آسیب شناسی حق بر آموزش و پرورش رایگان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت نظارت و بازرسی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علوم قضایی و قاضی دادگستری

10.48300/jlr.2024.421390.2471

چکیده

حق بر آموزش و پرورش رایگان در اسناد حقوق بشری و پیرو آن در حقوق داخلی و قوانین اساسی کشورها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این حق در جمهوری اسلامی ایران اصولی از قانون اساسی را به خود اختصاص داده و در قوانین عادی بر آن تاکید شده است. با این حال، حق بر آموزش و پرورش رایگان در ایران همواره با آسیب هایِ تاثیرگذاری روبرو می‌باشد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات و منابع مورد نیاز به روش کتابخانه‌ای، در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که حق بر آموزش و پرورش رایگان مصرح در قانون اساسی با چه آسیب‌هایی مواجه می‌باشد؟ برآیند پژوهش حاکی از این است که دولت به معنای عام یعنی همه‌ی قوای حاکمیتی با توجه به قانون اساسی، باید رفع آسیب‌های سخت مانند تامین بودجه کافی، تبیین یک سیاست پایدار در نظام آموزشی، توجه به اصل آموزش رایگان و همگانی و اجباری بودن آموزش، توجه به رفاه معلمان و انطباق آموزش با ارزش‌ها و فرهنگ مهاجرین را سرلوحه کار خود قرار دهند. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش نیز میبایست مطابق اسناد بالادستی از جمله توجه به سندتحول بنیادین در صدد رفع آسیب‌های مهم داخلی مانند کمبود نیروی انسانی، ایجاد تنوع در کتب و مواد آموزشی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه به آموزش دختران، گسترش عدالت آموزشی، آزادی انتخاب نوع آموزش و اصلاح ساختاری گام بردارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of the right to free education in the Constitution of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Hossein Khazaei 1
  • saeed ghaedi 2
1 Master of Supervision and Inspection Management, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran
2 phd student of university of judicial sciences
چکیده [English]

The right to free education and training enjoys a special status in human rights documents, as well as in domestic laws and constitutions of countries. This right is enshrined in the Constitution of the Islamic Republic of Iran and emphasized in ordinary laws. However, the right to free education in Iran has always faced significant challenges. This research aims to answer the fundamental question of what challenges and damages the right to free education, as stated in the Iranian constitution, faces. The study uses a descriptive-analytical method and collects necessary information and resources through library research. The result of the research indicates that the government, in the general sense of all governing bodies, according to the constitution, must address severe issues such as providing sufficient budget, outlining a sustainable policy in the education system, focusing on the principle of free, Public, and compulsory education, paying attention to the welfare of teachers, and adapting education to the values and culture of immigrants. On the other hand, the Ministry of Education must also address important internal issues in accordance with higher-level documents such as the Fundamental Transformation Document. These issues include addressing the shortage of human resources, creating diversity in textbooks and educational materials, establishing appropriate infrastructure for information and communication technology, paying attention to the education of girls, expanding educational justice, freedom of choice in the type of education, and reforming the structure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Constitution"
  • "Free Education"
  • "Fundamental Transformation Document"
  • " right to education"