کالاها و خدماتشان، مابه‌‌ازای مالی بپردازند. در این صورت در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد باید از نظر ماهیت، حق جلوت را حقی مالی دانست و ویژگی‌های حقوق اموال مانند قابلیت انتقال، اسقاط، توقیف و توارث را به حق جلوت تسری داد اما آنچه مانع پذیرشِ مطلقِ چنین دیدگاهی می‌شود این است که حق جلوت با ویژگی‌های هویتی شخص در ارتباط است و از این منظر به حقوق مربوط به شخصیت نزدیک می‌شود که حقوقی غیرمالی‌اند و ویژگی‌های فوق را با خود ندارند. به‌علاوه حق جلوت مستقیما برای تاثیرگذاری بر مخاطبان که غالبا عموم جامعه هستند به کار گرفته می‌شود و تعیین ماهیت این حق و اختیاراتی که برای ذی‌حق در نظر می‌گیریم نباید موجب فریب آن‌ها شود. آن‌چه در نوشتار پیش‌رو می‌آید، تلاشی است برای تحلیل ماهیت حق جلوت و تنظیم ویژگی‌های آن با توجه به کارکرد مالی این حق در کنار توجه به حریم شخصیت فرد و نظم عمومی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Nature and Characteristics of Right of Publicity

نویسندگان [English]

  • Abbas Mirshekari 1
  • nafiseh maleki 2
1 Assistant professor, Department of Private law, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Private Law, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Every person can prevent the unauthorized appropriation of his or her name, likeness or other aspects of persona. Today, this right which is called right of publicity, has found commercial value and monetary function in all societies. Therefore, at first glance, it may seem that we must regard this right as an assignable, descendible and waivible right, just like other properties. However, this right is also related to different aspects of personality, and as well as property, right of publicity is essentially a personality right which has none of the characteristics mentioned above. Furthermore, right of publicity is used to influence consumers in advertisements. Therefore, the legal prerogatives we take into account for celebrities must not make it possible to induce people and give them false information about products and services, which are advertised by them. In other words, in legal deliberation of this right, we must take public order and personality rights into mind as well as its monetary function. This article will seek a way to modify proprietary aspects of right of publicity with respect to personality and public order.

کلیدواژه‌ها [English]

  • right of publicity
  • property right
  • personality right
  • public order
  • alienability